Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu van de Week Recept van de dag
Frisse tonen van sinaasappel (bekijk ook de video)
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar
 

Waar kan ik op letten als ik gezond wil eten in een restaurant?

Als je gezonder wilt eten of wilt afvallen kun je ook in een restaurant letten op wat je eet. Hier krijg je 4 tips voor een gezonder etentje en suggesties voor het voor-, hoofd- en nagerecht:  

1. Check het menu

Het eten begint met een kritische blik op de menukaart. Wat zijn de keuzes die je kunt maken? Gekookte, gegrilde of gestoofde gerechten zijn meestal minder calorierijk dan gefrituurde of gebakken gerechten. 

2. Kies voor een beperkt aantal gangen

Misschien heb je al na je hoofdgerecht voldoende gegeten en dan moet je nog het bestelde toetje opeten. Heb je aan 1 of 2 gangen genoeg? Bestel het toetje pas na het hoofdgerecht, als je het dan nog echt wil.

3. Vraag de mogelijkheden voor een slimme portie

Een kleinere portie is prima, als je niet beknibbelt op de gezonde producten. Vraag of ze saus of dressing apart serveren. Dan heb je zelf de mogelijkheid om te kiezen hoeveel je op je gerecht doet.

4. Kies voor caloriearm drinken

Niet alleen alcoholische dranken zoals wijn en bier bevatten veel calorieën. Ook vruchtendranken en frisdranken tikken aardig aan. Kies daarom voor water of light-frisdrank.

Wat zijn goede keuzes in een restaurant?

  • Voorgerecht: (volkoren)brood met een beetje tapenade, groentesalade of carpaccio.
  • Hoofdgerecht: mager vlees zoals biefstuk, kalkoen, vis of wild met veel groente en net zo veel aardappelen, rijst of pasta als je normaal nodig hebt.
  • Nagerecht: fruit, vruchtensorbetijs, koffie of thee.

Er zijn ook in restaurants dus goede keuzes te maken. Zolang je niet te veel en met aandacht eet, moet het lukken af en toe een keertje uit eten te gaan als je een afvaldieet volgt.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.