Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar
 

Fruit staat in de Schijf van Vijf. Fruit levert weinig calorieën en veel voedingsstoffen. Fruit is goed voor de gezondheid en hangt samen met een lager risico op hart- en vaatziekten. Daarnaast hangt het eten van fruit samen met een lager risico op diabetes type 2, darmkanker en longkanker.

Het advies is om minimaal 2 porties (200 gram) fruit per dag te eten en fruit niet te vervangen door sap. Dit bevat namelijk net zo veel suiker als frisdrank en vaak minder voedingsstoffen en vezels dan fruit. 

Was fruit altijd grondig onder stromend water om vuil en stof te verwijderen.

Omschrijving

Fruit is de verzamelnaam voor eetbare vruchten. Ze worden meestal rauw gegeten en smaken zoet of zuur. Plantkundig gezien is een vrucht het eetbare deel van de bloem of wat zich daaruit ontwikkelt na bevruchting. Sommige vruchten worden ook tot de groenten gerekend, zoals tomaat, paprika, avocado, aubergine en komkommer.   

Fruit staat in de Schijf van Vijf

Soorten fruit

Er bestaan heel veel fruitsoorten. Fruit kan worden ingedeeld in families, op grond van plantkundige kenmerken. Een andere mogelijke indeling is:
  • Zacht fruit, zoals bessen, aardbeien en druiven. 
  • Steenvruchten, zoals kersen, abrikozen, pruimen, perziken, nectarines, kokosnoot en olijven. 
  • Pitfruit, zoals appels en peren.
  • Citrusfruit,  zoals sinaasappels, citroenen en mandarijnen.  
  • Ander exotisch fruit, zoals bananen, kiwi’s en ananassen.    

Herkomst

Appels zoals Elstar en Jonagold komen vooral uit Nederland. Bananen komen uit Midden-Amerika. Sinaasappels en mandarijnen komen vooral uit het Middellandse Zeegebied. 

In het Nederlandse klimaat worden vooral appels, peren, kersen, bessen en aardbeien geteeld. Belangrijke teeltgebieden zijn de Betuwe, de Noordoostpolder, Zeeland, de Zuid-Hollandse eilanden, het rivierengebied van Gelderland en Overijssel, de Gelderse vallei, Limburg en Noord-Holland. Ook in andere landen op het noordelijk halfrond wordt dit fruit geteeld. Als het hier niet het seizoen is voor dit fruit, komt het van het zuidelijk halfrond. Bijvoorbeeld uit Zuid-Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland. De seizoenen zijn daar immers tegengesteld. 

Tropisch en subtropisch fruit, zoals bananen, sinaasappels en druiven, worden het hele jaar door geïmporteerd. Vooral de bananenteelt is voor veel ontwikkelingslanden erg belangrijk. Bananen zijn de meest geëxporteerde vrucht.

Productie

Fruit wordt in Nederland vooral in boomgaarden geteeld. De fruitteelt in kassen is beperkt. Peren- en appelboomgaarden in Nederland beslaan ongeveer 17.300 hectare. Daar komt nog 1.400 hectare bij voor klein fruit, zoals bessen, aardbeien, kersen en pruimen. Slechts een heel klein deel van de Nederlandse fruitteelt is biologisch. Daarbij gaat het vooral om appels en peren. 

Consumptiecijfers

De top 10 meest gegeten soorten fruit in Nederland zijn appel, banaan, peer, mandarijn, sinaasappel, druiven, aardbeien, kiwi, ananas en meloen. Gemiddeld eten we in Nederland iets meer dan 1 stuk of portie fruit per dag.

Bewaren

Fruit is een levend product. De kwaliteit is daarom steeds anders. Bij het ouder worden verliest de vrucht vocht en ziet hij er rimpelig uit. Doordat de stofwisseling blijft doorgaan gebruikt de vrucht zijn reserves op. Het fruit verandert van kleur en structuur. De kans op beschadiging wordt groter. Daardoor is het fruit extra vatbaar voor gisten, schimmels en andere micro-organismen die bederf veroorzaken. Uiteindelijk gaat de vrucht rotten en kan hij niet meer gegeten worden. 

Beschimmeld fruit kun je beter weggooien, ook als er maar één plekje zichtbaar is. Schimmel kan zich namelijk gemakkelijk verspreiden in fruit en is niet altijd zichtbaar. Beurse plekken in het fruit, door vallen of stoten, kunnen wel weggesneden worden. De rest van het fruit is dan nog eetbaar.

