Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Wat geef ik mijn kind als avondeten en toetje? (4-13 jaar)

Een goede warme maaltijd vult de maag met gezonde producten. Ook een toetje kan erbij horen. 

Wat is gezond avondeten voor jou en je kind?

Avondeten

Maak je een warme maaltijd volgens de Schijf van Vijf, dan varieer je volop. Met groente, maar ook tussen aardappelen en volkorenproducten, zoals volkorenpasta, bulgur en zilvervliesrijst.

Je wisselt ook af met vis, peulvruchten, vlees, ei en noten.

Vetten horen bij een gezonde warme maaltijd. Kies voor gezonde onverzadigde vetten zoals bak- en braadvet uit een knijpfles of olie.

Een goede avondmaaltijd voor je kind betekent volop variëren uit de Schijf van Vijf.

Hoeveel kan ik opscheppen?

Jouw kind eet minder dan jij. Schep daarom ook minder op. Hieronder zie je het verschil tussen een portie voor een volwassene en een kind van 4-8 jaar.

<h2>Voor een kind van 4-8 jaar:</h2>
<ul>
    <li>2-3 opscheplepels groente (100-150 gram)</li>
    <li>2-3 opscheplepels volkoren couscous (120-180 gram</li>
    <li>50-60 gram gebakken kabeljauw</li>
    <li>glas water</li>
</ul> <h2>Voor een volwassene:</h2>
<ul>
    <li>4-5 opscheplepels groente (200-250)</li>
    <li>4-5 opscheplepels volkoren couscous met peterselie en lente-ui (240-300 gram)</li>
    <li>100 gram gebakken kabeljauw</li>
    <li>glas water</li>
</ul> <h2>Voor een kind van 4-8 jaar:</h2>
<ul>
    <li>2-3 opscheplepels groente (100-150 gram)</li>
    <li>2-3 opscheplepels volkorenpasta (120-180 gram)</li>
    <li>50 gram kipfilet</li>
    <li>glas water</li>
</ul> <h2>Voor een volwassene:</h2>
<ul>
    <li>4-5 opscheplepels groente (200-250 gram)</li>
    <li>4-5 opscheplepels volkorenpasta (240-300 gram)</li>
    <li>100 gram kipfilet</li>
    <li>glas water</li>
</ul>

Ook benieuwd naar de porties voor een kind van 9-13 jaar? Vul de Schijf van Vijf voor jou in voor jouw kind.

Het bord hoeft niet leeg

Sommige kinderen eten meer dan anderen. Ook bij 1 kind kan het van week tot week verschillen hoeveel trek hij heeft. Zeker als je kind nog jong is, voelt hij zelf goed aan hoeveel hij nodig heeft. Daarom hoeft het bord niet leeg als je kind geen trek meer heeft. Kijk bij tips voor de eetopvoeding.

Is jouw kind fan van toetjes? Dan zijn deze tips voor gezonde nagerechten vast iets voor jouw kind.

Je eigen fruittoetje

Een fruittoetje helpt om fruit aan je kind te geven. Zo komt hij makkelijker aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 1,5 stuks (4 tot 8 jaar) of 2 stuks (vanaf 9 jaar). Maak het extra leuk door bijvoorbeeld je kind zelf fruitspiesjes te laten maken.

Fruit- en zuivelmix

Fruit kun je combineren met een schaaltje halfvolle of magere yoghurt of magere kwark. Dat is gezond en lekker. Zo helpt het toetje ook mee om elke dag genoeg melkproducten binnen te krijgen. Een klein schaaltje (150 ml) en wat fruit is genoeg voor je kind.

Bijvoorbeeld:

  • Magere yoghurt met een halve appel in stukjes.
  • Halfvolle yoghurt met een halve banaan in plakjes.
  • Magere kwark met een mandarijn in partjes.

Met magere yoghurt en magere kwark geef je je kind een gezond toetje uit de Schijf van Vijf.

Feestelijke yoghurt

Met deze tips wordt het toetje algauw een feestje.

  • Mix magere yoghurt met magere vla voor een vlaflip.
  • Versier magere yoghurt met aardbeien of ander fruit.
  • Maak zelf kleurrijke 'frozen yoghurt'.

