Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Welke supplementen moet ik slikken als ik zwanger ben?

Als je zwanger bent of wilt worden is het belangrijk gezond en gevarieerd te eten volgens de Schijf van Vijf. Aanvullend daarop zijn een aantal supplementen nodig.

Foliumzuur en vitamine D

Het is van belang om vanaf het moment dat je zwanger wilt worden tot 10 weken zwangerschap dagelijks 400 microgram foliumzuur te slikken. Ook is het advies om tijdens je hele zwangerschap elke dag 10 microgram vitamine D te slikken.

Er zijn tabletten te koop speciaal voor zwangeren met foliumzuur en vitamine D. Wil je weten hoe je zo'n potje leest? Bekijk het etiket hieronder en klik op de onderdelen. Je kunt de voor- en achterkant bekijken.

Claim

Dit is een gezondheidsclaim. Die zijn goed onderbouwd. Het maakt dus niet uit of je een goedkoper huismerk neemt of een duurder A-merk. Het werkt hetzelfde.

Lees meer over claims

Lees meer
Foliumzuur

Neem vanaf het moment dat je zwanger wilt worden tot 10 weken van de zwangerschap elke dag 400 µg (microgram) foliumzuur. Dat is 200% van de Referentie-inname (RI). Neem nooit meer dan 1.000 µg (is gelijk aan 1 milligram) foliumzuur per dag.

Lees meer over foliumzuur.

Lees meer
Dosering

Kijk hoeveel tabletten je per dag kan innemen. Neem niet meer dan deze dosering. Sommige vitamines en mineralen kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid als je er langere tijd te veel van neemt.  

Lees meer over het slikken van vitamines 

Lees meer
Advies
Gezond en gevarieerd eten volgens de Schijf van Vijf is belangrijk en de beste manier om je vitamines en mineralen binnen te krijgen, ook tijdens zwangerschap. Alleen foliumzuur en vitamine D krijg je met voeding onvoldoende binnen tijdens je zwangerschap. Als je zwanger bent, is het belangrijk om erop te letten dat je voldoende producten neemt met jodium, calcium en ijzer. Daarnaast is het advies om 2 keer per week vis te eten, waarvan 1 keer magere vis en 1 keer vette vis.

Lees meer over gezond eten tijdens de zwangerschap.

 

Lees meer
Productnaam
De productnaam geeft aan welke voedingsstoffen in het product zitten. Kijk op de achterkant van het potje om te zien wat er precies inzit. 
Lees meer
Aanduiding
Dit geeft aan dat dit supplement geschikt is voor zwangere vrouwen of vrouwen die zwanger willen worden.
Lees meer
Bewaren
Het bewaaradvies geeft aan hoe en waar je het product het beste kunt bewaren. Bijvoorbeeld in een kastje waar het droog en donker is. 
Lees meer
Vitamine D

Neem tijdens je zwangerschap elke dag 10 µg (microgram) vitamine D. Dat is 200% van de Referentie-inname (RI).

Lees meer over vitamine D

Lees meer
Ingrediënten
In de ingrediëntenlijst zie je welke ingrediënten zijn toegevoegd. Dit zijn de vitamines en mineralen, maar ook de toevoegingen die nodig zijn om er een tablet van te maken.
Lees meer
Aantal per dag

Kijk hoeveel tabletten je per dag kan innemen. Dit kan per merk verschillen. Neem niet meer. Want sommige vitamines en mineralen kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid als je er langere tijd te veel van neemt. 

Lees meer over het slikken van vitamines 

Lees meer
Referentie-inname (RI)

De Referentie-inname (RI) is een Europese waarde. Het geeft aan hoeveel vitamines en mineralen je gemiddeld op een dag nodig hebt. De RI kan afwijken van de Nederlandse aanbevolen dagelijkse hoeveelheden (ADH). Voor zwangeren gelden voor sommige vitamines en mineralen een andere ADH. De waarde kan daarom hoger liggen dan 100%. Dat is dan dus goed.

Lees meer over de ADH 

Lees meer

Jodium, calcium en visvetzuren

Tijdens je zwangerschap is het extra belangrijk om voldoende jodium, calcium en visvetzuren binnen te krijgen. Deze stoffen zitten vooral in brood, zuivel en vis. Als je minder brood, zuivel of vis eet dan aanbevolen kan het nodig zijn extra supplementen te slikken.

Als je te weinig jodium of calcium binnenkrijgt, of minder dan twee keer per week vis eet, probeer dan eerst om meer brood, zuivel en/of vis te eten. Als dat je over een langere tijd niet lukt is het advies jodium, calcium en visvetzuren, in het bijzonder DHA, aan te vullen met een supplement.

