Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu van de Week Recept van de dag
Met een hoofdrol voor de zoete aardappel
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar
 

Moet je meer zout eten als het warm is?

Als het buiten heel warm is, hoef je niet meer zout te eten. Je krijgt namelijk al voldoende zout binnen via je eten. Het is wel belangrijk om voldoende water te drinken, vooral met zomerse temperaturen. Of als je op vakantie bent in een warm land.

Door te zweten verlies je vocht. Je houdt de vochtbalans het best op peil door voldoende te drinken, maar in eten zit ook vocht. Het lichaam heeft voldoende vocht nodig: zo’n 1,5 a 2 liter per dag.

Zout in eten

Per dag zou je als volwassene maximaal 6 gram zout binnen mogen krijgen via je voeding. Maar meer dan 80% van de Nederlandse bevolking krijgt meer zout binnen. De helft van de volwassenen van 19-70 jaar eet meer dan 8,2 gram zout per dag.

Tekort aan zout

De kans op een tekort aan zout is erg klein, ook op een warme dag. Onze voeding bevat meer dan genoeg zout. Het zit bijvoorbeeld in brood, kaas, vlees en vis. Gewoon gezond eten volgens de Schijf van Vijf is voldoende.

Moet je meer zout eten als je intensief sport?

Voorkom uitdroging

Als je te lang niets drinkt, kunnen er uitdrogingsverschijnselen optreden. De verschijnselen zijn onder andere: dorst, sufheid, minder zweten, minder plassen, minder elasticiteit van de huid of flauwvallen door verlaging van de bloeddruk. Voor ernstige uitdroging is verwarring een aanwijzing.

Hoe weet je of je genoeg gedronken hebt? Een graadmeter: Als je urine licht is van kleur, dan heb je genoeg gedronken. Is je urine donkergeel? Dan moet je meer drinken.

Eetwissel maken?
Met een Eetwissel maak je vandaag al een kleine stap binnen wat je nu al eet. Bij elke wissel zorg je beter voor jezelf en het milieu.