Vers fruit

Vers fruit blijft het langst goed door:  

  • het voorzichtig te behandelen en goed te verpakken. Dit voorkomt beschadigingen en uitdroging. 
  • het te bewaren in de koelkast, tenzij het gaat om tropisch fruit. Het kwaliteitsverlies verloopt dan langzamer. Fruit dat niet goed rijp is komt wel beter op smaak buiten de koelkast.  
  • van oorsprong tropische vruchten buiten de koelkast te bewaren. Dat geldt bijvoorbeeld voor ananas en bananen, mango’s en papaja’s. In de koelkast krijgen deze vruchten waterige plekken in de schil en gaan ze snel rotten. 
  • zachte soorten fruit, zoals aardbeien, bessen, bramen en frambozen, zijn kort houdbaar. Bewaren gaat het best in de koelkast in een papieren zak. Aardbeien, frambozen, kersen en dergelijke zijn beter houdbaar wanneer het kroontje en steeltje niet verwijderd worden. 
  • verschillende soorten fruit apart van elkaar te bewaren, bijvoorbeeld door ze in een afgesloten papieren zak te doen. Appels, bananen, peren en perziken produceren veel ethyleen, dit is een stof dat de rijping bevordert. Andere vruchten zijn daar gevoelig voor en kunnen er sneller door bederven.  

ethyleen komt vrij bij rijpend fruit

Bewerkt fruit

Voorgesneden fruit en fruitsalades zijn maar kort houdbaar. Fruitsalades moeten altijd in de koelkast bewaard worden. In gesloten verpakking in de koelkast zijn ze te bewaren tot de uiterste gebruiksdatum op de verpakking. Na openen gaat de houdbaarheid snel achteruit. Bacteriën kunnen zich dan snel vermeerderen. Geopende verpakkingen kunnen hooguit één dag bewaard worden.   

Fruit in blik of een glazen pot is zeer lang houdbaar.

Bereiden

Fruit kun je het beste eten met of zonder schil, vers of uit de diepvries. Daarnaast is fruit geschikt om moes, puree, jam, sap of smoothies te maken. Bij het bereiden is het belangrijk eerst de schillen en de pitten te verwijderen. Bij bereiding treedt er verlies op van vitamine C. Bij het maken van sap gaan ook de vezels verloren. Sappen bevatten veel suiker en weinig vezels en worden beschouwd als suikerhoudende dranken. 

Gezondheidseffecten

Fruit eten is goed voor de gezondheid. Er is nog te weinig bekend om de het eten van bepaalde fruitsoorten te stimuleren. Verschillende soorten fruit eten is de beste manier om alle belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen. 

Fruit levert in verhouding tot het gewicht weinig calorieën. Fruit bevat veel water en voedingsvezels. Deze zorgen voor een vol gevoel. Het eten van fruit verzadigt meer dan het drinken van fruit.

Voedingsstoffen

Fruit levert weinig calorieën en veel vitamines, mineralen en voedingsvezels. Daarnaast bevat fruit een groot aantal bioactieve stoffen, zoals carotenoïden, lycopenen en flavonoïden. Fruit levert ook koolhydraten, voornamelijk in de vorm van suiker. Daarnaast bevat fruit fruitzuren. 

De hoeveelheden voedingsstoffen verschillen erg tussen de verschillende fruitsoorten. Ook binnen dezelfde soort kunnen verschillen bestaan. Afhankelijk van het ras, het seizoen, bodem, bemesting en klimaat kunnen de hoeveelheden voedingsstoffen variëren. Er zijn geen aanwijzingen dat biologisch geteeld fruit meer voedingsstoffen bevat. 

Er zijn aanwijzingen dat sommige fruitsoorten nu minder mineralen bevatten dan vroeger. Dit verschil kan deels verklaard worden door het verschil in meetmethodes. De verschillen tussen vroeger en nu vallen vrijwel in het niet bij de verschillen in variatie tussen fruit van dezelfde soort. 

