Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Wat geef ik mijn kind te drinken? (4 t/m 13 jaar)

Er zijn heel veel soorten drinken die je kunt geven aan je kind. Maar de basis is simpel: water is de beste dorstlesser. Zuivel zoals melk of yoghurt heeft je kind elke dag nodig.

Geef je kind liever geen zoete dranken. Wil je het toch een keer geven? Geef sap, diksap, limonade en frisdrank dan niet vaker dan 1 keer in de week. En zoete dranken zonder suiker (zoals light limonadesiroop) niet vaker dan 1 keer per dag.

Hoeveel drinken heeft je kind nodig?

Kind van 4 t/m 8 jaar

Kind van 9 t/m 13 jaar

1 tot 1,5 liter

1 tot 1,5 liter

Waarvan 300 milliliter
melk(producten)

Waarvan 450 milliliter
melk(producten)

Water als standaard

Kraanwater en (lichte) lauwe thee zonder suiker zijn de perfecte dorstlessers. Ze bevatten geen calorieën en tasten de tanden niet aan.

2 tips als je iets extra's wil:

Tip 1: Maak het water bijzonder
  • Doe water in een kan met muntblaadjes of komkommer. Je kunt ook een glas water versieren met een schijfje sinaasappel of citroen. Een paar stukjes fruit is genoeg. Omdat zuren niet zo goed zijn voor je tanden, kun je water met (veel) zuur fruit erin beter niet te vaak geven.  
  • Doe er een leuk rietje of fleurig parasolletje in.
  • Maak ijsklontjes met een blaadje munt of basilicum, fruit zoals een framboos, druif of blauwe bes. Doe het ijsklontje in een glas water.
 
sluiten
Tip 2: Ga voor bijzondere thee
Geef  thee met steeds andere smaken. En experimenteer eens met speciale soorten thee. Koop de theekruiden los in een speciaalzaak en meng erop los! Maar ook de ‘gewone’ zakjes thee kun je bijzonder maken. Wat denk je van sinaasappelthee met een schijfje citroen of groene thee met verse munt? Je kunt er ook warme halfvolle melk bij doen, dan drink je thee op de Engelse manier, of als chai latte.  Op onze speciale thee-pagina kun je zien hoeveel thee je kind dagelijks kan drinken vanwege de cafeïne. 
sluiten

Lood in Nederlands kraanwater

Het loodgehalte in het Nederlandse kraanwater is laag. Maar let op als je thuis nog loden waterleidingen hebt, of wanneer je net in een nieuwbouwwoning woont. Bekijk alle adviezen over lood in kraanwater.

Zoete drankjes zonder suiker

In sommige pakjes drinken zit geen suiker, maar ze smaken wel zoet. Op de verpakking staan dan woorden als 'light’, ‘0% suiker’ of ‘zero’. Om het zoet te maken, gebruiken fabrikanten zoetstoffen. In zoetstoffen zitten vaak geen of heel weinig calorieën, maar toch is het beter om je kind gewoon water te geven. Het zuur in light-dranken is namelijk slecht voor het tandglazuur. Het zuur kan zorgen voor tanderosie.

Hoeveel suiker zit er in pakjes drinken?

In zoete dranken zoals aanmaaklimonade, diksap, sap en frisdrank zit vaak veel suiker. En dus veel calorieën. Op de plaatjes hieronder zie je hoeveel suikerklontjes er in de verschillende drankjes zit.

Deze afbeeldingen zijn gebaseerd op etiketinformatie uit 2024.

Suiker in vruchtensappen

Op basis van etiketinformatie april 2024

Suiker in zuiveldranken

Op basis van etiketinformatie april 2024

Afspraken maken

Af en toe een zoete drank geven kan best, maar maak er duidelijke afspraken over. Geef bijvoorbeeld op een vast moment één zoet drankje, zoals op zaterdag of zondag. Zo went je kind er ook aan dat op andere momenten water en thee de standaard zijn. En geef daarbij natuurlijk zelf het goede voorbeeld.

