Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu van de Week Recept van de dag
De kracht van Italiaanse eenvoud
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Op een gezonde manier afvallen met langdurig... Bestel nu € 12,95
Ga naar
 

Wat is een gezond ontbijt?

Je begint je dag goed met een ontbijt vol keuzes uit de Schijf van Vijf. Ontbijten zorgt voor nieuwe energie na de nacht en brengt de spijsvertering op gang.

Een gezond ontbijt

Een ontbijt levert ongeveer 300 tot 400 kcal. Wat kun je allemaal eten bij het ontbijt? Aanraders zijn:

  • volkorenbrood. Door je brood te besmeren met halvarine of margarine uit een kuipje, krijg je goede vetten en vitamine A, D en E binnen. Beleggen kan bijvoorbeeld met 100% pindakaas of een andere notenpasta, 30+ kaas, hüttenkäse of zuivelspread. Heb je meer tijd of zin in iet anders? Neem plakjes gekookt ei, stukjes avocado, wat plakjes tomaat, komkommer of plakjes fruit, zoals aardbeien, appel of banaan. Bekijk hier beleg-ideeën.
  • magere of halfvolle zuivel, zoals een glas magere of halfvolle melk of karnemelk bij je boterham.
  • magere of halfvolle zuivel met volkoren ontbijtgranen zoals havermout en muesli (havervlokken). Je kunt ook een muesli kiezen met gedroogd fruit of noten. Het beste kun je een variant kiezen zonder toegevoegd zout en niet te veel toegevoegd suiker.
  • fruit, bijvoorbeeld plakjes banaan of appel voor je brood, fruit door je yoghurt met muesli of gewoon los.

Tijd voor ontbijt

Niet zo’n ontbijter? 5 tips die het makkelijker maken:

  1. Neem de tijd om rustig van je ontbijtje te genieten. Als je in een hoog tempo je ontbijt naar binnen werkt proef je amper wat je aan het eten bent.
  2. Zet de wekker een kwartiertje eerder als het je steeds niet lukt om te ontbijten. Als je houdt van zo lang mogelijk in bed blijven liggen, maak dan je ontbijt de avond ervoor en leg het in de koelkast.
  3. Als je ’s ochtends niet zoveel trek hebt in een boterham kun je ook proberen of iets anders er wel ingaat, zoals havermoutpap of yoghurt met muesli en fruit. Eventueel kun je een deel van het ontbijt verschuiven naar het eerste eetmoment tussendoor.
  4. Heb je écht moeite om ’s ochtends vroeg te eten? Neem je ontbijt dan mee naar je werk. Plan op je werk een rustig momentje in om je ontbijt op te eten.
  5. Goed voorbeeld doet goed volgen. Ook kinderen hebben baat bij een goed ontbijt. Eet daarom in alle rust met kinderen aan tafel. Om tijd te besparen, is het handig om de tafel al ’s avonds te dekken. Dan hoef je alleen nog de gekoelde producten uit de koelkast te pakken.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.