IJzer

Ook voldoende ijzer is belangrijk tijdens je zwangerschap. De verloskundige laat de ijzerwaarde in je bloed bepalen en raad een ijzersupplement aan als je het nodig hebt.

Lees meer over hoe je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt

Foliumzuur en vitamine D slikken is nodig als je zwanger bent

Waar je op moet letten bij het nemen van een supplement

Bespreek met je verloskundige of gynaecoloog of je een supplement nodig hebt en wat het beste bij je past.

Hier let je op:

  • Kies een supplement speciaal voor zwangere vrouwen. Hierin zit niet te veel vitamine A.
  • Neem de juiste dosis. Deze vind je in het overzicht hieronder.
Supplement Wanneer Hoeveel per dag*
Altijd gebruiken tijdens je zwangerschap
Vitamine D Tijdens je hele zwangerschap 10 microgram
Foliumzuur Vanaf het moment dat je zwanger
wilt worden tot 10 weken zwangerschap
400 microgram
Gebruiken in overleg met je verloskundige als je via je voeding niet voldoende binnenkrijgt
Jodium Tijdens je hele zwangerschap Maximaal 200 microgram
Calcium Vanaf week 20 van je zwangerschap 1.000 milligram
Omega-3 (vis)vetzuur DHA Tijdens je hele zwangerschap als het niet lukt om 2 keer per week vis te eten 250-450 milligram DHA
*Je vindt deze informatie op het etiket.

Kan ik een multivitamine-supplement nemen?

Heb je extra jodium, calcium of DHA nodig? Het kan dan praktisch zijn om een multivitamine-supplement speciaal voor zwangere vrouwen te gebruiken als je voor meer dan één van deze voedingsstoffen het advies krijgt een supplement te slikken. Maar veel van de multivitamines voor zwangere vrouwen bevatten niet genoeg jodium, calcium of DHA. Kijk dus altijd goed op het etiket of er genoeg in zit van de voedingsstof die jij nodig hebt.

Als dat niet zo is, neem dan een los supplement van de voedingsstof(fen) die je extra nodig hebt. Dus een calciumsupplement, jodiumsupplement en/of een supplement met DHA. Neem niet meer dan de hoeveelheden die in het overzicht staan. Als je een multivitamine-supplement speciaal voor zwangere vrouwen gebruikt hoef je niet meer los foliumzuur en vitamine D te slikken. Die zitten in de juiste dosering in dat supplement.

Bekijk hieronder een voorbeeld van een multivitamine-doosje. Klik op de onderdelen voor meer informatie. Je kunt de voor- en achterkant lezen.

Referentie-inname (RI)

De Referentie-inname (RI) is een Europese waarde. Het geeft aan hoeveel vitamines en mineralen je gemiddeld op een dag nodig hebt. De RI kan afwijken van de Nederlandse aanbevolen dagelijkse hoeveelheden (ADH). Voor zwangeren gelden voor sommige vitamines en mineralen een andere ADH. De waarde kan daarom hoger liggen dan 100%. Dat is dan dus goed.

Lees meer over de ADH

Lees meer
Visolie, gelatine (rund)
Visolie en gelatine (rund) zijn dierlijke producten. Voor mensen die geen vis of vlees eten, zijn er ook supplementen met omega 3-vetzuren uit algen.
Lees meer
Foliumzuur

Neem vanaf het moment dat je zwanger wilt worden tot 10 weken van de zwangerschap elke dag 400 µg (microgram) foliumzuur. Dat is 200% van de Referentie-inname (RI). Neem nooit meer dan 1.000 µg (is gelijk aan 1 milligram) foliumzuur per dag.

Lees meer over foliumzuur.  

Lees meer
Ingrediënten
In de ingrediëntenlijst zie je welke ingrediënten zijn toegevoegd. Dit zijn de vitamines en mineralen, maar ook de toevoegingen die nodig zijn om er een capsule van te maken.
Lees meer
Omega-3-(vis)vetzuren
Als het niet lukt om 2 keer per week vis te eten, slik dan elke dag een omega-3-(vis)vetzuurcapsule. Let hierbij op dat de hoeveelheid DHA tussen de 250 en 450 mg (milligram) zit. In dit voorbeeldsupplement is dit net te weinig. Je kunt dit nog aanvullen met een visolie-supplement voor wat extra DHA. Meer dan 450 mg per dag is niet nodig, maar niet gelijk schadelijk.
Lees meer
Extra foliumzuur en vitamine D3

Slik vanaf het moment dat je zwanger wilt worden tot 10 weken van de zwangerschap elke dag 400 µg (microgram) foliumzuur. Als je zwanger bent krijg je ook het advies om tijdens de gehele zwangerschap elke dag 10 µg (microgram) vitamine D te slikken. Als je een multivitamine voor zwangere vrouwen slikt hoef je niet meer los foliumzuur en vitamine D te slikken.

