Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Waarom heb ik minder eten nodig naarmate ik ouder word?

Een gevolg van ouder worden is dat spieren afnemen in omvang. En spieren verbruiken meer energie dan vetweefsel. Omdat je spiermassa afneemt, heb je dus minder energie nodig en daarom ook wat minder eten. Ook kan ouder worden betekenen dat je minder beweegt. Wanneer je minder beweegt heb je ook minder eten nodig.

Na je 50ste verjaardag adviseren we daarom om wat minder te gaan eten. Dat kan bijvoorbeeld door net iets minder producten met koolhydraten te eten, bijvoorbeeld een boterham minder bij de lunch en een opscheplepel pasta of aardappel minder bij het avondeten.

Hoe komt het verlies van spieren (sarcopenie)?

Het verlies van spieren noemen we sarcopenie. De afbraak van spieren gaat dan sneller dan de opbouw ervan. Ouder worden is de belangrijkste oorzaak van sarcopenie, maar ook minder bewegen of ziekte kan een oorzaak zijn. Het proces van sarcopenie start al rond je 30ste verjaardag. Dit gaat niet snel, maar na tientallen jaren zorgt het toch voor een merkbare afname van de spieren. Overigens begint het pas na een leeftijd van 70 jaar fysieke problemen op te leveren, zoals het lastiger worden van traplopen of het opstaan uit een stoel. 

Kun je het verlies van spieren voorkomen?

Je kunt niet voorkomen dat je spiermassa afneemt. Je kunt dit proces wel flink vertragen door te blijven bewegen en door genoeg eiwit te nemen.

Eiwit zit vooral veel in melk(producten), vis, vlees en vleesvervangers. In Nederland krijgen mensen genoeg eiwit binnen, je hoeft daarom niet meer producten met eiwit te nemen dan je gewend bent.
 
Het advies is om minstens 2,5 uur per week te bewegen en daarnaast minimaal 2 keer per week oefeningen te doen die de spieren en botten verstevigen. Ouderen wordt aangeraden deze oefeningen te combineren met balansoefeningen.

Op de website  Alles over sport lees je meer over het verlies van spiermassa en hoe je sterk blijft op hogere leeftijd.
Nieuw: Receptenapp van het Voedingscentrum
De nieuwe ‘Receptenapp Slim Koken’ biedt naast veel lekkere, gezonde en makkelijke recepten, ook hulp tijdens het koken, kopen en bewaren van je boodschappen.