Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu van de Week Recept van de dag
Frisse tonen van sinaasappel (bekijk ook de video)
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar
 

Is het goed om vis te eten tijdens je zwangerschap?

Als je zwanger bent, heeft het eten van vis gezondheidsvoordelen voor jou én je kindje. Voor je kindje omdat het eten van vis zorgt voor een betere ontwikkeling van de hersenen en het zenuwstelsel. En voor jou omdat het eten van vis beschermt tegen hart- en vaatziekten.
Vanwege de gezondheidsvoordelen van vis geeft het Voedingscentrum het advies om 1 keer per week vis te eten, bij voorkeur vette vis, zoals zalm en sardines.

Vanwege de gezondheidsvoordelen geeft het Voedingscentrum het advies om 1 keer per week vis te eten, bij voorkeur vette vis, zoals zalm en sardines. Hieronder vallen ook schaal- en schelpdieren zoals garnalen en mosselen. Dit advies geldt ook voor zwangere vrouwen. Wel zijn er sommige soorten vis die je beter kunt mijden als je zwanger bent. En verhit de vis altijd goed. Vis uit blik of pot is al voldoende verhit geweest en hoef je dus niet opnieuw te verhitten.

De positieve effecten zijn er overigens wel bij het eten van vis, en niet bij het slikken van capsules met visvetzuren (omega-3-vetzuren).

Risico’s eten van vis verwaarloosbaar klein

In vis kunnen dioxines of zware metalen zitten, die in grote hoeveelheden mogelijk schadelijk zijn voor je kindje. Onderzoek wijst uit dat het mogelijke risico van kleine hoeveelheden dioxines en zware metalen in 1 portie vette vis zoals zalm en sardines te verwaarlozen is.

Speciale vis-adviezen voor zwangeren

Uit voorzorg adviseert het Voedingscentrum aan zwangere vrouwen om maximaal 2 keer per week vette vis eten. Rauwe vis en haring (maatjesharing of Hollandse Nieuwe) kun je beter laten staan. Lees waarom je beter geen rauwe haring kunt eten. Na verhitting is het eten van vis, waaronder haring, wel veilig.

Ook raden we voor de zekerheid aan om geen roofvis eten, zoals zwaardvis, snoek, snoekbaars, haai, paling, tonijn en makreel. Eet deze vissen ook niet uit blik of gerookt. In deze vissoorten zitten over het algemeen meer dioxines en zware metalen. Wees ook voorzichtig met het eten van zelf gevangen vis en zelf gevangen schaal- en schelpdieren als het water vervuild kan zijn. Als je niet weet of het water vervuild is of niet, eet het dan niet.


Met het eten van 1 portie vis per week haal je de maximale gezondheidswinst binnen en zijn er geen risico’s voor je baby.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.

 

Veelgestelde vragen