Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y Z
Encyclopedie A-Z

Couscous

Couscous is een graanproduct dat bestaat uit kleine korrels gemaakt van tarwemeel en water. Veel couscous is gemaakt van tarwemeel waaruit de graanvezels zijn verwijderd. Dat is minder gezond. 

Couscous met voldoende graanvezel (meer dan 2,1 gram per 100 gram), zoals de volkorenvariant staat in de Schijf van Vijf. Volkoren couscous bevat koolhydraten en vezels, vitamines en mineralen. Volkoren couscous is een gezonde basis van een maaltijd.

De productie van couscous heeft een lage klimaatbelasting. Er is biologische couscous verkrijgbaar onder het EKO-keurmerk.

Wat is couscous?

Couscous is een graanproduct dat bestaat uit kleine korrels gemaakt van tarwemeel en water. Couscous met voldoende graanvezel (meer dan 2,1 gram per 100 gram) staat in de Schijf van Vijf, dit is bijvoorbeeld de volkoren variant. 

Herkomst

Het tarwemeel waarvan couscous wordt gemaakt, groeit vooral in de Verenigde Staten, Canada, Noord-Afrika en Zuid-Europa.

Productie

Couscous bestaat uit durum tarwe en water. In de fabriek mengen ze deze met elkaar en stomen ze dit mengsel. Er ontstaan aan elkaar geplakte couscousballetjes. Vervolgens worden met messen de balletjes uit elkaar gehaald, gedroogd, gekoeld en gezeefd.

Couscous is een graanproduct dat bestaat uit kleine korrels gemaakt van tarwemeel en water. Veel couscous is gemaakt van tarwemeel waaruit de graanvezels zijn verwijderd en dat is minder gezond. Volkoren couscous levert de meeste gezondheidswinst op.

Hoe bewaar je couscous?

Couscous is lange tijd houdbaar wanneer je het koel, donker en droog bewaart. Als de couscous muf of ranzig ruikt is het niet meer goed. 

Bereide couscous blijft in de koelkast 2 dagen goed en in de vriezer 3 maanden. Koel de klaargemaakte couscous snel af en zet het goed afgesloten in de koelkast. Laat het niet langer dan 2 uur buiten de koelkast staan.   

Om ongedierte in de keuken te voorkomen is het advies aangebroken pakken gedroogde couscous in goed sluitende voorraadbussen te bewaren

Hoe bereid je couscous?

Reken ongeveer 75 gram couscous per persoon. Couscous kan gaar gestoomd worden, bijvoorbeeld in een traditionele couscouspan of tajine, of je kunt het wellen (in water leggen) in water dat net van de kook is. Daarna kun je het eventueel nog roerbakken.

Is couscous gezond?

Couscous bevat vooral  koolhydraten. Koolhydraten zijn een belangrijke bron van energie voor het lichaam. Verder bevat couscous vezels, B- vitamines en mineralen zoals magnesium en zink. Couscous met voldoende graanvezel (meer dan 2,1 gram per 100 gram) past in een gezond voedingspatroon.

Voor volkoren couscous gelden dezelfde gezondheidseffecten als voor andere volkoren producten. Zo verklein je met het eten van volkoren producten de kans op hart- en vaatziekten.

Couscous bevat gluten. Daarom is het ongeschikt voor mensen met de aandoening coeliakie

Wat is het voedingsadvies voor couscous?

Als je couscous eet, reken dan 75 gram ongekookte couscous per persoon. Vervang witte of gewone couscous door volkoren couscous voor een gezonder voedingspatroon. 

Het advies geldt om voldoende volkorenproducten te eten omdat je hiermee je risico op hart- en vaatziekten verkleint en omdat ze veel nuttige voedingstoffen bevatten. Volkoren couscous telt mee, net als andere volkoren producten zoals volkorenbrood, volkoren pasta, bulgur en zilvervliesrijst. Het vervangen van witte producten zoals witte couscous, witbrood, witte pasta en witte rijst door deze volkoren producten geeft winst voor de gezondheid. 

Lees meer over graanproducten en vul de Schijf van Vijf voor jou in voor een voedingsadvies op maat. 