Kindertoetjes uit de supermarkt

Je kent ze wel: die speciale kindertoetjes uit de supermarkt. Het zijn kleurige kleine kuipjes met bijvoorbeeld tekenfilmfiguren of dieren erop. Zeker jongere kinderen zijn er soms dol op. Af en toe kun je ze wel geven, maar liever niet te vaak. Er kan veel suiker of vet inzitten en veel calorieën.

De verschillen tussen de toetjes kunnen groot zijn. Onze tip: als je ze koopt, vergelijk dan de etiketten met elkaar.

Waar kun je op letten als je een kindertoetje koopt?

  • Hoe groot 1 portie is. Kies voor een klein toetje van 50 tot 100 milliliter.
  • Hoeveel calorieën erin zitten. Kies er een van maximaal 100 calorieën per portie.
  • Hoeveel suiker erin zit. Kies een toetje zonder snoepjes en waar het minste suiker in zit. Hiervoor kijk je op het etiket bij ingrediënten onder koolhydraten, bij ‘waarvan suikers’.

Plantaardige zuivel

Is je kind allergisch voor koemelk of wil je om een andere reden geen producten met koemelk geven? Maar wil je wel een toetje geven? Kies dan voor sojayoghurt met voldoende eiwit, en toegevoegd calcium en vitamine B12. Dat is plantaardig en er zit geen koemelk in.

Samen koken met kinderen

Kinderen betrekken bij het bereiden van de maaltijd, zoals koken, proeven en daarna samen eten, zorgt ervoor dat ze leren hoe je eten klaarmaakt en hoe je hygiënisch werkt in de keuken. Kinderen die nu leren koken kunnen later zelf makkelijker een gezonde maaltijd op tafel zetten.

Ieder kind kan wel iets doen in de keuken. Van simpel husselen tot het (bijna) helemaal zelf bereiden van een gerecht en alles ertussen. Voor je het weet heb je een sterkok in huis! Meer tips voor in de keuken.

Samen met je kind koken is leuk en leerzaam. Elk kind kan wel iets doen in de keuken.

Vraag en antwoord

Kan mijn kind vegetarisch eten?

Je kind kan prima vegetarisch eten. Kies dan voor ei, tempé, tofu en peulvruchten, zoals bruine bonen, kikkererwten en linzen of een vegetarisch product waaraan ijzer, B1 en/of B12 is toegevoegd. Eet je kind geen vlees, maar wel vis? Dan is vis ook een alternatief voor vlees.

Je kind kan prima vegetarisch eten. Zorg wel dat hij genoeg vitamine B1 en B12 en ijzer binnenkrijgt.

In groente zit ook ijzer, maar dat is plantaardig ijzer. Het lichaam neemt dit minder makkelijk op. Vitamine C helpt om ijzer uit de voeding te halen. Geef je kind daarom bij elke maaltijd iets van groente of fruit.

Kant-en-klare vleesvervangers

De meeste winkels hebben een assortiment aan voorverpakte, kant-en-klare vleesvervangers zoals vegetarische reepjes of balletjes. Kijk voor je deze koopt goed op het etiket of ze wel een goede vleesvervanger zijn. In een goede vegetarische keuze zit eiwit, ijzer, vitamine B1 en/of vitamine B12. Kijk ook op het etiket hoeveel zout er in zit. De nieren van kinderen tot 4 jaar kunnen dat nog niet goed verwerken.

Wat zijn goede vleesvervangers?

Helemaal geen dierlijke producten

Wil je je kind helemaal geen dierlijke producten te eten geven, dus ook geen melk, kaas en eieren? Geef je kind dan een vitamine B12-supplement en vraag advies aan een diëtist. Het is erg belangrijk dat je kind geen voedingsstoffen tekort komt.

sluiten
Kan ik mijn jonge kind al noten en pinda’s geven?

Noten en pinda’s bevatten veel goede voedingsstoffen. Ook voor jonge kinderen is een kleine hoeveelheid elke dag prima. Denk aan 100% pindakaas of 100% notenpasta zonder zout of suiker.

Wat ook kan: maal of hak de noten fijn en strooi ze in de yoghurt of over de warme maaltijd.

