Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu van de Week Recept van de dag
De kracht van Italiaanse eenvoud
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Op een gezonde manier afvallen met langdurig... Bestel nu € 12,95
Ga naar
 

De eerste hapjes (vanaf 6 maanden)

Met oefenhapjes heeft je kind kunnen wennen aan verschillende smaken en het happen van een lepel. Vanaf 6 maanden vervang je vervolgens stapje voor stapje de borstvoeding of flesvoeding voor echte maaltijden. Rond zijn eerste verjaardag eet je kindje met de pot mee.

Vanaf 6 maanden bouw je verder op wat je kindje de afgelopen maanden geleerd heeft met het eten van oefenhapjes.



Hoe bouw je de vaste voeding op?

Geleidelijk ga je de borst- of flesvoeding vervangen voor vaste voeding. Een goede vuistregel: Er is zeker een week voor nodig om een maaltijd stap voor stap zo groot te maken dat 1 van de melkvoedingen weggelaten kan worden. Laat je kind eerst even wennen aan de nieuwe situatie voor je een volgende melkvoeding vervangt.

Hoeveel melkvoedingen je nog geeft, hangt af van je kind. Voeden op verzoek blijft het beste. 2 à 3 melkvoedingen per dag is een richtlijn waaraan je je kunt houden.

Wennen aan vaste voeding gaat in het tempo van jouw kind. Vergelijk je kind dan ook niet met andere kinderen. En vertrouw op jezelf en je kind. Heb je twijfels? Bijvoorbeeld omdat je kind echt niets wil eten of omdat hij klachten heeft na het eten, zoals overgeven of diarree? Bespreek het op het consultatiebureau.

De Rapley-methode: wel of niet?

Met de Rapley-methode geef je je kind, in plaats van gepureerd eten, stukjes die hij zelf in zijn mond kan stoppen. Voor je je kind grotere stukjes gaat geven, moet hij rechtop kunnen zitten, en goed kunnen slikken en kauwen. Het kan zijn dat je kind er nog niet aan toe is. Hierdoor kan met de Rapley-methode de kans groter zijn dat je kind zich verslikt, dan wanneer je geleidelijk aan grover eten geeft.

Verslikt hij zich vaak of zie je dat hij moeite heeft met kauwen, dan kun je beter nog even wachten met het aanbieden van grotere stukken.

Begin eerst met geprakte hapjes, die je vervolgens steeds wat minder fijn maakt. Laat je kind langzaam wennen aan grovere stukjes. Blijf er altijd bij. Zo kun je meteen ingrijpen als er iets niet goed gaat. Nog een tip: Als je je kind zelf het eten laat voelen en vastpakken, dan leert hij op die manier ook de textuur kennen van zijn eten. Bijvoorbeeld of het hard of zacht is.

Méér dan alleen eten

Goed eten draait om meer dan wat je kindje eet. Het is bijvoorbeeld belangrijk voor het ontwikkelen van een gezond eetpatroon om samen aan tafel te eten op vaste eetmomenten. Bekijk de tips voor de eetopvoeding en maak de opvoedquiz.

Hoe zien de eerste maaltijden eruit?

Je kindje kan grotendeels hetzelfde eten wat jij eet. Lees hoe jij gezond eet met de Schijf van Vijf. Er is ook een aantal producten die je beter niet kunt geven. Bekijk welke.

Inspiratie opdoen? Weten hoe een eet-dag er ongeveer uit kan zien?

Van oefenhapjes naar maaltijd

Hoe bouw je vaste voeding voor je baby op?

Hoe ga je van oefenhapjes naar mee-eten met de pot? Hieronder zie je een voorbeeld van een opbouwschema voor je baby. Het geeft een idee hoe het kan gaan, maar niet ieder kind is hetzelfde. Sommige kinderen zullen al eerder wat meer op kunnen, bij andere kinderen zal het wat langzamer gaan. Bij kinderen die wat later beginnen met oefenhapjes kan het schema wat opschuiven. Ook het aantal melkvoedingen is een voorbeeld.


Klik op de afbeelding om te vergroten, op te slaan of te printen.

