Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Wat kan ik wel en niet eten tijdens mijn zwangerschap?

Tijdens je zwangerschap is het belangrijk om gezond en gevarieerd te blijven eten volgens de Schijf van Vijf. De meeste producten kun je gewoon blijven eten en drinken. Maar sommige producten kunnen schadelijk zijn voor jezelf of voor je baby. Op deze pagina lees je hier meer over.

Waar kun je op hoofdlijnen op letten?

Neem vanwege gevaar op besmetting met bacteriën (waaronder listeria) en de parasiet Toxoplasma gondi de volgende producten alleen als je ze goed verhit:

  • Rauw vlees of vleeswaren gemaakt van rauw vlees
  • Rauwe en gerookte vis
  • Rauw ei
  • Rauwe kiemgroente
  • Zachte kaas gemaakt van rauwe melk
  • Rauwe melk rechtstreeks van de boer

Neem vanwege mogelijk schadelijke stoffen deze producten niet:

  • Sommige soorten vis, zoals makreel, paling, sardine, tonijn, krab of garnalen. Bekijk welke soorten vis je wel kunt eten.
  • Lever
  • Alcohol
  • Kruidenpillen
  • Kalebaskalk (pimba)
  • Borstvoedingsthee met venkel of anijs, venkelthee, anijsthee of kaneelthee

Bij sommige producten adviseren we om er niet meer dan een bepaalde hoeveelheid van te nemen:

  • Beperk de inname van leverworst of leverpaté. Maximaal een keer per week een boterham met een dun laagje smeerleverworst of paté kan geen kwaad.
  • Maximaal 2 kopjes koffie per dag, maximaal 200 mg cafeine per dag.
  • Maximaal 8 dropjes per dag. Neem bij een hoge bloeddruk geen drop en geen zoethoutthee of sterrenmix.
  • Sojaproducten. Neem maximaal 4 glaasjes of schaaltjes (van 150 ml) sojadrink/yoghurt per dag. Eet daarnaast maximaal twee maal per week andere sojaproducten zoals tofu, tempé of sojabonen.

Makkelijk per product zoeken wat je kunt eten

In de tool hieronder kun je simpel en snel opzoeken of je een product kunt eten. Zo niet, dan zie je wat je allemaal nog wél gewoon kan eten als je zwanger bent. Of download de app ZwangerHap. Naast het opzoeken van welke producten je wel en niet kunt eten, kun je in de app ook volgen hoe de baby groeit in de buik.

Wat kan ik eten?

Bekijk de tabel voor een handig overzicht

Vlees

Wel

Niet

Let op

Rauw vlees
(tartaar, carpaccio,
halfdoorbakken
biefstuk)
X Kan wel als je
het goed verhit
Rauwe vleeswaren
(filet américain,
ossenworst,
theeworst,
boerenmetworst,
chorizo, rosbief,
rauwe ham,
salami, cervelaat)
X Kan wel als je
het goed verhit
Lever X Lees meer
over lever en
leverproducten
Leversmeerworst
of leverpaté
Maximaal 1
boterham
per dag

Vis

Wel

Niet

Let op

Vis is heel gezond.
Sommige
vissoorten zoals
makreel, sardines
of garnalen kun je
beter niet eten. 
Lees welke vissen je
nog meer beter niet
kunt eten.
Verhit vis altijd
goed.
X Lees waarom je
sommige vissen
beter niet
kunt eten
Gerookte kant-en-
klare vis uit de
koeling
(zoals gerookte
zalm), zowel
vacuümverpakt
als andere soort
verpakking
X Kan wel als je
het goed verhit
Rauwe schaal- en
schelpdieren)
X Kan wel als je
het goed verhit
Zuivel Wel Niet Let op
Zachte kaas
gemaakt van
rauwe melk. 
Op het het etiket
staat dan
‘au lait cru’. De
meeste zachte
kazen zijn gemaakt
van verhitte melk
X Kan wel als je
het goed verhit
Harde kaas
gemaakt van
rauwe melk
X
Rauwe melk.
Melk uit de
supermarkt is
gepasteuriseerd
of gesteriliseerd
en kan geen
kwaad.
X
Overig Wel Niet Let op
Sojaproducten Neem niet te
veel sojaproducten,
lees waarom
Rauwe eieren X Goed doorbakken
kan wel
Cafeïne houdende
dranken (koffie
of energiedrankjes)

Maximaal 2 kopjes
koffie per dag,
maximaal 200 mg
cafeïne per dag

Venkelthee,
borstvoedingsthee
met venkel of anijs,
kaneelthee
X
Drop Maximaal 8 dropjes
per dag.
Neem geen drop
bij hoge bloeddruk
Zoethoutthee
of sterrenmix
1 tot 2 glazen
per dag.
Neem geen
zoethoutthee
of sterrenmix
bij hoge bloeddruk
Kruidenpreparaten
of etherische oliën
van kruiden