Pinda-allergie voorkomen bij baby's

Ons advies om de kans op voedselallergieën bij je baby te verkleinen is: begin zo vroeg mogelijk met het aanbieden van verschillende soorten voedsel, waaronder pindakaas en ei. Vanaf 4 maanden kun je beginnen met de eerste oefenhapjes groente en fruit. Zodra je kind hieraan gewend is kun je pindakaas of ei aan deze hapjes toevoegen. Het advies is om te beginnen met het geven van pindakaas en ei vóór je kind 8 maanden is.

Heeft je baby ernstig eczeem of een voedselallergie? Dan is het extra belangrijk om vroeg te starten met verschillende soorten voeding, zoals ei en pindakaas. Start hiermee vóór de leeftijd van 6 maanden. Overleg wel eerst met de behandelend arts of de diëtist van je kind.

Om voedselallergie te voorkomen is het goed om je kind al jong noten en pinda's te geven

Je kunt beginnen met een halve theelepel pindakaas zonder stukjes of een theelepel fijngemaakt gebakken of hardgekookt ei. De twee dagen daarna geef je elke dag steeds een beetje meer. Als dat goed gaat kun je elke week een flinke eetlepel pindakaas of ei geven aan je kind. Dit kan in één keer of verdeeld over enkele dagen per week. Hier kun je gewoon mee doorgaan.

100% pindakaas zonder stukjes, zonder toegevoegd zout en suiker, is het beste voor je kind. Ei en pindakaas kun je mengen met wat fijngemaakt fruit of gekookte groente.

Vermoedens van allergie? Ga naar de huisarts.

Vermoed je dat jouw baby, dreumes of peuter een allergie heeft voor pinda’s of noten? Of denk je dat jouw kind een hoger risico loopt op een allergie? Neem dan contact op met de huisarts of het consultatiebureau. Daar kunnen ze uitzoeken of je kind echt allergisch is en hoe erg de allergie is. Als je een sterk vermoeden hebt dat je kind klachten krijgt na het eten van pinda’s of noten, is het beter om je kind geen noten of pinda’s te geven tot uitgezocht is wat er aan de hand is. Hoe kun je een voedselallergie herkennen bij je kind?

Voedselallergieën bij baby’s

Voedselallergieën bij dreumesen en peuters

Notenpasta of gemalen noten

Geef kinderen onder de 4 jaar geen hele pinda’s of noten. Bij jonge kinderen zijn het gebit en de mondspieren nog niet volledig ontwikkeld. In hele noten kunnen ze zich verslikken. Ook oudere kinderen kunnen zich nog verslikken. Eet zoveel mogelijk rustig aan tafel en blijf er altijd bij als je ze hele noten geeft. Ben je onzeker, geef dan gemalen noten of notenpasta.

sluiten
Is alcohol in eten schadelijk voor kinderen of zwangeren?

Gerechten waarin alcoholische drank is verwerkt zijn niet geschikt voor zwangeren of kinderen. Er blijft altijd wat alcohol achter, ondanks dat er alcohol verdampt of vervliegt. Uit voorzorg adviseren we daarom om dit soort gerechten niet te eten als zwangere vrouw of te geven aan kinderen.

Alcohol in gerechten verdampt nooit helemaal na verhitting.

Er zijn veel manieren om alcohol te gebruiken in recepten. Denk aan saus van rode of witte wijn, likeur in tiramisu, geflambeerde banaan, likeurbonbons en mosselen gestoofd in bier. In dit soort recepten kan een kleine hoeveelheid alcohol zitten.

Alcohol na het koken en stoven

Na meer dan 2 uur stoven van gerechten waaraan alcohol is toegevoegd, is meer dan 90% van de alcohol verdwenen. Bij korter verhitten blijft meer alcohol achter: circa 40% na 15 minuten verhitten.

Alcohol na het flamberen

Na flamberen blijft ongeveer 75% van de alcohol aanwezig in het gerecht. Flamberen is het in brand steken van een van te voren verwarmde sterk alcoholische drank, die over een bereid gerecht wordt gegoten.

Alcohol bij het bewaren

Bij bewaren in de koelkast of bij kamertemperatuur van gerechten of sauzen waarin alcohol is verwerkt neemt het alcoholgehalte met 10 tot 20% af.
sluiten
Is pindakaas gezond?
100% pindakaas of notenpasta zonder toegevoegd suiker en zout valt in de Schijf van Vijf. Deze soorten zijn dus gezond broodbeleg, ook voor je kind. Aan veel potten pindakaas en notenpasta is zout en suiker toegevoegd. Dat is een minder gezonde keuze.