Etiketten lezen

Op het etiket van dranken kun je zien hoeveel calorieën er per 100 milliliter inzitten. Bedenk dat in een bekertje ongeveer 150 milliliter past en in een longdrinkglas 250 milliliter en dat je kind dus meer calorieën binnenkrijgt dan wat er op het etiket bij die 100 milliliter staat.

En laat je niet afleiden door allerlei kreten op de verpakking. Denk aan ‘zonder toegevoegd suiker’, ‘natuurlijk’, ‘puur sap’ of ‘met extra vitamine C’. Deze woorden zeggen niets over het aantal calorieën dat in een drank zit. En extra vitamines via drinken heeft je kind niet nodig, die haalt hij of zij liever uit eten en drinken uit de Schijf van Vijf.

Elke dag zuivel

Melkproducten bevatten belangrijke voedingsstoffen, zoals eiwit, calcium en vitamine B2 en B12. Kies het liefste halfvolle of magere melk. Karnemelk is ook een goede keuze.

Geef je kind niet meer melk dan hij nodig heeft, anders heeft je kind misschien minder trek in eten. En het is ook niet goed voor het milieu. In plaats van melk kun je ook halfvolle of magere yoghurt of magere kwark geven. Bijvoorbeeld als toetje.

Neemt je kind geen zuivelproducten, dan kun je kiezen voor een sojadrink of sojayoghurt met toegevoegd calcium en vitamine B12. Lees hier meer over op deze pagina.

Elke dag Schijf van Vijf

Hoe ziet de Schijf van Vijf er op een dag uit? Hoe je op elk moment eet volgens de Schijf van Vijf lees je op de pagina’s:

Vraag en antwoord

  • Hoe ongezond is sap? Het advies is om zo min mogelijk suikerhoudende dranken te drinken. Denk bij suikerhoudende dranken aan limonade, frisdrank en sappen zoals sinaasappelsap, appelsap, grapefruitsap,...
  • Is water uit een waterfles met geurpod gezond? Drinkflessen die water een smaak geven door geur zijn populair. Vooral oudere kinderen op de basisschool maken gebruik van deze waterflessen met geurpod, bijvoorbeeld van...
Zijn speciale melk- en yoghurtdrankjes gezond voor mijn kind?
In yoghurtdranken (bijvoorbeeld met fruitsmaak) of speciale zoete melkdranken zitten goede voedingsstoffen zoals  calcium. Maar ze bevatten ook veel toegevoegd  suiker en daardoor veel calorieën. Geef deze dranken daarom niet te vaak. Sommige van deze producten hebben ook een GST (Geen Suiker Toegevoegd) variant. Deze bevatten  zoetstof in plaats van suiker. Deze kun je af en toe in plaats van melk geven.
sluiten
Zijn E-nummers slecht voor mijn kind?
E-nummers zijn stoffen die worden toegevoegd om eigenschappen van voedingsmiddelen te verbeteren. Voorbeelden zijn kleurstoffen, smaakversterkers en conserveermiddelen. Alle E-nummers zijn goedgekeurd door de Europese voedselveiligheidsautoriteit EFSA. Als iets een E-nummer heeft, is dat een garantie dat de EU de stoffen goed gecontroleerd heeft en veilig vindt.

Kleurstoffen

Soms hoor je misschien dat kleurstoffen of andere E-nummers je kind druk kunnen maken. Hier is veel onderzoek naar gedaan, maar het verband is wetenschappelijk niet aangetoond.

PKU of overgevoeligheid voor sulfiet

Als je kind de erfelijke stofwisselingsziekte PKU heeft of overgevoelig is voor sulfiet moeten sommige E-nummers worden vermeden. Op PKU wordt elke baby getest met een hielprikje.

sluiten
Zijn drankjes met suiker slecht voor mijn kind?

