Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Herfstig recept
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 
Een goede voorbereiding is het halve werk. Met een goede planning hoef je minder weg te gooien, krijgen bacteriën minder kans en kies je bewust.
check je voorraadkast en koelkast

5 tips - boodschappenlijstje maken

1. Bekijk wat je nog in huis hebt

Wat ligt er nog in je koelkast, in de vriezer én de voorraadkast wat op moet? Als je daar rekening mee houdt bij het maken van je boodschappenlijstje, koop je in de supermarkt niet te veel.

2. Schrijf een boodschappenlijstje

Schrijf een boodschappenlijstje en noteer ook de hoeveelheden. Gewoon op een papiertje, op je smartphone of met een foto van je koelkast en/of voorraadkast. Zo voorkom je dat je te veel inkoopt. Bij de portiegrootte is het belangrijk om rekening te houden dat sommige groente erg slinkt en pasta en rijst juist groter wordt.

3. Maak een weekplanning

Weet je al wanneer je deze week thuis eet of welke recepten je wil proberen? Daar kun je ook rekening mee houden als je je boodschappenlijstje maakt. 

4. Zet gezonde producten op je lijstje

In de Schijf van Vijf staan producten die je nodig hebt om gezond te blijven. Denk daarbij aan volkorenbrood, rijst, groente en fruit. Kies elke dag uit elk vak. Meer plantaardig (minder vlees en zuivel) is gezond en beter voor het milieu.

5. Verantwoorde tussendoortjes

Als je met je boodschappenlijst bezig bent schrijf dan ook de gezonde tussendoortjes op. De mogelijkheden om te snacken en binnen de Schrijf van Vijf te blijven zijn eindeloos. Je kunt denken aan komkommer, cherrytomaatjes, reepjes paprika, geschrapte worteltjes, plakjes banaan of appel. Een handje ongezouten noten behoort ook tot de gezonde opties; amandelen, cashewnoten, walnoten of pinda’s kunnen allemaal. Deze tussendoortjes uit de Schijf van Vijf, zijn gezond én duurzaam.

Besparen op je eten en drinken

Wil je meer tips om geld te besparen? Bekijk dan onze budget-pagina's. Je bent dan goed bezig voor je gezondheid, voor je portemonnee en voor het milieu.
Nieuw kookboek: Vandaag vegetarisch

'Vandaag vegetarisch' inspireert om eten op een nieuwe manier te benaderen. Steeds meer mensen eten minder of geen vlees. In dit kookboek vind je recepten op basis van peulvruchten, soja, ei, noten en vleesvervangers.