  • Vitamine C zit vooral in  zwarte bessen, papaja, kiwi, citrusfruit en aardbeien. Appels bevatten weinig vitamine C. Vruchten in blik of glas bevatten meestal weinig vitamine C. Ongeveer 16% van de gemiddelde hoeveelheid vitamine C die iemand binnenkrijgt komt uit fruit. Gedroogd fruit bevat geen vitamine C. Vitamine C gaat namelijk verloren bij het drogen. Wel bevat het de andere voedingsstoffen uit fruit, maar ook veel suiker. 
  • Foliumzuur (vitamine B11) is nodig voor de groei en het in stand houden van het lichaam en voor de aanmaak van rode en witte bloedcellen. Foliumzuur is voor ongeveer 6% van wat de Nederlander gemiddeld binnenkrijgt afkomstig uit fruit. Aardbeien en sinaasappel bevatten veel foliumzuur. 
  • Kalium is belangrijk voor een normale bloeddruk. Het zit vooral in banaan, krenten en rozijnen. In appel zit niet zo veel kalium, maar omdat we deze vrucht veel eten, is het toch een belangrijke kaliumbron. Ongeveer 7% van het kalium dat de Nederlander gemiddeld binnenkrijgt, is afkomstig uit fruit. 
  • Koolhydraten leveren energie. Fruit levert dit vooral in de vorm van suiker. Daarnaast bevatten sommige fruitsoorten wat zetmeel, zoals bananen. Ongeveer 10 tot 15% van het gewicht van fruit bestaat uit suiker. Er zijn uitzonderingen. Zo bevat citroen minder dan 1% suiker en de dadel meer dan 60%. Groente en fruit leveren samen 5% van de hoeveelheid energie die de gemiddelde Nederlander binnenkrijgt. Groenten zijn goed voor 3%. Uitgelekt fruit op sap uit blik of glas levert weinig extra suiker. Uitgelekt fruit op siroop uit blik of glas levert over het algemeen wel extra suiker. 
  • Fruit is een goede bron van voedingsvezels. Deze zijn belangrijk voor een goede darmwerking. In Nederland is fruit gemiddeld goed voor ongeveer 11% van de totale hoeveelheid voedingsvezel die iemand binnenkrijgt. 
  • Fruit bevat een groot aantal bioactieve stoffen. In principe kan ons lichaam zonder deze stoffen, maar mogelijk spelen ze wel een rol bij de gezondheidseffecten van groente en fruit.
  • De meeste fruitsoorten bevatten weinig of geen vetten. Olijven bevatten veel onverzadigd vet en kokosnoot veel verzadigd vet.

Hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en kanker

Het eten van 200 gram fruit per dag verlaagt het risico op hartziekten en beroerte. Ook hangt het samen met een lagere kans op type 2 diabetes darmkanker en longkanker.  

Het is nog niet helemaal duidelijk waarom fruit de kans op ziekten verkleint. Waarschijnlijk gaat het om een combinatie van stoffen. Om die reden kan een vitaminepil fruit niet vervangen. 

Vruchtensappen 

Vruchtensappen zijn suikerhoudende dranken. Suikerhoudende dranken verhogen het risico op overgewicht en diabetes type 2. Lees meer over vruchtensap.  

Allergie

Overgevoeligheid voor fruit komt niet veel voor. Wel kunnen mensen met hooikoorts of latexallergie overgevoelig zijn voor bepaalde vruchten. Het gaat dan vooral om appel, peer, kers en abrikoos. Bij appels geeft de Santana-appel minder overgevoeligheidsreacties.

Baby’s en peuters

Baby’s en peuters krijgen buikpijn en diarree van te veel fructose. Fructose zit in fruit en in grote hoeveelheden in appelsap en gemengde vruchtensappen. Zoete dranken zijn sowieso onnodig om te geven aan kleine kinderen.

Veiligheid

Bacteriën en virussen

Op fruit kunnen schadelijke bacteriën of virussen voorkomen. Zij kunnen een voedselinfectie veroorzaken. Het is daarom van belang fruit zorgvuldig te wassen voor gebruik onder stromend water. Ook als je fruit schilt, is het belangrijk om vooraf het fruit te wassen. Dit is niet nodig voor fruit zoals bananen, sinaasappels en mandarijnen.  

Zacht fruit, zoals frambozen, aardbeien en bosvruchten zijn gevoelig voor virussen. Virussen zoals het norovirus en hepatitis A gaan niet dood door invriezen, dus was bevroren fruit ook altijd voor gebruik.

Schadelijke stoffen

Op en in fruit kunnen schadelijke stoffen zitten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om verontreinigingen, zoals zware metalen die in het milieu zitten en op die manier in ons fruit terecht kunnen komen. Dat zijn er zo weinig dat ze niet schadelijk zijn voor de gezondheid. Door gevarieerd te eten voorkom je dat je te veel van een schadelijke stof binnenkrijgt en is het gezondheidsrisico van mogelijk schadelijke stoffen zeer klein of verwaarloosbaar.