Drankjes met suiker, zoals frisdrank, limonade, fruitsap en diksap, bevatten veel calorieën en verhogen de kans op overgewicht. Dat komt omdat het lichaam niet goed in staat is om calorieën uit drank te registreren. Met andere woorden: je kind eet niet minder, ondanks dat het al calorieën via drankjes heeft binnengekregen.

Met een glas limonade of frisdrank krijgt je kind dus ongemerkt veel calorieën binnen. Dat tikt vooral bij jonge kinderen hard aan, want zij hebben minder calorieën nodig dan volwassenen. Geef je kind daarom liever water of lichte thee en bewaar een sapje of limonade voor een speciale dag in de week.

Gaatjes en tandbederf

Als je je kind vaak drankjes met suiker geeft, dan is de kans op gaatjes in tanden en kiezen en tanderosie groot. Om gaatjes en tanderosie te voorkomen kun je het beste water geven. Ook light-frisdranken zijn niet goed voor het gebit. Ze bevatten dan wel geen suiker, maar wel zuren. Die veroorzaken tanderosie.

Druk gedrag en vermoeidheid

Sommige mensen stellen dat er een verband is tussen suiker eten of drinken en vermoeidheid of juist hyperactiviteit. Maar dit is niet wetenschappelijk aangetoond. Als je te veel suiker eet dan loop je de kans dat je te weinig andere voedingsstoffen binnenkrijgt, zoals vitamines, mineralen en vezels. Door zo’n onevenwichtige voeding kan je bijvoorbeeld vermoeid raken. Met name kinderen kunnen zich daardoor onrustiger gedragen. Lees meer hierover.

sluiten
Is diksap gezond voor mijn baby of kind?
Diksap staat niet in de Schijf van Vijf. Op het etiket van diksap kan staan ‘100% puur sap zonder toegevoegd suiker’, maar er zit net als in sappen en limonade veel suiker in. De suiker in diksap komt meestal van vruchtensap of vruchtenconcentraat, zoals geconcentreerd appelsap of appelconcentraat. Appel klinkt misschien gezond, maar concentraat bestaat vooral uit suiker.

Het drinken van veel dranken met suiker, en daardoor calorieën, vergroot de kans op overgewicht en het is niet goed voor de tanden van je kind. Het advies is om je baby of kind water of lauwe licht gezette thee zonder suiker te geven. Water en thee staan wel in de Schijf van Vijf.

In deze tabel staat hoeveel calorieën en suiker in verschillende soorten drinken zit. Voor de vergelijking: een standaard suikerklontje is 4 gram. In een glas diksap zit dus al snel een hoeveelheid suiker die vergelijkbaar is met meer dan 2 suikerklontjes.

Glas van 200 milliliter Kilocalorieën Suiker in grammen
Water 0 kcal 0 g
Thee 0 kcal 0 g
Diksap (1 deel siroop, 15 delen water) 38 kcal 9 g
Diksap (1 deel siroop, 7 delen water) 78 kcal 19,4 g
Limonade (1 deel siroop, 7 delen water) 56 kcal 13,8 g
Limonade 0% suiker 2 kcal 0 g
Appelsap 92 kcal 21 g
Perensap 78 kcal 19 g
Sinaasappelsap (uit een pak) 84 kcal 17,4 g
Sinaasappelsap (vers geperst) 88 kcal 17,8 g
Vruchtensmoothie 112 kcal 21,8 g

Zuiveldranken zoals halfvolle melk en bepaalde yoghurtdranken staan ook in de Schijf van Vijf, in het vak zuivel.

Kun je wel zeggen dat één product gezond is?

Nee, je kunt van een product eigenlijk niet zeggen dat het gezond of ongezond is. Het hangt namelijk altijd af van hoeveel en hoe vaak je iets eet of drinkt. Diksap staat net als andere limonades niet in de Schijf van Vijf. Je kunt het heus wel af en toe geven aan je kind, maar het advies is niet te veel en niet te vaak.
sluiten