Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu van de Week Recept van de dag
De kracht van Italiaanse eenvoud
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Op een gezonde manier afvallen met langdurig... Bestel nu € 12,95
Ga naar
 

Hoeveel groente per dag heb ik nodig?

Volwassenen krijgen het advies om dagelijks minimaal 250 gram groente per dag te eten. Als je varieert tussen de verschillende groentesoorten, krijg je alle voedingsstoffen uit groente binnen die je nodig hebt.

Groente is goed voor de gezondheid. Het verlaagt het risico op hart- en vaatziekten, en hangt samen met een lager risico op diabetes type 2 en bepaalde vormen van kanker.

Groente eten kan de hele dag door. Denk bijvoorbeeld aan groente op je brood, als tussendoortje en bij de avondmaaltijd natuurlijk.

Voorbeelden hoeveel groente per dag

Hoe kan 250 gram groente er op een dag uitzien? Bekijk het hieronder.


Bonensalade als lunch (paprika, tomaat, prei) + warme maaltijd van nasi goreng (prei, ui) en schaaltje witte kool met atjar tjampoer.


2 volkoren boterhammen met gebakken champignons met ui bij de lunch + 2 wraps met zalm, sla, paprika, tomaat en mais bij de warme maaltijd.


1 boterham met hummus en gegrilde courgette + schaaltje tzatziki met 2 volkoren boterhammen voor lunch + roerbakgroente bij de warme maaltijd.


Volkoren boterham met plakje kaas en reepjes paprika + stamppot rauwe andijvie + schaaltje rauwkost van sla, komkommer, tomaat en radijs.


Volkoren boterham met hüttenkäse en radijs + spaghetti met pastasaus (2 tomaten, 1/3 paprika, 1/2 ui en 1/2 stengel bleekselderij.


Kop tomatensoep bij de lunch + tussendoor paar wortels + gekookte witlof bij de warme maaltijd.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.