Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Hoe kook je een ei?

Een ei koken: het lijkt zo eenvoudig. Maar toch kan een minuut langer of korter al verschil maken. Hoe kook je nou het perfecte zachtgekookte of hardgekookte ei en voorkom je besmetting met salmonella? 

Je kunt de volgende leidraad aanhouden:

  • 3 á 4 minuten voor een zachtgekookt ei
  • 5 á 6 minuten voor een halfzachtgekookt ei 
  • 8 á 10 minuten voor een hardgekookt ei 

Als je een groot ei hebt, houd dan de bovengrens aan (dus 4 minuten voor een zachtgekookt ei).

Eieren koken: hoe ga je te werk?

Breng in een pan zoveel water aan de kook dat de eieren net onder staan. Leg met een lepel of schuimspaan de eieren in het water en breng het weer aan de kook. Doe de deksel op de pan. Als het water weer kookt gaat de kooktijd in. 

Laat het water niet te hard koken, dan kan het ei breken. Prik eventueel met een eierprikker of stompe naald een gaatje aan de stompe kant van het ei. Daar zit een luchtkamer. Als je een gaatje daarin prikt kan de lucht eruit. Zo loopt de inhoud van het ei er niet uit.

Na het koken kan je de eieren laten ‘schrikken’ door ze met koud water af te spoelen. Dan pellen ze makkelijker. Ook stopt zo het stollen, anders gaat het kookproces nog een paar minuten door.

Een veilig ei voor iedereen

Voor kleine kinderen, ouderen, zwangeren en mensen met een verminderde weerstand is het extra belangrijk dat de gekookte en gebakken eieren goed gaar zijn. Deze kwetsbare groepen zijn namelijk vaak gevoeliger voor voedselinfecties en in eieren die niet goed gaar zijn kan salmonella voorkomen.

Goed gaar wil zeggen: dat het eiwit en eigeel goed gestold is. Het eiwit en eigeel is dan niet meer vloeibaar.

Nog een tip: door eieren in de koelkast te bewaren, verklein je de kans op voedselinfecties en blijven ze langer goed. Meer tips om veilig om te gaan met eieren.

Ook als je een quiche of ander gerecht maakt met ei, zorg dan dat de eieren goed gaar zijn.