Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Hoe eet ik gezond met diabetes type 2 (suikerziekte)?

Wanneer je de diagnose diabetes type 2 (suikerziekte) krijgt, verandert er een hoop voor je. Goed eten is belangrijk voor je lichaam en voor een fit gevoel.

Op deze pagina geven we algemene voedingsadviezen bij diabetes type 2. Aanbevolen hoeveelheden binnen de Schijf van Vijf kunnen voor jou wat anders zijn. Bijvoorbeeld als het voor jou beter is om wat af te vallen of (tijdelijk) wat minder koolhydraten te eten. Praat hier altijd over met je arts, verpleegkundige en diëtist. Zij stemmen de adviezen af op jouw specifieke situatie.

1. Gezonde basis met de Schijf van Vijf

Als je eet volgens de Schijf van Vijf zorg je goed voor jezelf. Ook als je diabetes type 2 hebt. Kijk in de ‘Schijf van Vijf voor jou’ wat de algemene adviezen zijn. Bespreek met je diëtist wat bij jou het beste past.

Recepten

Wil je wel gezonder eten, maar vind je dit lastig? Onze recepten geschikt bij diabetes helpen!

Bekijk alle recepten

2. Zorgen voor een gezond gewicht

Ben jij te zwaar? Bekijk het met de BMI-meter.

Als je overgewicht hebt, dan kan 5 tot 15% afvallen al zorgen voor:

  • betere bloedglucosewaarden
  • cellen die glucose beter opnemen omdat ze gevoeliger zijn voor insuline
  • een beter cholesterolgehalte in je bloed
  • een lagere bloeddruk

Het komt soms voor dat iemand door genoeg af te vallen helemaal geen medicatie voor diabetes type 2 nodig heeft.

Overleg met je arts en diëtist hoe je het beste kan afvallen.

Tip: via Mijn Eetmeter kun je bijhouden hoeveel je weegt.

3. Het goed houden van de bloedglucose

Door het eten van producten met koolhydraten komt er suiker in je bloed. Daar noemen we het bloedglucose of bloedsuiker. Net als iedereen hebben mensen met diabetes koolhydraten nodig. Zo levert glucose energie aan je lichaam en is het onmisbaar voor het werken van je hersenen.

In gezonde producten met koolhydraten zitten ook andere stoffen die je nodig hebt, zoals vitamines, mineralen en vezels.

Sommige mensen met diabetes hebben wel baat bij een dieet met minder koolhydraten. Voor anderen is dat niet de beste oplossing. Vaak is het tellen van koolhydraten nodig. De arts, diabetesverpleegkundige of diëtist helpt om te bepalen wat voor jou het beste werkt.

Tips voor een goede bloedglucose:

  • Kies voor groente, fruit, volkorenbrood, havermout, volkoren pasta, zilvervliesrijst, volkorencouscous en peulvruchten. Dit zijn gezonde producten met koolhydraten. Ze werken beschermend tegen allerlei ziekten en bevatten gezonde voedingsstoffen. Ook bevatten ze vezels die ervoor zorgen dat je bloedglucose niet te snel stijgt.
  • Afhankelijk van je medicatie, kan het verstandig zijn om koolhydraten verdeeld over de dag binnen te krijgen. Regelmatig eten is bijvoorbeeld elke dag 3 hoofdmaaltijden en maximaal 4 keer iets tussendoor.
  • Laat sap, frisdrank, snoep, koek en zoete toetjes zoveel mogelijk staan. Dit zijn ongezonde producten met koolhydraten. Bovendien kunnen ze voor een snelle stijging in je bloedglucosegehalte zorgen.
  • Houd je ondanks een gezond eetpatroon veel last van te hoge bloedglucosepieken na de maaltijd? Je kunt samen met een diëtist proberen of het helpt om vooral producten met een lage glycemische index te nemen.

Let op alcohol

Alcohol in combinatie met insuline verhoogt de kans op een hypo. Dit kan ook nog zo zijn enkele uren nadat je alcohol hebt gedronken. Het effect is groter wanneer je alcohol op lege maag neemt.

Koolhydraten tellen

Soms is het nuttig om koolhydraten te tellen. Bijvoorbeeld om de hoeveelheid insuline die je moet spuiten goed in te schatten. Een diëtist helpt bij het tellen.

Het bijhouden van een eetdagboek geeft inzicht in hoeveel koolhydraten je per eetmoment binnenkrijgt.

4. Goed zorgen voor hart, bloedvaten en nieren

Omdat de kans op hart- en vaatziekten en chronische nierschade groter is bij mensen met diabetes, is het extra belangrijk om goed te zorgen voor je hart, bloedvaten en nieren.

In de Schijf van Vijf staan producten die goed zijn voor hart en bloedvaten, zoals volkorenproducten, groente, fruit, noten en vis. In de Schijf van Vijf staan verder producten met niet te veel verzadigd vet en niet te veel zout. Verzadigd vet verhoogt het LDL-cholesterol. Een teveel aan LDL-cholesterol in je bloed blijft plakken aan de binnenkant van je bloedvaten. Zout verhoogt de bloeddruk.

De adviezen die we geven bij gezond eten bij hart- en vaatziekten gelden ook voor mensen met diabetes.

5. Voldoende beweging

Regelmatig bewegen heeft een positief effect op je diabetes. Beweging zorgt er namelijk voor dat cellen beter reageren op insuline. Verder helpt het de bloeddruk en het cholesterol te verlagen. En het helpt met afvallen of om overgewicht te voorkomen. Beweeg elke dag minimaal 30 minuten en als je wil afvallen 60 minuten.

Gebruik je insuline en beweeg je meer dan anders? Zorg dat je dan wat minder insuline spuit.

Vergoedingen

Heb je diabetes type 2? Dan krijg je vanuit je zorgverzekering een diëtist vergoed. Heb je daarnaast ook overgewicht? Dan kom je ook in aanmerking voor een gecombineerde leefstijlinterventie. Lees hoe het precies zit met vergoedingen voor voedings- en leefstijladvies.

Ik houd een goede balans

Samira
Haar verhaal