Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Wat geef ik mijn kind als avondeten en toetje? (4-13 jaar)

Een goede warme maaltijd vult de maag met gezonde producten. Ook een toetje kan erbij horen.

Wat is gezond avondeten voor je kind? En wat is een gezond toetje?

Avondeten

Maak je een warme maaltijd volgens de Schijf van Vijf, dan varieer je volop. Met groente, maar ook met aardappelen en volkorenproducten, zoals volkorenpasta, bulgur en zilvervliesrijst.

Je wisselt ook af met vis, peulvruchten, vlees, ei en noten.

Vetten horen bij een gezonde warme maaltijd. Kies voor gezonde onverzadigde vetten zoals bak- en braadvet uit een knijpfles of olie.

Een goede avondmaaltijd voor je kind betekent volop variƫren uit de Schijf van Vijf.

Samen koken met kinderen

Kinderen betrekken bij het bereiden van de maaltijd, zoals koken, proeven en daarna samen eten, zorgt ervoor dat ze leren hoe je eten klaarmaakt en hoe je hygiënisch werkt in de keuken. Kinderen die nu leren koken kunnen later zelf makkelijker een gezonde maaltijd op tafel zetten.

Ieder kind kan wel iets doen in de keuken. Van simpel husselen tot het (bijna) helemaal zelf bereiden van een gerecht en alles ertussen. Voor je het weet heb je een sterkok in huis! Meer tips voor in de keuken.

Samen met je kind koken is leuk en leerzaam. Elk kind kan wel iets doen in de keuken.

Hoeveel kan ik opscheppen?

Jouw kind eet minder dan jij. Schep daarom voor je kind minder op. Hieronder zie je het verschil tussen een portie voor een volwassene en een kind van 4-8 jaar.

<h2>Voor een kind van 4-8 jaar:</h2>
<ul>
    <li>2-3 opscheplepels groente (100-150 gram)</li>
    <li>2-3 opscheplepels volkoren couscous (120-180 gram</li>
    <li>50-60 gram gebakken kabeljauw</li>
    <li>glas water</li>
</ul> <h2>Voor een volwassene:</h2>
<ul>
    <li>4-5 opscheplepels groente (200-250)</li>
    <li>4-5 opscheplepels volkoren couscous met peterselie en lente-ui (240-300 gram)</li>
    <li>100 gram gebakken kabeljauw</li>
    <li>glas water</li>
</ul> <h2>Voor een kind van 4-8 jaar:</h2>
<ul>
    <li>2-3 opscheplepels groente (100-150 gram)</li>
    <li>2-3 opscheplepels volkorenpasta (120-180 gram)</li>
    <li>50 gram kipfilet</li>
    <li>glas water</li>
</ul> <h2>Voor een volwassene:</h2>
<ul>
    <li>4-5 opscheplepels groente (200-250 gram)</li>
    <li>4-5 opscheplepels volkorenpasta (240-300 gram)</li>
    <li>100 gram kipfilet</li>
    <li>glas water</li>
</ul>

Ook benieuwd naar de porties voor een kind van 9-13 jaar? Vul de Schijf van Vijf voor jou in voor jouw kind.

Het bord hoeft niet leeg

Sommige kinderen eten meer dan andere. Ook bij 1 kind kan het van week tot week verschillen hoeveel trek hij heeft. Zeker als je kind jong is, voelt hij zelf goed aan hoeveel hij nodig heeft. Daarom hoeft het bord niet leeg als je kind geen trek meer heeft. Kijk bij tips voor een gezonde opvoeding.

Goede toetjes voor je kind

Is jouw kind fan van toetjes? Dan zijn deze tips voor gezonde nagerechten vast iets voor jouw kind.

Fruittoetje

Een fruittoetje helpt om fruit aan je kind te geven. Zo komt hij makkelijker aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 1,5 stuks (4 tot 8 jaar) of 2 stuks (vanaf 9 jaar). Maak het extra leuk door bijvoorbeeld je kind zelf fruitspiesjes te laten maken. Het beste is fruit van het seizoen, bijvoorbeeld in de zomer stukjes aardbei of blauwe bessen, en peer of mandarijn in de winter. Dan ben je nog goed bezig voor het milieu ook.

Zuiveltoetje

Een schaaltje halfvolle of magere yoghurt of magere kwark is gezond en lekker. Zo helpt het toetje ook mee om elke dag genoeg melkproducten binnen te krijgen. Een klein schaaltje (150 ml) is genoeg voor je kind.?Maak om te variëren eens een bevroren yoghurt, oftewel ‘ frozen yoghurt’.

Fruit en zuivelmix

Je kunt yoghurt en fruit ook heel goed combineren.

  • Magere yoghurt met een halve appel in stukjes
  • Halfvolle yoghurt met een halve banaan in plakjes
  • Magere kwark met een mandarijn in partjes

Met magere yoghurt en magere kwark geef je je kind een gezond toetje uit de Schijf van Vijf.

Kindertoetjes uit de supermarkt

Je kent ze wel: die speciale kindertoetjes uit de supermarkt. Het zijn kleurige kleine kuipjes met bijvoorbeeld tekenfilmfiguren of dieren erop. Zeker jongere kinderen zijn er soms dol op. Af en toe kun je ze wel geven, maar liever niet te vaak. Er kan veel suiker of verzadigd vet inzitten en veel calorieën.

