Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu van de Week Recept van de dag
Ideaal recept voor broodrestjes
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar
 

Kan ik vegetarisch eten tijdens de zwangerschap?

Vegetarisch eten kan prima als je zwanger bent. Let er wel op dat je genoeg van de voedingsstoffen ijzer, jodium, calcium, eiwitten en vitamine B1 en B12 binnenkrijgt. Als je heel weinig of geen vlees of vis eet is het belangrijk om goed op je vitamine B12-inname te letten. Vul deze eventueel aan met een vitamine B12-supplement. Lees hoe je gezond vegetarisch eet. Vegetarisch eten kan prima als je zwanger bent. Let er wel op dat je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt.

Vis eten tijdens je zwangerschap

Eet je wel vis? Blijf dit dan vooral doen tijdens de zwangerschap. Maar bepaalde vis, zoals tonijn, kun je beter niet eten. Bekijk welke vis dat is in de tabel op de pagina ' Wat kan ik wel en niet eten tijdens mijn zwangerschap?'

Veganistisch eten en zwangerschap

Als je helemaal geen dierlijke producten eet en je bent zwanger, dan raden we je aan om naar een diëtist te gaan.

Vitamine C bij de maaltijd

Tijdens de zwangerschap heb je meer ijzer nodig, maar je lichaam neemt ijzer uit plantaardige producten minder goed op dan uit vlees en vis. Neem daarom bij elke maaltijd groente of fruit voor het vitamine C, want dan neemt het lichaam ijzer gemakkelijker op.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.