Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek
Terug naar Afvallen en gewicht Helpt calorieën tellen bij afvallen? Hoe motiveer ik mezelf om af te vallen? Welk ijsje kun je kiezen als je minder calorieën wilt eten? Elk pondje gaat door het mondje. Klopt dat? Waarom is buikvet slechter dan vet op je heupen of billen? Hoe zwaar mag ik zijn? Hoeveel calorieën verbrand ik? Hoe ontstaat overgewicht? Kun je gezond dik zijn? Bestaan zware botten? Bestaan negatieve calorieën echt? Kom je aan van eten na 8 uur 's avonds? Helpt het om grapefruitsap of citroensap te drinken? Kun je dik worden van te weinig eten? Is diëten ongezond? Kan ik afvallen met populaire diëten? Wat is een goed dieet om af te vallen? Mag ik afvallen met een gezond gewicht? Hoe vaak per dag moet ik eten als ik wil afvallen Kan ik afvallen met smoothies of pillen? Hoe kan ik snel en gemakkelijk afvallen? Hoe krijg ik een platte buik of slanke bovenbenen? Ik eet heel weinig eten maar val niet af Gaat het afvallen beter als ik veel water drink? Hoe kan ik afvallen, als ik niet kan sporten? Word je dik als je elke week friet eet? Moet ik meer eten als ik meer beweeg? Ik heb overgewicht, hoeveel moet ik dan bewegen? Wat helpt beter bij het afvallen, minder eten of meer bewegen? Bevat magere vruchtenyoghurt minder calorieën dan volle yoghurt? Bevat mager gehakt weinig vet? Bevatten noten meer vet dan jonge kaas? Is hard bak- en braadvet minder gezond dan vloeibaar vet uit een knijpfles? Is rundvlees altijd minder vet dan varkensvlees? Eet je meer van grotere porties? Hoe zorg ik ervoor dat ik niet aankom als ik stop met roken? Waar let ik op als ik gezond uit eten wil of bij laten bezorgen? Wat zijn de beste eettips voor hardlopers? Hoe kan ik minder snoepen? Wat is een gecombineerde leefstijlinterventie? Gezond aankomen Kun je afvallen na je 70ste? Wat zijn de grootste fabels over afvallen? Hoe blijf ik op gewicht? Heb je extra eiwit (proteïne) nodig als je sport? Moet je meer zout eten als je intensief sport? Als je vaak sport, heb je dan extra vitamines of sportsupplementen nodig? Is vegetarisch eten ongezond als je veel sport? Ik sport veel, maar ik val niet af Is een eiwitshake gezond en nodig als je sport? Hoe kan ik 5 tot 10 kilo afvallen Ik wil meer dan 20 kilo afvallen; wat kan ik doen? Wanneer heb ik als tiener een gezond gewicht? Is het erg om ondergewicht te hebben? (12-18 jarigen) Hoe blijf je op gezond gewicht? (12-18 jarigen)
Afvallen en gewicht

Is het erg om overgewicht te hebben? (12-18 jarigen)

Gezonde voeding, voldoende beweging en een gezond lichaamsgewicht zijn belangrijk. Dat is het beste voor je gezondheid. Als je gewicht te hoog is, dan wordt dat overgewicht genoemd. Op deze pagina lees je meer over overgewicht en wat je eraan kunt doen.

Is het erg om overgewicht te hebben?

Het is belangrijk om een gezond lichaamsgewicht te hebben, zowel voor je gezondheid nu als voor later. Daarnaast zorgt een gezond gewicht ervoor dat je je fit voelt en gemakkelijk kan bewegen en sporten. Als je overgewicht hebt is het daarom belangrijk om toe te werken naar een gezond gewicht.

Wat kun je doen als je overgewicht hebt?

Het belangrijkste is om niet op eigen houtje te gaan afvallen. Je lichaam ontwikkelt zich snel tijdens je pubertijd. Daarom is het belangrijk om alle voedingsstoffen binnen te krijgen die je nodig hebt. Overleg altijd met je huisarts als je wilt afvallen. De huisarts kan beoordelen of het nodig is om gewicht te verliezen. Het kan namelijk ook voldoende zijn om op gewicht te blijven. Daarnaast kan de huisarts je doorverwijzen voor de juiste begeleiding, bijvoorbeeld naar een diëtist.

Schijf van Vijf voor jou

Het is belangrijk dat je er goed op let dat je gezond eet. Bekijk met de tool hieronder hoeveel eten en drinken je per dag ongeveer nodig hebt. Laat dit ook aan je ouders zien. Misschien kunnen zij er ook voor zorgen dat er gezonde producten in huis zijn voor jou?

Naast je ontbijt, lunch en avondeten kun je af en toe iets tussendoor eten. Probeer dit te beperkten tot maximaal 4 keer, dat is beter voor je tanden. Kies daarbij zoveel mogelijk voor producten uit de Schijf van Vijf, zoals:

  • een volkoren boterham met beleg uit de Schijf van Vijf zoals 30+ kaas, 100% notenpasta of light zuivelspread
  • fruit, (snack)groente of een rauwkostsalade
  • een schaaltje halfvolle yoghurt met fruit
  • een handje ongezouten noten
  • Kies zo min mogelijk producten buiten de Schijf van Vijf zoals:

  • chips
  • snoep
  • chocola
  • frisdranken of sappen

  • Kijk voor ideeën bij onze tips voor gezonde snacks.

    Kunnen pillen helpen om snel af te vallen?

    Op internet en via social media kan je veel informatie vinden over voeding en afvallen. Denk goed na of wat je leest betrouwbaar is. Bedenk dat er geen pil, fruitsoort of drankje bestaat waarvan je ineens gezond of slank wordt. Wonder (voedings)middelen bestaan niet. Kijk goed naar waar de informatie vandaan komt en bedenk hierbij dat een ervaring of mening geen wetenschap is.

    Wanneer moet ik contact opnemen met een arts?

    Wil je gaan werken aan een gezond gewicht, maak dan (samen met je ouders) een afspraak bij de huisarts om dit te bespreken. Zoals hierboven omschreven kan de huisarts beoordelen of het nodig is om gewicht te verliezen en je adviseren over eventuele begeleiding. Daarnaast is er nog één contactmoment met de schoolarts wanneer je op de middelbare school zit. Ook bij de schoolarts kan je je gewicht bespreken. Zo kan je samen bepalen wat er moet gebeuren of wat de beste aanpak is.

    Voldoende beweging

    Naast gezonde voeding is voldoende beweging belangrijk. Voor jongeren tot 18 jaar is het advies om elke dag minstens een uur matig tot zwaar intensief te bewegen. Hierbij gaat je ademhaling omhoog. Denk bijvoorbeeld aan het naar school fietsen. En het is belangrijk om minimaal 3 keer per week oefeningen te doen die je spieren en botten versterken. Hier valt bijvoorbeeld de gymles op school onder, maar ook de sporten op de sportclub, dansen of hardlopen. Probeer daarnaast stilzitten zoveel mogelijk te voorkomen. Sta bijvoorbeeld regelmatig op als je achter je bureau zit en zit niet te veel op de bank.

    Informatie voor ouders en verzorgers.