Let op genoeg vet

Jonge kinderen krijgen vaak iets te weinig vetten binnen. Daarom adviseren we om altijd wat margarine uit een kuipje op brood te smeren. Daarin zitten de goede onverzadigde vetten. Goed vet zit verder ook in bak- en braadvet uit een knijpfles en in olie, zoals olijfolie en zonnebloemolie. Een warm hapje maak je extra lekker met een theelepeltje of klontje van de goede vetten.

Brood en broodbeleg

Brood heeft je kind nodig om bijvoorbeeld genoeg koolhydraten, eiwitten, vezels, jodium, B-vitamines en ijzer binnen te krijgen. Welk brood kies je, en ook belangrijk: wat voor beleg doe je erop? En hoe dik? Meer tips en adviezen over brood- en broodbeleg.

Wat kan ik tussendoor geven?

Iets tussendoor geven past in een goed eetpatroon. Als het maar past bij de leeftijd van je kindje: niet te groot en niet te veel dus. Lekker is wat fruit, groente of een mini-rijstwafeltje.

Voedselallergieën bij baby’s

Ons advies om de kans op voedselallergieën bij je baby te verkleinen is: begin zo vroeg mogelijk met het aanbieden van verschillende soorten voedsel, waaronder pinda en ei. Heeft je baby ernstig eczeem of een voedselallergie? Dan is het extra belangrijk om vroeg te starten met verschillende soorten voeding, zoals kippenei en pindakaas, en deze daarna minimaal één keer per week te geven. Overleg wel eerst met de behandelend arts van je kind.

Tip: Pindakaas zonder toegevoegd zout en suiker en gebakken roerei kun je mengen met wat fijngemaakt fruit of gekookte groente.

Meer over voedselallergieën bij baby’s

Wat geef je te drinken?

Tot 6 maanden heeft je baby genoeg aan borstvoeding of flesvoeding. Daarna kun je langzaam beginnen met andere dranken zoals water en lauwe thee. Hoe je dat opbouwt lees je hier.

Met gewone melk geven kun je beter nog even wachten tot je kind 1 jaar oud is. Borstvoeding en flesvoeding is beter afgestemd op de behoefte van een baby. Het bevat meer ijzer en goede vetten en minder eiwitten dan gewone melk. Een beetje gewone melk is niet schadelijk voor een baby, hij kan het gewoon verteren. Maar als hij te veel gewone melk drinkt, krijgt hij te weinig ijzer binnen. Dat kan leiden tot een tekort. Te veel eiwit kan bovendien schadelijk zijn voor de nieren van een baby.

Een beker is beter

Water en thee kun je het beste in een beker geven. Een zuigfles of tuitbeker knoeit een stuk minder, maar met een normale kinderbeker traint je kind zijn mondspieren die hij nodig heeft om te kunnen kauwen en praten. Ook drinken kinderen een normale beker sneller leeg, waardoor je je kind leert om drinkmomenten te hebben. Als je kind opvolgmelk krijgt, kun je dat het beste in een beker geven. Aanvullend op de melkvoeding zijn kraanwater of lichte thee zonder suiker goede opties: ze bevatten geen calorieën en zijn niet slecht voor de tanden. Het maakt niet uit als je kind niet veel uit de beker drinkt. Dat betekent gewoon dat hij geen dorst heeft.

Lust ‘ie het niet?

Lees onze tips bij leren proeven.

Vanaf 1 jaar: wat de pot schaft!

Rond zijn eerste verjaardag kan je kind hetzelfde eten als jij. Je kunt naar de behoefte van je kind borstvoeding blijven geven. Over eten vanaf 1 jaar lees je alles bij dreumes en peuter.

Vraag en antwoord

Mag mijn kindje thee?
Thee zonder suiker is een prima alternatief voor water. In gewone thee en vruchtenthee zit wel cafeïne. Een teveel aan cafeïne is niet goed voor de ontwikkeling van het zenuwstelsel van je kind. Wissel thee daarom af met water en zet de thee licht of leng het aan met water. In kruidenthee zoals kamille, munt en jasmijnthee, zit sowieso geen cafeïne. 

Geef geen anijs- en venkelthee. Daarin zit de stof estrogol, die mogelijk schadelijk kan zijn.
sluiten
Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.