Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Moet ik multivitamines slikken tijdens de zwangerschap?

Als je zwanger bent krijg je het advies foliumzuur (400 microgram per dag) en vitamine D (10 microgram per dag) te slikken. Daarnaast is gezond en gevarieerd eten volgens de Schijf van Vijf belangrijk. Een multivitaminesupplement is dan niet nodig.

Soms kan het nodig zijn nog meer supplementen te slikken. Als je te weinig calcium, jodium of viszetzuren binnenkrijgt. Probeer dan meer te eten van de producten waar deze voedingsstoffen in zitten. Als dat niet lukt is het advies een supplement te nemen. Let er goed op dat je kiest voor een supplement waarin genoeg zit van de voedingsstoffen die je nodig hebt. Lees hierover meer.

Als je veel moet overgeven, weinig eet of bang bent dat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt, overleg dan met je verloskundige of je een multivitaminepil speciaal voor zwangere vrouwen kan slikken en welke het meest geschikt is. Dan hoef je trouwens geen aparte tabletten met foliumzuur en vitamine D in te nemen, want dat zit er al in.

Als zwangere heb je, naast foliumzuur en vitamine D, geen extra vitamines nodig.

Als je ervoor kiest om een voedingsupplement te nemen, let er dan op dat je per voedingsstof niet meer dan 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) binnenkrijgt. Op het etiket geeft de referentie-inname (RI) aan wat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is. Let er ook op dat het supplement geen vitamine A bevat in de vorm van retinol, retinal, retinyl-acetaat of retinyl-palmitaat. Kies er altijd een die speciaal bestemd is voor zwangere vrouwen.