Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Hoeveel water of vocht moet ik drinken per dag?

Water drinken is belangrijk. We raden volwassenen aan om elke dag 1,5 tot 2 liter te drinken. Water drinken, afgewisseld met thee en koffie zonder suiker, is het gezondst. Deze dranken staan in de Schijf van Vijf. Genoeg drinken is belangrijk om voldoende vocht binnen te krijgen. Je hebt vocht nodig omdat je het verliest door te ademen, te zweten en toiletbezoekjes.

Vochtbalans

Je houdt de vochtbalans het best op peil door voldoende te drinken, maar in eten zit ook vocht. Het lichaam herstelt de vochtbalans automatisch. Als je te veel vocht verliest, scheidt het bijvoorbeeld minder urine uit of je krijgt een dorstgevoel waardoor je meer gaat drinken.

Dranken in de Schijf van Vijf

Water drinken is goed. Maar je vocht aanvullen kan ook met andere dranken. Ook koffie, thee en zuivel tellen mee.

De volgende dranken staan in de Schijf van Vijf:

  • Water. Hieronder valt kraanwater, bronwater en mineraalwater.  
  • Zwarte en groene thee
  • Kruidenthee (beperkt)
  • Koffie (beperkt) 
  • Melk (telt mee met dranken, maar staat in het vak met zuivel, vis, peulvruchten, ei, noten en vlees). 

In deze video legt onze woordvoerder Jasper uit waarom vocht nodig is voor je lichaam, en waarom uitdroging zo gevaarlijk is.

Nieuw: Receptenapp van het Voedingscentrum
De nieuwe ‘Receptenapp Slim Koken’ biedt naast veel lekkere, gezonde en makkelijke recepten, ook hulp tijdens het koken, kopen en bewaren van je boodschappen.