Lees meer over
kruidenpreparaten
Keukenkruiden:
venkel, salie,
dragon, anijs,
basilicum, pesto
en kaneel
Normaal gebruik
bij het op smaak
maken van gerechten
kan geen kwaad
Pimba ofwel
kalebaskalk tegen
misselijkheid
X
Zoetstoffen,
zoals aspartaam in
light frisdranken.
Stoffen met een
E-nummer zijn
veilig.
X
Leefstijl Wel Niet Beperkt
Eten en drinken
voor 2
X
Lijnen en afvallen X
Alcohol X
Roken X

Veelgestelde vragen

Waarom kun je sommige producten beter niet nemen tijdens je zwangerschap?
Als je zwanger bent heb je een verminderde weerstand. Daardoor kun je sneller een voedselinfectie krijgen. De meeste voedselinfecties zijn alleen vervelend voor jezelf. Maar besmetting met de bacterie listeria of de parasiet Toxoplasma gondii kan een miskraam of vroeggeboorte veroorzaken. Toxoplasma gondii kan verder leiden tot ernstige schade aan de ogen en hersenen van de baby.De kans dat je besmet raakt is erg klein, maar de gevolgen kunnen dus ernstig zijn. In rauw vlees en rauwe vis en kaas van rauwe melk kunnen deze ziekmakers zitten. Daarom kun je die beter niet eten. Verder kunnen schadelijke stoffen zoals alcohol en zware metalen zoals kwik in sommige vissen en gifstoffen in planten en kruiden in grote hoeveelheden gevaarlijk zijn voor de baby in de buik.
sluiten
Hoe ga ik veilig om met mijn eten en drinken tijdens mijn zwangerschap?
Als je zwanger bent, ben je extra gevoelig voor voedselinfecties. Ook kan wat je eet of drinkt schadelijk zijn voor je kind. Lees deze tips om veilig te eten tijdens je zwangerschap. Gebruik daarvoor de tips van 5x veilig eten voor zwangeren.
sluiten
Ik heb iets gegeten wat ik beter niet had moeten eten, hoe erg is dat?

Maak je niet gelijk ongerust als je één keer een product hebt gegeten of gedronken dat je beter niet had kunnen nemen. De kans op ernstige gevolgen is zeer klein voor jou of je kind. Maar neem het in het vervolg liever niet meer. Het is wel belangrijk om op verschijnselen te letten, denk aan koorts, lusteloosheid, huiduitslag, hoofdpijn, spierpijn, diarree en misselijkheid.

Mocht je verschijnselen krijgen of twijfelen, ga dan naar de dokter.  Hoe ga ik veilig om met mijn eten en drinken tijdens mijn zwangerschap? Als je zwanger bent, ben je extra gevoelig voor voedselinfecties. Ook kan wat je eet of drinkt schadelijk zijn voor je kind. Lees deze tips om veilig te eten tijdens je zwangerschap. Gebruik daarvoor de tips van 5x veilig eten voor zwangeren.

sluiten
Kun je biefstuk half doorbakken eten als je zwanger bent?
Het advies is om vlees altijd goed te doorbakken. Op deze manier dood je toxoplasma of listeria. Wil je wel echt graag een keer biefstuk of varkenshaas rosé eten? Vries het vlees dan minimaal 4 dagen in bij -12 graden (of 3 dagen bij -20 graden) en let erop dat het geen ‘plakvlees’ of vlees dat is geïnjecteerd is. ‘Plakvlees’ kun je herkennen doordat op het etiket staat ‘samengesteld uit stukjes vlees’. Als het onduidelijk is of het gaat om plakvlees of vlees dat geïnjecteerd is, dan kun je beter kiezen voor goed doorbakken. Dit advies geldt voor vlees uit 1 stuk zoals biefstuk of varkenshaas. Bewerkt vlees zoals hamburger of een gehaktbal moet je altijd goed doorbakken.
sluiten
Kun je een kliekje de volgende dag ook koud opeten?
De meest veilige optie is om kliekjes door en door tot stomend heet te verhitten voordat je het opeet. Wil je een kliekje de volgende dag wel koud eten? Zorg er dan voor dat je na de bereiding het kliekje zo snel mogelijk terug koelt (binnen 2 uur onder de 10 °C en binnen 5 uur onder de 7 °C). Restjes of kliekjes kun je snel afkoelen door de pan in koud water te zetten en het gerecht regelmatig om te roeren. Zet het dan binnen 2 uur in de koelkast.
sluiten