Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Op een gezonde manier afvallen met langdurig... Bestel nu € 12,95
Ga naar
 

Kan ik door goed te eten mijn kans op dementie verkleinen?

Er zijn (nog) geen duidelijke adviezen te geven over wat je kunt eten en drinken om de kans op dementie te verkleinen. Gezond eten volgens de Schijf van Vijf, niet roken en veel bewegen helpt om je hart- en bloedvaten langer gezond te houden. En dat verkleint weer de kans op dementie.

Voor veel voedingsmiddelen en voedingstoffen is er geen of te weinig onderzoek gedaan naar de link met dementie. Het kan ook zijn dat de onderzoeken niet allemaal dezelfde kant op wijzen.

Kortom: we weten dus niet of het eten van bepaalde voedingsmiddelen, zoals koffie of groente, of voedingstoffen zoals vitamines of vetten, helpen om de kans op dementie te verkleinen. Vooralsnog is er te weinig onderzoek om een uitspraak te doen over een verband tussen een gezond voedingspatroon en de kans op dementie.

Hart- en bloedvaten en dementie

Beschadiging aan hart- en bloedvaten vergroot de kans op dementie. Die beschadiging ontstaat door bijvoorbeeld roken, een hoge bloeddruk, of diabetes. Je hebt er dus baat bij om je hart en bloedvaten zo lang mogelijk gezond te houden. Niet roken, voldoende bewegen en gezond eten volgens de Schijf van Vijf helpt hierbij.

Kijk hier voor de voedingsadviezen bij:
hoge bloeddruk
diabetes type II
obesitas

Dit is wel bekend uit onderzoek:

Supplementen bij dementie

De gezondheidsraad heeft geconcludeerd dat het onwaarschijnlijk is dat supplementen met, foliumzuur, vitamine B6 of vitamine B12 helpen om het risico op cognitieve achteruitgang (het slechter worden van de hersenen) te verkleinen. Het is ook onwaarschijnlijk dat de visvetzuren EPA en DHA de kans op cognitieve achteruitgang (slechter functionerende hersenen) verkleinen bij mensen met een goede cognitieve gezondheid.

Alcohol en de kans op dementie

Matig alcoholgebruik (tot ongeveer anderhalf glas per dag) heeft gunstige en ongunstige effecten. Voor een paar chronische ziekten, waaronder dementie, hangt een matig alcoholgebruik samen met een lager risico, maar voor bijvoorbeeld borstkanker is het risico juist verhoogd.

Voor iedereen geldt: het is niet verstandig om vanwege je gezondheid te gaan drinken. Je verlaagt misschien het risico op dementie, maar je verhoogt er ook je kans op andere chronische ziekten mee. De voordelen van alcohol wegen niet op tegen de nadelen.

Het advies voor mannen en vrouwen is: drink geen alcohol, en als je toch wilt drinken neem dan niet meer dan 1 glas op een dag.

Wat is dementie?

Dementie is een hersenaandoening die vooral op oudere leeftijd voorkomt. Het belangrijkste symptoom is dat de hersenen steeds minder goed functioneren. Dat noemen we cognitieve achteruitgang. Mensen met dementie kunnen bijvoorbeeld steeds minder goed dingen onthouden, ze halen gebeurtenissen door elkaar, of ze kunnen niet meer op bepaalde woorden komen. Soms zijn er veranderingen in karakter of gedrag.

Er zijn verschillende vormen van dementie, waarvan Alzheimer de bekendste is. In Nederland zijn naar schatting 260.000 mensen met dementie. In 2015 overleden bijna 14.000 mensen aan dementie. De verwachting is dat in 2030 dementie de belangrijkste doodsoorzaak in Nederland is.

Hoe ontstaat dementie?

Dementie ontstaat door een combinatie van factoren, waaronder veroudering, erfelijkheid, leefstijl en leefomgeving. Van een aantal factoren is bekend dat ze de kans op dementie verkleinen of uitstellen. Dit zijn langer onderwijs volgen, bewegen, sociaal actief zijn, verminderen of stoppen met roken en het voorkomen en de behandeling van gehoorverlies, depressie, diabetes, hoge bloeddruk en obesitas.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.