Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Alles over de eerste hapjes voor je baby

Is jouw kind toe aan z'n eerste hapjes? Kleine oefenhapjes kun je geven vanaf 4 maanden. Begin er niet eerder mee. Vanaf 6 maanden heeft je kind vaste voeding nodig naast borstvoeding of flesvoeding. Het wennen aan vaste voeding gaat stapje voor stapje.

In de 4-delige serie "Eerste hapjes voor je baby", te zien op ons YouTubekanaal, vertelt Astrid Postma-Smeets, expert Kindervoeding bij het Voedingscentrum waar je op kunt letten als je baby voor het eerst hapjes gaat eten.

Wanneer begin je met oefenhapjes?

In de periode van 4 tot 6 maanden kun je beginnen met het geven van een paar kleine eerste hapjes: de oefenhapjes. Je kunt haast alle gezonde producten geven die je zelf ook eet. Geef bijvoorbeeld een lepeltje geprakte groente of geprakt fruit.

In de periode van 4 tot 6 maanden kun je beginnen met het geven van een paar kleine eerste hapjes aan je baby: de oefenhapjes.

Deze eerste (oefen)hapjes komen nog niet in de plaats van borstvoeding of flesvoeding. Met het geven van oefenhapjes ga je door tot je kindje 8 maanden is. Vanaf 8 maanden vervang je vervolgens langzaamaan de borstvoeding of flesvoeding voor echte maaltijden. De hapjes steeds minder fijn maken is veiliger dan je kind al vroeg stukjes eten aan te bieden volgens de Rapley-methode.

Wat kun je geven?

Wat kun je geven als oefenhapje? Eigenlijk alles wat jij ook neemt. Er zijn wel producten die je beter niet kunt geven, zoals honing, rauw vlees en rauwe vis, en producten die te zout zijn. Rond zijn eerste verjaardag eet je kindje met de pot mee.

Groentehapjes

Met hapjes groente geef je je kindje een goede start. Begin met zachte smaken. Bloemkool, boontjes, broccoli en pompoen doen het vaak goed bij beginnende eters.

Groentehapjes maken, ontdooien en bewaren

Ingrediënten

Voor ca. 6 porties heb je 100 gram groenten nodig, bijvoorbeeld wortels, bloemkool, sperziebonen of tomaat.

Bereidingswijze

Maak de groente schoon en snijd in stukjes. Kook de groente met een paar lepels water en een deksel op de pan in ca. 4 – 6 minuten gaar. Prak het met een paar lepels kookvocht. Voeg eventueel nog wat kookvocht, water of melk toe.

Bewaren 

Verdeel de gepureerde groente in 6 porties. 1 portie is om direct te geven aan je kind, 1 portie bewaar je afgedekt in de koelkast voor de volgende dag. Vries de rest in, in een ijsblokjesbakje, diepvrieszakjes of doosjes. Bewaar ze hooguit 3 maanden.

Ontdooien

Laat voor het gebruik het hapje afgedekt in de magnetron ontdooien. Afgedekt in de koelkast laten ontdooien kan ook. Het opwarmen van het hapje kan ook als volgt: doe het afgesloten potje in een pannetje met heet water (au bain marie). Of doe het in de flessenwarmer. Reken voor het ontdooien in de magnetron: 1 eetlepel (ongeveer gelijk aan 1 ijsblokje) staat voor 20-30 seconden op ca. 750 watt. Roer na de helft van de tijd het hapje goed door.

Temperatuur

Proef altijd eerst zelf een hapje om te bepalen of het niet te koud of te warm is. 

Meer suggesties en recepten voor eerste hapjes vind je in de Gezond Groeien App.

sluiten

Fruithapjes

Eigenlijk is al het fruit geschikt voor baby’s. Wel houden ze vaak van zachte, zoete smaken zoals banaan, peer, appel, meloen, avocado en mango. Fruithapjes maken doe je zo.

Kookboek met recepten voor eerste hapjes

Het kookboek “Lust ik wel!” is voor alle ouders met kinderen van 0 tot 4 jaar die een gezonde basis willen meegeven aan hun kind. Met de recepten uit het kookboek leert je kind veel verschillende nieuwe smaken te proeven. Je vindt er ideeën voor eerste hapjes en makkelijke en lekkere recepten voor ontbijt, lunch en avondeten. Zodat je kind straks alleen nog maar “Lust ik wel!” zegt!

Bekijk het boek

Het kookboek “Lust ik wel!” is voor alle ouders met kinderen van 0 tot 4 jaar die een gezonde basis willen meegeven aan hun kind van 0 tot 4 jaar.

Voedselallergie bij baby’s

Ons advies om de kans op voedselallergieën bij je baby te verkleinen is: begin zo vroeg mogelijk met het aanbieden van verschillende soorten voedsel, waaronder pindakaas en ei. Vanaf 4 maanden kun je beginnen met de eerste oefenhapjes groente en fruit. Zodra je kind hieraan gewend is kun je pindakaas of ei aan deze hapjes toevoegen. Het advies is om te beginnen met het geven van pindakaas en ei vóór je kind 8 maanden is.

Heeft je baby ernstig eczeem of een voedselallergie? Dan is het extra belangrijk om vroeg te starten met verschillende soorten voeding, zoals ei en pindakaas. Start hiermee vóór de leeftijd van 6 maanden. Overleg wel eerst met de behandelend arts of de diëtist van je kind.

Hoe start je met pindakaas en ei?

Gezonde eetgewoonten

Goed eten draait niet alleen om wat je kindje eet, maar ook om het aanleren van gezonde eetgewoonten. Ook al is je baby nog klein als hij met de eerste hapjes begint, het begint dan al. Heldere afspraken maken met je partner geeft je kind duidelijkheid en houvast.