Kun je couscous veilig eten?

Schimmels

Door schimmelgroei tijdens opslag van vochtige couscous kunnen kleine hoeveelheden schadelijke schimmelgifstoffen (mycotoxines) voorkomen. Er zijn strenge wettelijke normen van hoeveel schimmelgifstof er maximaal in couscous mag zitten. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleert steekproefsgewijs of deze schimmelgifstoffen in de couscous zitten. 
 
Consumenten krijgen waarschijnlijk minder schimmelgifstoffen binnen dan schadelijk is voor de gezondheid. Het risico dat ze je ziek maken is daarom klein. 

Bacteriën

In bereide couscous kunnen bacteriën zoals Bacillus cereus gaan groeien. Dit gebeurt als het gerecht te lang buiten de koelkast staat. 

Lood in kraanwater 

Voor zwangeren en kinderen tot 7 jaar die wonen in een huis met loden leidingen geldt het advies om geen kraanwater te gebruiken om couscous te koken. Via de leidingen kan namelijk lood in het kraanwater terechtkomen. Ze krijgen het advies om flessenwater gebruiken om te drinken en om couscous te koken, tot de loden leidingen vervangen zijn.  

Voor mensen die in een woning wonen met nieuwe leidingen of kranen, bijvoorbeeld in een nieuwbouwwoning, geldt het advies om de eerste 3 maanden de kraan 2 minuten te laten stromen voordat ze het water ’s ochtends gebruiken.

Bekijk alle adviezen over lood in kraanwater.

Is couscous duurzaam?

Couscous heeft dezelfde duurzaamheidsaspecten als tarwe en andere granen. Het verbouwen van tarwe heeft een lage klimaatbelasting. Bovendien kost het koken van couscous weinig energie door de korte bereidingstijd.

Etiket: waarop kun je letten bij quinoa?

Eisen ten aanzien van etikettering zijn vastgelegd in de Warenwet etikettering. Kijk naar het online etiket voor meer uitleg over de verschillende onderdelen van het etiket.   

Keurmerk

Er is biologische couscous verkrijgbaar onder het EKO-keurmerk.

Voedingskenmerken

Gegevens per 100 g / ml (bron: NEVO)

Voedingswaarden

Energie
Energiewaarde in kJ532 kJ
Energiewaarde in kcal126 kcal
Vet
Vet totaal0,2 g
Vetzuur
Vetzuren verzadigd0,1 g
Vetzuren trans0,0 g
Vetzuren enkelvoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren meervoudig onverzadigd0,0 g
Vetzuren n-3 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren n-6 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Linolzuur0,0 g
ALA0,00 g
EPA0,00 g
DHA0,00 g
Vezel
Voedingsvezel1,7 g
Eiwit
Eiwit plantaardig4 g
Eiwit totaal4 g
Vitamines
Alfa-caroteen0 µg
Beta-caroteen0 µg
Beta-cryptoxanthine0 µg
Folaat equivalenten6,7 µg
Foliumzuur toegevoegd0,0 µg
Luteïne0 µg
Lycopeen0 µg
Nicotinezuur1,2 mg
Retinol act equivalent0 µg
Vitamine B10,05 mg
Vitamine B120,00 µg
Vitamine B20,03 mg
Vitamine B60,040 mg
Vitamine C0 mg
Vitamine D0,0 µg
Vitamine E0,0 mg
Zeaxanthine0 µg
Overigen
Alcohol0 g
As0 g
Cholesterol0,0 mg
Water70 g
Koolhydraten
Koolhydraten25,8 g
Polyolen0,00 g
Mono- en disacchariden0,3 g
Polysacchariden25,6 g
Natrium/zout
Natrium0,004 g
Zout0,010 g
Mineralen
Calcium11 mg
Fosfor57 mg
IJzer0,4 mg
Jodium0 µg
Kalium56 mg
Koper0,09 mg
Magnesium15 mg
Selenium0 µg
Zink0,28 mg

Informatie over bewaren, bereiden en duurzaam eten

Duurzaamheid
Klimaatbelasting
1 = 100 gram CO2-eq
Landgebruik
1 = 1 m2