Bestrijdingsmiddelen

Op en in fruit kunnen resten van bestrijdingsmiddelen achterblijven. De kans dat zo’n rest een gevaar voor de gezondheid vormt is erg klein. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleert van duizenden monsters per jaar of er niet meer resten op of in fruit zitten dan wettelijk is toegestaan. Verreweg de meeste van deze producten voldoen aan de wettelijke eisen. Het aantal overschrijdingen is gering en blijven ver onder de veiligheidsgrenzen voor de volksgezondheid. De positieve effecten van fruit wegen ruimschoots tegen deze eventuele risico’s op. Bij biologisch fruit worden minder bestrijdingsmiddelen gebruikt. De middelen die gebruikt worden zijn van natuurlijke oorsprong. Ze zijn beter voor het milieu.

Het is niet nodig om fruit te schillen in verband met resten van bestrijdingsmiddelen. Meestal zijn de bestrijdingsmiddelen al afgebroken als het fruit wordt verkocht. Veel bestrijdingsmiddelen trekken verder dan de schil. Ook kunnen ze er vaak niet afgewassen worden. Wel is wassen belangrijk om vuil en stof te verwijderen

Citrusvruchten, zoals sinaasappels en citroenen, zijn gevoelig voor schimmels. Daarom worden ze behandeld met schimmelwerende middelen zoals bifenyl. Daarvan kunnen nog wat resten op de schil voorkomen. Voor het maken van citroen- of sinaasappelrasp kun je het beste de vrucht eerst wassen.

Voedingsadvies

Voor volwassenen geldt het advies om minimaal 2 porties fruit per dag te eten. Dat komt neer op 200 gram fruit of meer. Als je steeds andere fruitsoorten kiest krijg je alle voedingsstoffen uit fruit binnen die je nodig hebt. Fruit kun je beter eten dan drinken. Lees meer over welke soorten fruit(producten) wel en niet in de Schijf van Vijf staan en vul de Schijf van Vijf voor jou in voor een voedingsadvies op maat. 

Tanderosie

Fruit en vruchtensappen bevatten zuren die het tandglazuur kunnen aantasten. Als je het aantal eet- en drinkmomenten op een dag beperkt tot maximaal 7, krijgt het tandglazuur voldoende tijd om te herstellen. 2 keer fruit per dag is daarom prima. 

Etiket

Eisen ten aanzien van etikettering zijn vastgelegd in de Warenwet etikettering en de Europese wet voedselinformatie. 

Aan vers, niet-voorverpakt fruit zijn nauwelijks eisen gesteld. Alleen de naam, land van herkomst en de productiepartij moeten worden genoemd. Op een etiket van voorverpakt (gesneden) fruit, ingeblikt en gedroogd fruit staan onder andere de ingrediënten, de houdbaarheidsdatum, de voedingswaarden en het gewicht. 

Kijk naar het online etiket voor meer uitleg over de verschillende onderdelen van het etiket. 

Keurmerken

Fruit met een keurmerk voldoet aan de voorschriften van de organisatie die het keurmerk verstrekt. Keurmerken die op fruit kunnen voorkomen zijn:

Duurzaamheidsaspecten

Een groot deel van de milieubelasting van fruit komt door het energiegebruik voor teelt, opslag en transport. Fruit uit de verwarmde kas en ingevlogen fruit kosten veel energie en zijn daarom niet zo goed voor het milieu. Het gebruik van energie draagt bijvoorbeeld bij aan het broeikaseffect  

Energieverbruik

De energie voor de productie van fruit is als volgt onder te verdelen:  

  • Energie voor de teelt, denk hierbij aan landbouwwerktuigen, verwarming en meststoffen 
  • Brandstofverbruik tijdens het transport 
  • Energie voor opslag, koeling, verpakking en afrijpen, tijdens transport en distributie.     

Groente- en fruitkalender

Milieu Centraal heeft een groente- en fruitkalender samengesteld, waarmee in één oogopslag is te zien hoeveel energie land en water het heeft gekost om een product in een bepaald seizoen in de winkel te krijgen en wat er vrijkomt aan broeikasgassen. Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat Hollandse aardbeien in de zomer het minste energie kosten, terwijl ze in de winter juist het slechtst scoren. Dat komt doordat ze in de winter uit de kas komen of ingevlogen worden.  

