Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Hoeveel water of vocht moet ik drinken per dag?

Het advies aan volwassenen en kinderen vanaf 14 jaar is om elke dag tussen de 1,5 en 2 liter te drinken. Kinderen vanaf 1 jaar tot en met 13 jaar hebben ongeveer tussen de 1 en 1,5 liter drinken nodig.

Het gezondste is om af te wisselen tussen water, thee en koffie zonder suiker, en zuiveldranken zoals halfvolle melk, karnemelk en yoghurtdranken of sojadrink. Deze dranken staan in de Schijf van Vijf. Genoeg drinken is belangrijk om voldoende vocht binnen te krijgen Je hebt vocht nodig omdat je het verliest bij het ademen, door te zweten en via plas en poep.

Hoe houd ik mijn vochtbalans op peil?

Je houdt je vochtbalans het best op peil door voldoende te drinken, maar in eten zit ook vocht. Het lichaam herstelt de vochtbalans automatisch. Als je te veel vocht verliest, scheidt het bijvoorbeeld minder urine uit of je krijgt een dorstgevoel waardoor je meer gaat drinken.

Welke dranken zijn het gezondst?

Water drinken is goed, en ook met dranken als koffie, thee, zuivel en sojadrink kun je goed je vocht aanvullen. Het meest gezond is de volgende dranken uit de Schijf van Vijf te drinken, en tussen deze dranken af te wisselen:

  • Water: met of zonder koolzuur (prik), en met of zonder een smaakje (aroma). Water bevat geen calorieën en is goed voor je tanden. Het drinken van kraanwater is ook goed voor het milieu.
  • Zwarte en groene thee: met of zonder smaakje (aroma), en zonder suiker. Thee bevat geen calorieën. Het advies voor volwassenen is 3 koppen groene of zwarte thee te drinken op een dag. Thee verlaagt namelijk de bloeddruk en verkleint het risico op een beroerte. Thee bevat cafeïne. Kinderen onder de 13 kunnen prima tot ongeveer 1 à 2 kopjes drinken per dag drinken.
  • Kruidenthee: zonder suiker. Kruidenthee bevat geen calorieën en geen cafeïne. Kruidenthee is officieel geen thee maar een kruidenaftreksel. Het advies is niet te veel, maar bijvoorbeeld maximaal een paar koppen per dag te drinken. En niet steeds dezelfde kruidenthee te drinken, maar af te wisselen.
  • Koffie: zonder suiker. Koffie bevat nagenoeg geen calorieën. Het drinken van koffie hangt samen met een lager risico op hartziekten, een beroerte en diabetes type 2. Volwassenen kunnen vanwege de cafeïne tot ongeveer 4 kopjes koffie drinken per dag. Verder geldt: hoe beter gefilterd, hoe minder cafestol en hoe gezonder. Koffie gezet met een papieren filter en koffie van koffiepads bevatten bijvoorbeeld lage hoeveelheden cafestol.
  • Magere en halfvolle zuiveldranken: zoals melk, karnemelk en yoghurtdranken. . Melk en melkproducten (zuivel) leveren veel goede voedingsstoffen, en het eten of drinken ervan hangt samen met een lager risico op darmkanker. Het advies voor volwassenen is om 2 tot 3 porties zuivel te nemen op een dag.
  • Sojadrink: met toegevoegde vitamine B12 en calcium. In deze drank zitten voor een deel dezelfde voedingsstoffen als in zuivel. Sojadrink is minder belastend voor het milieu dan zuivel.

Meer weten waarom het belangrijk is om genoeg te drinken? En waarom je uitdroging wilt voorkomen? In deze video legt onze woordvoerder Jasper uit waarom vocht nodig is voor je lichaam, en waarom uitdroging zo gevaarlijk is.