Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Waar kan ik op letten als ik gezond wil eten in een restaurant?

Als je gezonder wilt eten of wilt afvallen kun je ook in een restaurant letten op wat je eet. Hier krijg je 4 tips voor een gezonder etentje en suggesties voor het voor-, hoofd- en nagerecht:

1. Check het menu

Het eten begint met een kritische blik op de menukaart. Deze kan je vaak al vooraf op internet bekijken, mocht je dat handig vinden. Wat zijn de keuzes die je kunt maken? Gekookte, gegrilde of gestoofde gerechten zijn meestal minder calorierijk dan gefrituurde of gebakken gerechten.

2. Kies voor een beperkt aantal gangen

Ga voor 1 of 2 gangen in plaats van een 3 gangen menu. Eet bijvoorbeeld een voorgerecht en hoofdgerecht, maar neem als toetje een kop thee of koffie. Of kies eerst alleen je hoofdgerecht. Bestel het toetje pas na het hoofdgerecht, als je het dan nog echt wilt.

3. Vraag de mogelijkheden

Bestel bijvoorbeeld een kleinere portie met extra groente of een salade. Vraag of ze saus of dressing apart serveren. Dan heb je zelf de mogelijkheid om te kiezen hoeveel je op je gerecht doet.

4. Kies voor caloriearm drinken

Niet alleen alcoholische dranken zoals wijn en bier bevatten veel calorieën. Ook vruchtendranken en frisdranken tikken aardig aan. Kies daarom voor water of light-frisdrank.

Wat zijn goede keuzes in een restaurant?

  • Voorgerecht: (volkoren)brood met een beetje tapenade, groentesalade of carpaccio.
  • Hoofdgerecht: mager vlees zoals biefstuk, kalkoen, vis of wild met veel groente en net zo veel aardappelen, rijst of pasta als je normaal nodig hebt.
  • Nagerecht: fruit, vruchtensorbetijs, koffie of thee.

Er zijn ook in restaurants dus goede keuzes te maken. Zolang je niet te veel en met aandacht eet, moet het lukken af en toe een keertje uit eten te gaan als je een afvaldieet volgt.