In de groente- en fruitkalender is verder te zien dat Nederlandse appels en peren het hele jaar door een lage klimaatbelasting hebben, behalve in juni en juli zijn deze niet beschikbaar. Rode bes is het hele jaar, met uitzondering van mei, een goede keus.   

Banaan, druif, citroen, sinaasappel, limoen, mandarijn, mango, meloen, pruim en kokosnoot komen uit het buitenland maar hebben wel het hele jaar door een lage klimaatbelasting.  

Een handig ezelsbruggetje is dat ABCDE fruit het hele jaar door beschikbaar is met een lage milieuscore: Appels, Bananen, Citrusfruit, Druiven, En peer.  

Opslag en transport

Bijna alle fruit wordt gekoeld getransporteerd en opgeslagen. Het koelen van fruit kost 10 tot 20% extra energie. Kasteelt in Nederland kost 5 tot 6 keer meer energie dan teelt van de volle grond. Regionale producten geven minder CO2-uitstoot vanwege de korte transportafstand. Dit geldt niet voor regionale producten die voor lange tijd gekoeld bewaard worden of in de kas geteeld. 
 
Je kunt aan fruit niet aflezen of het met het vliegtuig is vervoerd. Maar dit betreft slechts een klein deel van het fruitaanbod. Soms worden verse producten en luxeproducten per vliegtuig vervoerd. Voorbeelden hiervan zijn verse ananas, aardbeien, bessen, papaja en lychee. De producten hebben een beperkte houdbaarheid en moeten daarom zo snel mogelijk naar de winkel. Fruit als bananen en kiwi’s zijn langer houdbaar en worden meestal ingevoerd per boot.

Eerlijke handel en arbeidsomstandigheden

In de (sub)tropen is het toezicht op de arbeidsomstandigheden niet altijd goed. Zo worden arbeiders in de bananenteelt vaak slecht betaald. Je kunt daarmee rekening houden door bij de aankoop te letten op herkomst en keurmerken. 

Meer informatie

Kijk voor meer informatie over bestrijdingsmiddelen op de website www.allesoverbestrijdingsmiddelen.nl

Eetwissel maken?
Met een Eetwissel maak je vandaag al een kleine stap binnen wat je nu al eet. Bij elke wissel zorg je beter voor jezelf en het milieu. 
 

Voedingskenmerken

Voedingswaarden
Gegevens per 100 g / ml (bron: NEVO)
Energie
Energiewaarde in kJ254 kJ
Energiewaarde in kcal60 kcal
Vet
Vet totaal0,2 g
Vetzuur
Vetzuren verzadigd0,0 g
Vetzuren trans0,0 g
Vetzuren enkelvoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren meervoudig onverzadigd0,1 g
Vetzuren n-3 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren n-6 meervoudig onverzadigd cis0,1 g
Linolzuur0,1 g
ALA0,02 g
EPA0,00 g
DHA0,00 g
Vezel
Voedingsvezel2,0 g
Eiwit
Eiwit plantaardig0 g
Eiwit totaal0 g
Vitamines
Alfa-caroteen1 µg
Beta-caroteen18 µg
Beta-cryptoxanthine9 µg
Folaat equivalenten0,0 µg
Foliumzuur toegevoegd0,0 µg
Luteïne23 µg
Lycopeen0 µg
Nicotinezuur0,2 mg
Retinol act equivalent2 µg
Vitamine B10,01 mg
Vitamine B120,00 µg
Vitamine B20,01 mg
Vitamine B60,034 mg
Vitamine C5 mg
Vitamine D0,0 µg
Vitamine E0,3 mg
Zeaxanthine9 µg
Overigen
Alcohol0 g
As0 g
Cholesterol0,0 mg
Water85 g
Koolhydraten
Koolhydraten13,0 g
Polyolen0,00 g
Mono- en disacchariden10,4 g
Polysacchariden2,7 g
Natrium/zout
Natrium0,001 g
Zout0,003 g
Mineralen
Calcium4 mg
Fosfor11 mg
IJzer0,1 mg
Jodium2 µg
Kalium123 mg
Koper0,03 mg
Magnesium5 mg
Selenium0 µg
Zink0,08 mg
sluit venster
Informatie over bewaren, bereiden en duurzaam eten
Duurzaamheid
Klimaatbelasting
1 = 100 gram CO2-eq
Watergebruik
1 = 120 liter water
Landgebruik
1 = 1 m2
Seizoen
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
Oktober
November
December
sluit venster