Lees meer over vitamines 

Lees meer
IJzer
Je verloskundige laat controleren of je voldoende ijzer binnenkrijgt. Als je een ijzertekort hebt, dan krijg je een ijzersupplement voorgeschreven. De aanbevolen hoeveelheid voor zwangeren is 16 mg (milligram) per dag. Dit is 115% van de RI.
Lees meer
Vitamine D3

Neem tijdens je zwangerschap elke dag 10 µg (microgram) vitamine D. Dat is 200% van de Referentie-inname (RI).

Lees meer over vitamine D

Lees meer
Jodium
Als je zwanger bent heb je 200 µg (microgram) jodium per dag nodig. Dit is 133% van de RI. Als je niet voldoende jodium binnenkrijgt, dan is het advies om meer producten te eten met jodium. Lukt dat niet? Dan adviseren we om tijdens je zwangerschap maximaal 200 µg (microgram) jodium te slikken. In dit voorbeeldsupplement zit 75 µg (50%). Haal je de rest niet uit voeding? Dan heb je dus nog een extra jodiumsupplement nodig. Neem in totaal nooit meer dan 200 µg uit supplementen.
Lees meer
Goed voor

Dit is een gezondheidsclaim. Die zijn goed onderbouwd. Het maakt dus niet uit of je een goedkoper huismerk neemt of een duurder A-merk. Het werkt hetzelfde.

Lees meer over claims

Lees meer
Bewaren
Het bewaaradvies geeft aan hoe en waar je het product het beste kunt bewaren. Bijvoorbeeld in een kastje waar het droog en donker is.
Lees meer
1 per dag

Kijk hoeveel tabletten je per dag kan innemen. Dit kan per merk verschillen. Neem niet meer. Want sommige vitamines en mineralen kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid als je er langere tijd te veel van neemt. 

Lees meer over het slikken van vitamines

Lees meer
Productnaam
De productnaam geeft aan voor wie het bedoeld is en wat er inzit. Deze naam kan soms misleidend zijn. Op deze verpakking staat ‘compleet’. Maar dat betekent niet dat je met dit supplement alle vitamines, mineralen en visvetzuren binnenkrijgt die je nodig hebt. Als je tijdens je zwangerschap een multivitamine wilt nemen, kies dan altijd een multivitamine speciaal voor zwangere vrouwen. Dan zit er genoeg foliumzuur en vitamine D in. En niet te veel vitamine A. 
Lees meer
Dosering

Kijk hoeveel tabletten je per dag kan innemen. Neem niet meer dan deze dosering. Sommige vitamines en mineralen kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid als je er langere tijd te veel van neemt.  

Lees meer over het slikken van vitamines 

Lees meer
Sojaolie
Vetgedrukte woorden, zoals soja in sojaolie, geven aan dat het stoffen zijn waar mensen allergisch voor kunnen zijn. Voor zwangeren die niet allergisch zijn voor soja, kan dit geen kwaad. Deze kleine hoeveelheid heeft geen negatieve invloed op de ontwikkeling van de baby.
Lees meer
Calcium
Als je te weinig calcium binnenkrijgt, dan is het advies om meer producten met calcium te nemen. Lukt dat niet? Dan adviseren we om vanaf week 20 van je zwangerschap 1000 mg (milligram) calcium per dag te slikken. Dit is 125% van de RI. In dit voorbeeld supplement zit slechts 120 mg (15%), dus dan heb je nog een extra calcium supplement nodig.
Lees meer

Supplementen met omega-3 (vis)vetzuur DHA

Als je omega-3 visoliecapsules neemt wordt op het etiket aangegeven hoeveel visolie er in een dagdosis zit en hoeveel DHA. Let hierbij op de hoeveelheid DHA: tussen de 250-450 milligram. Sommige omega-3 visoliecapsules bevatten bijvoorbeeld 2.000 milligram visolie, waarvan 400 milligram DHA. Het gaat hierbij om de 400 milligram DHA. Dit is een supplement dat je dus prima kunt nemen, want het valt binnen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 250-450 milligram DHA.

Er bestaan ook algensupplementen, deze bevatten ook de omega-3 vetzuren en zijn dus, afhankelijk van de dosering, ook geschikt.

Wanneer moet ik een supplement met ijzer nemen?

Je verloskundige of gynaecoloog laat bij de eerste intake de ijzerwaarde in je bloed bepalen. Vaak wordt dat herhaald rond de 30e zwangerschapsweek. Als je bloedarmoede hebt, vanwege een ijzertekort, schrijft de verloskundige je een ijzersupplement voor.