Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Op een gezonde manier afvallen met langdurig... Bestel nu € 12,95
Ga naar
 

Wat is gezond en lekker broodbeleg?

Beleg voor op brood bestaat in honderden soorten en maten. Hieronder geven we tips om gezonder te kiezen voor op je boterham, cracker of broodje. En welk beleg staat in de Schijf van Vijf en welke soorten niet? Het is sowieso goed om te variëren in beleg. Dat is lekker en je krijgt steeds andere voedingsstoffen binnen.

16x broodbeleg-inspiratie

Brood met beleg

Boven

1. Paprikaspread
2. Plakjes banaan
3. Plakjes aardbei
4. Makreelspread met rucola

Onder

5. Doperwtjesspread
6. Geraspte wortel met rozijnen
7. Sla met plakken avocado
8. Gegrilde groente

Boven

9. Hüttenkäse met radijs
10. Plakje 30+ kaas met paprikaringen en veldsla
11. Notenpasta met plakjes komkommer met schil
12. Plakjes appel met schil

Onder

13. Hummus met avocado
14. Zuivelspread met verse vijg
15. Gekookt ei met kerstomaat
16. Komkommer en sardine (uit blik)

Nog 10 recepten voor op je brood

Beleg uit de Schijf van Vijf

Dit zijn gezonde belegkeuzes uit de Schijf van Vijf:

  • Halvarine of margarine uit een kuipje op elke boterham Informatie
  • Zuivelproducten: 20+ en 30+ kaas, hüttenkäse, zuivelspread, mozzarella, zachte geitenkaas
  • Ei Informatie
  • Noten en notenpasta en pindakaas met 100% pinda’s of noten, zonder toegevoegd zout of suiker
  • Zelfgemaakte hummus (kikkererwtenspread) of andere bonenspread zonder zout
  • Vis zoals zalm, makreel, forel, tonijn of haring
  • Groente en fruit, zoals tomaat, komkommer, paprika, radijs, gebakken champignons, gegrilde courgette, avocado, banaan, appel en aardbei

Beleg buiten de Schijf van Vijf

Sommige belegsoorten staan niet in de Schijf van Vijf. Zoet en hartig beleg is namelijk niet altijd even gezond: er zit soms veel zout, verzadigd vet en/of suiker in. We hebben een vuistregel bedacht voor het omgaan met producten buiten de Schijf van Vijf: ‘Kies elke dag niet vaker dan 3 tot 5 keer iets kleins buiten de Schijf van Vijf en daarnaast hooguit 3 keer per week wat groters’. Lees meer over het omgaan met producten buiten de Schijf van Vijf. Hieronder zie je 'dagelijkse keuzes' en 'wekelijkse keuzes' voor beleg.

Uit deze belegsoorten kun je dagelijks een keer iets kiezen:

  • Kipfilet, ham, boterhamworst, kalkoenfilet, knakworstje Informatie
  • Salades op brood zoals komkommersalade, selderijsalade
  • (Halva)jam, vruchtenhagel, appelstroop, honing, hagelslag, vlokken
  • Voorverpakte hummus Informatie

Uit deze belegsoorten kun je wekelijks een keer iets kiezen:

  • Rauwe ham, salami, runderrookvlees, ontbijtspek en bacon Informatie
  • Chocoladepasta en kokosbrood

Vernieuwd dieetboek 'Gezond afvallen'

Het dieetboek ‘Gezond afvallen’ staat vol caloriearme recepten, kennis over afvallen en dagmenu’s.