In pindakaas zit over het algemeen voornamelijk gemalen pinda’s. Pinda’s zijn eigenlijk geen noten, maar peulvruchten. Toch worden pinda’s vanwege hun eigenschappen en samenstelling tot noten gerekend. Aan pindakaas wordt vaak olie, zout en/of suiker toegevoegd. Maar er zijn ook soorten pindakaas verkrijgbaar zonder toegevoegd zout en suiker. Die zijn beter voor je gezondheid.
kind eet boterham met 100% pindakaas

Noten en pinda’s beschermen tegen hartziekten

Het eten van ongezouten noten waaronder pinda’s verlaagt het LDL-cholesterol en verkleint de kans op hartziekten. Deze effecten komen waarschijnlijk doordat er veel onverzadigd vet in noten zit. LDL-cholesterol is niet goed voor de bloedvaten. Lees meer over cholesterol.

Notenpasta’s en notenspreads

Er zijn ook andere notensmeersels op de markt, bijvoorbeeld van hazelnoten of amandelen. Vaak vind je die in de wat grotere supermarkten, of speciaalzaken. Die kun je prima gebruiken als afwisseling voor pindakaas. De 100% notenspreads zonder toegevoegd suiker en zout zijn de gezondste keuze. Op het etiket kun je zien of er zout of suiker aan is toegevoegd. Kijk hiervoor bij de ingrediënten.

Welk broodbeleg staat in de Schijf van Vijf, en wat niet? Zoek het op in onze handige zoektool 'Staat dit in de Schijf?'

Waarom heet het eigenlijk pindakaas?

Nederland is het enige land ter wereld waar het woord ‘kaas’ wordt gebruikt om een spread gemaakt van pinda’s aan te duiden. Toen peanut butter in 1948 in Nederland op de markt kwam, mocht het geen boter heten. Dat was namelijk een beschermde term: alleen roomboter mocht zo heten. Dit om verwarring met margarine te voorkomen. Het werd ‘kaas’ omdat het leek op leverkaas, een product waar ook geen echte kaas in zit.

Pinda-allergie

Een pinda-allergie kan heel vervelend zijn. Vaak begint het op jonge leeftijd, maar het kan ook op latere leeftijd ontstaan. Een pinda-allergie kan zelfs levensbedreigend zijn. Als je vermoedt dat je een pinda-allergie hebt of dat je kind die een heeft, ga dan niet zelf proberen te experimenteren met andere voeding. Dat kan gevaarlijk zijn. Ga liever naar de huisarts. Deze kan jou of je kind doorsturen.

Kun je wel zeggen dat één product gezond is?

Je kunt eigenlijk van één product niet zeggen of het gezond is. Het hangt er namelijk altijd van af hoeveel of hoe vaak je het eet of drinkt. We kunnen dus wel zeggen of een product past in een gezonde voeding. Lees meer.
sluiten
Waarom adviseren jullie ook voor kinderen magere of light-varianten van zuivel en vlees?

Als je je kind halfvolle of magere melkproducten en mager vlees (zoals kip of mager gehakt) geeft, dan krijgt hij minder verzadigd vet binnen. Volle melkproducten (zoals volle melk, volle yoghurt, roomboter en 48+kaas) en vet vlees (speklap, gehakt, worst) bevatten vooral verzadigd vet. Dat is niet goed voor de gezondheid. Ook bij jonge kinderen verhoogt verzadigd vet het LDL-cholesterol van het bloed. Een te hoog LDL-cholesterol is niet goed voor de bloedvaten.

Jonge kinderen zijn volop in de groei en hebben vetten nodig. Vet is een bron van energie, vitamine A, vitamine D, vitamine E en onmisbare vetzuren. Onverzadigd vet verlaagt het LDL-cholesterol van het bloed. Geef ze vooral beleg en andere producten met onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten zitten bijvoorbeeld in margarine, olijfolie, notenpasta, 100% pindakaas, vis en avocado.

Wat zijn light-producten en zijn ze gezond?

sluiten