Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar
 

Welk ijsje kun je kiezen als je minder calorieën wilt eten?

IJs valt niet binnen de Schijf van Vijf, maar af en toe een ijsje past in een gezond eetpatroon. Er is wel verschil in welke soort je kiest: de ene soort bevat meer calorieën, suiker of vet dan de andere. 

IJskeuzes op een rij

  • Waterijs. Dagkeuze. Een waterijsje bevat ongeveer 40 kilocalorieën (kcal).
  • Sorbetijs: 1 bolletje is dagkeuze. Met 1 bolletje van 50 gram krijg je ongeveer 40 kcal binnen. 2 bolletjes is een weekkeuze.
  • Yoghurtijs: 1 bolletje is een dagkeuze en bevat ongeveer 70 kcal. 2 bolletjes valt onder een weekkeuze.
  • Roomijs en softijs. 1 bolletje is een weekkeuze. Roomijs bevat relatief veel verzadigd vet en suiker. 1 bolletje levert ongeveer 100 kcal.

Een dagkeuze is iets kleins buiten de Schijf van Vijf, waarvan je 3 tot 5 keer per dag iets kunt kiezen. Zoals een waterijsje. Een weekkeuze is groter. Deze kun je beter niet meer dan 3 keer per week nemen. Meer uitleg over dagkeuzes en weekkeuzes

Jonge kinderen hebben minder ruimte om iets buiten de Schijf van Vijf te kiezen. Bekijk de pagina’s voor dreumes en peuter en voor kinderen van 4 tot 13 jaar.

Tips om minder calorieën binnen te krijgen

  • Kies voor waterijs of sorbetijs
  • Kies minder vaak roomijs. Wil je toch een vergelijkbare smaak, kies dan yoghurtijs
  • Kies voor 1 bolletje in plaats van 2.
  • Als je voor roomijs kiest, kies dan voor een bekertje in plaats van een hoorntje. In het hoorntje zitten ook calorieën.
  • Maak zelf thuis je ijs. IJsjes van limonadesiroop zijn een frisse en goedkope keus. En leuk om bijvoorbeeld samen met je kind te maken. Wil je daarin variëren? Maak dan eens een yoghurtijsje (zoals hieronder, met rood fruit) of een ijsje van alleen fruit.


In onze recepten kun je zoeken naar nagerechten met ijs. Vink links "nagerecht" aan, en kies uit wat je lekker lijkt.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.