Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Waar let ik op als ik gezond uit eten wil, laat bezorgen of afhaal?

Als je gezonder wilt eten of wilt afvallen kun je ook letten op wat je eet als je iets bestelt, afhaalt of - zodra het weer kan - naar een restaurant gaat.

Hier krijg je 4 tips voor een gezonder etentje en suggesties voor het voor-, hoofd- en nagerecht:

1. Check het menu

Het eten begint met een kritische blik op de menukaart. Deze kan je vaak op internet bekijken. Wat zijn de keuzes die je kunt maken? Gekookte, gegrilde of gestoofde gerechten zijn meestal minder calorierijk dan gefrituurde of gebakken gerechten. En kun je extra groente bestellen?

Een maaltijd laten thuisbezorgen of afhalen kan handig zijn.

2. Kies voor een beperkt aantal gangen

Ga voor 1 of 2 gangen in plaats van een 3 gangen menu. Eet bijvoorbeeld een voorgerecht en hoofdgerecht, maar neem als toetje een kop thee of koffie. Of kies voor 2 voorgerechten in plaats van een hoofdgerecht en een voorgerecht.

3. Vraag de mogelijkheden

Bestel bijvoorbeeld een kleinere portie met extra groente of een salade. Vraag of ze saus of dressing apart serveren. Dan kun je zelf kiezen hoeveel je op je gerecht doet.

4. Kies voor caloriearm drinken

Niet alleen alcoholische dranken zoals wijn en bier bevatten veel calorieën. Ook vruchtendranken en frisdranken tikken aardig aan. Kies daarom het liefst voor water. Eet je thuis? Dan kun je daar bijvoorbeeld munt of komkommer in doen voor een smaakje. In een restaurant kun je vragen om een kan kraanwater, of kies voor plat of bruisend water. Wist je dat sommige restaurants zelfs een theearrangement hebben?

Wat zijn goede keuzes?

  • Voorgerecht: (volkoren)brood met een beetje tapenade, groentesalade of carpaccio.
  • Hoofdgerecht: een vegetarisch gerecht met bijvoorbeeld peulvruchten (zoals linzen, kikkererwten, bruine bonen), vis, mager vlees (zoals biefstuk, kip of kalkoen) of wild. Bestel geen extra porties friet. Of als je friet apart moet bestellen, deel dan een portie. Kijk of je groente als bijgerecht kunt bijbestellen.
  • Nagerecht: fruit, vruchtensorbetijs, koffie of thee. Of deel een toetje.

Veilig omgaan met afhaaleten

Je wilt natuurlijk niet ziek worden van je afhaal- of bezorgmaaltijd. Met onze tips hou je het veilig. Zo krijgen ziekmakende bacteriën en virussen minder kans.