Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y Z
Encyclopedie A-Z

Etiket

Ga met de muis over onderstaand etiket voor een uitleg van de verschillende onderdelen. Werkt het niet goed, klik dan op Crtl en F5 tegelijk.

Etiketten zijn het onderdeel van de verpakking dat informeert over een levensmiddel. Op het etiket staat bijvoorbeeld wat in een levensmiddel zit. Je weet daardoor beter wat je koopt en je kunt producten onderling vergelijken.

Wat precies op een etiket moet staan is vastgelegd in de Warenwet Informatie Levensmiddelen (WIL) en in de Europese wet Voedselinformatie. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit houdt hier toezicht op.

Wat wel en niet op het etiket staat, hangt af van de manier waarop het product is verpakt. De winkelier doet meestal zelf een zakje om niet-voorverpakte producten, zoals ‘kaas van het mes’. Daar hoeft minder informatie op te staan. De meeste levensmiddelen zijn voorverpakt: de fabrikant verpakt ze, niet de winkelier. Op al die levensmiddelen staat deze verplichte informatie.

Meer informatie

Lees voor meer informatie onze webpagina's met praktische tips over etiketten lezen. Je kunt ook de folder Het etiket helpt je gezonder kiezen inkijken en bestellen in de webshop. Of download de gratis app Kies Ik Gezond?.

Referentie-inname (RI)

De Referentie-inname (RI) is een Europese waarde. Het geeft aan hoeveel vitamines en mineralen je gemiddeld op een dag nodig hebt. De RI kan afwijken van de Nederlandse aanbevolen dagelijkse hoeveelheden (ADH). Voor zwangeren gelden voor sommige vitamines en mineralen een andere ADH. De waarde kan daarom hoger liggen dan 100%. Dat is dan dus goed.

Lees meer over de ADH

Lees meer
Visolie, gelatine (rund)
Visolie en gelatine (rund) zijn dierlijke producten. Voor mensen die geen vis of vlees eten, zijn er ook supplementen met omega 3-vetzuren uit algen.
Lees meer
Foliumzuur

Neem vanaf het moment dat je zwanger wilt worden tot 10 weken van de zwangerschap elke dag 400 µg (microgram) foliumzuur. Dat is 200% van de Referentie-inname (RI). Neem nooit meer dan 1.000 µg (is gelijk aan 1 milligram) foliumzuur per dag.

Lees meer over foliumzuur.  

Lees meer
Ingrediënten
In de ingrediëntenlijst zie je welke ingrediënten zijn toegevoegd. Dit zijn de vitamines en mineralen, maar ook de toevoegingen die nodig zijn om er een capsule van te maken.
Lees meer
Omega-3-(vis)vetzuren
Als het niet lukt om 2 keer per week vis te eten, slik dan elke dag een omega-3-(vis)vetzuurcapsule. Let hierbij op dat de hoeveelheid DHA tussen de 250 en 450 mg (milligram) zit. In dit voorbeeldsupplement is dit net te weinig. Je kunt dit nog aanvullen met een visolie-supplement voor wat extra DHA. Meer dan 450 mg per dag is niet nodig, maar niet gelijk schadelijk.
Lees meer
Extra foliumzuur en vitamine D3

Slik vanaf het moment dat je zwanger wilt worden tot 10 weken van de zwangerschap elke dag 400 µg (microgram) foliumzuur. Als je zwanger bent krijg je ook het advies om tijdens de gehele zwangerschap elke dag 10 µg (microgram) vitamine D te slikken. Als je een multivitamine voor zwangere vrouwen slikt hoef je niet meer los foliumzuur en vitamine D te slikken.

Lees meer over vitamines 

Lees meer
IJzer
Je verloskundige laat controleren of je voldoende ijzer binnenkrijgt. Als je een ijzertekort hebt, dan krijg je een ijzersupplement voorgeschreven. De aanbevolen hoeveelheid voor zwangeren is 16 mg (milligram) per dag. Dit is 115% van de RI.
Lees meer
Vitamine D3

Neem tijdens je zwangerschap elke dag 10 µg (microgram) vitamine D. Dat is 200% van de Referentie-inname (RI).

Lees meer over vitamine D

Lees meer
Jodium
Als je zwanger bent heb je 200 µg (microgram) jodium per dag nodig. Dit is 133% van de RI. Als je niet voldoende jodium binnenkrijgt, dan is het advies om meer producten te eten met jodium. Lukt dat niet? Dan adviseren we om tijdens je zwangerschap maximaal 200 µg (microgram) jodium te slikken. In dit voorbeeldsupplement zit 75 µg (50%). Haal je de rest niet uit voeding? Dan heb je dus nog een extra jodiumsupplement nodig. Neem in totaal nooit meer dan 200 µg uit supplementen.
Lees meer
Goed voor

Dit is een gezondheidsclaim. Die zijn goed onderbouwd. Het maakt dus niet uit of je een goedkoper huismerk neemt of een duurder A-merk. Het werkt hetzelfde.

Lees meer over claims

Lees meer
Bewaren
Het bewaaradvies geeft aan hoe en waar je het product het beste kunt bewaren. Bijvoorbeeld in een kastje waar het droog en donker is.
Lees meer
1 per dag

Kijk hoeveel tabletten je per dag kan innemen. Dit kan per merk verschillen. Neem niet meer. Want sommige vitamines en mineralen kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid als je er langere tijd te veel van neemt. 

Lees meer over het slikken van vitamines

Lees meer
Productnaam
De productnaam geeft aan voor wie het bedoeld is en wat er inzit. Deze naam kan soms misleidend zijn. Op deze verpakking staat ‘compleet’. Maar dat betekent niet dat je met dit supplement alle vitamines, mineralen en visvetzuren binnenkrijgt die je nodig hebt. Als je tijdens je zwangerschap een multivitamine wilt nemen, kies dan altijd een multivitamine speciaal voor zwangere vrouwen. Dan zit er genoeg foliumzuur en vitamine D in. En niet te veel vitamine A. 
Lees meer
Dosering

Kijk hoeveel tabletten je per dag kan innemen. Neem niet meer dan deze dosering. Sommige vitamines en mineralen kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid als je er langere tijd te veel van neemt.  

Lees meer over het slikken van vitamines 

Lees meer
Sojaolie
Vetgedrukte woorden, zoals soja in sojaolie, geven aan dat het stoffen zijn waar mensen allergisch voor kunnen zijn. Voor zwangeren die niet allergisch zijn voor soja, kan dit geen kwaad. Deze kleine hoeveelheid heeft geen negatieve invloed op de ontwikkeling van de baby.
Lees meer
Calcium
Als je te weinig calcium binnenkrijgt, dan is het advies om meer producten met calcium te nemen. Lukt dat niet? Dan adviseren we om vanaf week 20 van je zwangerschap 1000 mg (milligram) calcium per dag te slikken. Dit is 125% van de RI. In dit voorbeeld supplement zit slechts 120 mg (15%), dus dan heb je nog een extra calcium supplement nodig.
Lees meer