De verschillen tussen de toetjes kunnen groot zijn. Onze tip: als je ze koopt, vergelijk dan de etiketten met elkaar.

Waar kun je op letten als je een kindertoetje koopt?

  • Hoe groot 1 portie is. Kies voor een klein toetje van 50 tot 100 milliliter.
  • Hoeveel calorieën erin zitten. Kies er een van maximaal 100 calorieën per portie.
  • Hoeveel suiker erin zit. Kies een toetje zonder snoepjes en waar het minste suiker in zit. Hiervoor kijk je op het etiket bij ingrediënten onder koolhydraten, bij ‘waarvan suikers’.
  • Welke zuivel de basis is. Kies voor een toetje op basis van magere of halfvolle yoghurt of magere kwark. Toetjes met volle yoghurt of kwark of slagroom bevatten meer verzadigd vet.

Plantaardige zuivel

Is je kind allergisch voor koemelk of wil je om een andere reden geen producten met koemelk geven? Maar wil je wel een toetje geven? Kies dan voor sojayoghurt met voldoende eiwit, en toegevoegd calcium en vitamine B12. Dat is plantaardig en er zit geen koemelk in.

Kind belonen met een toetje?

Het is beter om een toetje niet te gebruiken als beloning als je kind bijvoorbeeld zijn groente heeft opgegeten. Lees meer over waarom je beter niet kunt belonen met eten.

Vraag en antwoord

Kan mijn kind vegetarisch eten?

Je kind kan prima vegetarisch eten. Zorg er wel voor dat je het vlees goed vervangt, zodat je kind voldoende eiwit, ijzer, vitamine B1 en vitamine B12 binnenkrijgt.

Je kind kan prima vegetarisch eten. Zorg wel dat hij genoeg vitamine B1 en B12 en ijzer binnenkrijgt.

Vlees vervangen

Kies elke dag voor ei, tempé, tofu of peulvruchten, zoals bruine bonen, kikkererwten en linzen.

Noten zijn ook goede vleesvervangers, maar let dan wel op verstikkingsgevaar. Geef kinderen tot en met 4 jaar alleen notenpasta en pindakaas (zonder suiker en zout). En wees voorzichtig met kinderen tot en met 8 jaar. Eet ze aan tafel en blijf erbij. Of geef bij twijfel alleen gemalen noten, pindakaas en notenpasta.

Vis

Eet je kind geen vlees, maar wel vis? Zorg dan dat je 1 keer per week vis geeft.

Groente

In groente zit ook ijzer. Dus geef je kind elke dag ook volop groente. In de Schijf van Vijf voor jou kun je zien hoeveel jouw kind nodig heeft. In groente zit plantaardig ijzer. Het lichaam neemt dit minder makkelijk op. Vitamine C helpt om ijzer uit de voeding te halen. Geef je kind daarom bij elke maaltijd ook fruit, dan neemt het lichaam van je kind het ijzer beter op.

Kant-en-klare vleesvervangers

Ook kun je af en toe een kant-en-klare vleesvervanger nemen, zoals vegetarische reepjes of balletjes. Kijk voor je deze koopt goed op het etiket of ze wel een goede vleesvervanger zijn. In een goede vegetarische keuze zit in elk geval eiwit, ijzer en vitamine B1 of vitamine B12. Kijk verder op het etiket hoeveel zout er inzit. De nieren van kinderen tot 4 jaar kunnen dat nog niet goed verwerken. En ook voor oudere kinderen is te veel zout ongezond. Wat zijn goede vleesvervangers?

Helemaal geen dierlijke producten

Wil je je kind helemaal geen dierlijke producten te eten geven, dus ook geen melk, kaas en eieren? Geef je kind dan een vitamine B12-supplement en vraag advies aan een diëtist. Het is erg belangrijk dat je kind geen voedingsstoffen tekort komt, omdat je kind nog in de groei is.

sluiten
Is alcohol in eten schadelijk voor kinderen of zwangeren?

Gerechten waarin alcoholische drank is verwerkt zijn niet geschikt voor zwangeren of kinderen. Er blijft altijd wat alcohol achter, ondanks dat er alcohol verdampt of vervliegt. Uit voorzorg adviseren we daarom om dit soort gerechten niet te eten als zwangere vrouw of te geven aan kinderen.

Alcohol in gerechten verdampt nooit helemaal na verhitting.

Er zijn veel manieren om alcohol te gebruiken in recepten. Denk aan saus van rode of witte wijn, likeur in tiramisu, geflambeerde banaan, likeurbonbons en mosselen gestoofd in bier. In dit soort recepten kan een kleine hoeveelheid alcohol zitten.

Alcohol na het koken en stoven

Na meer dan 2 uur stoven van gerechten waaraan alcohol is toegevoegd, is meer dan 90% van de alcohol verdwenen. Bij korter verhitten blijft meer alcohol achter: circa 40% na 15 minuten verhitten.

Alcohol na het flamberen

Na flamberen blijft ongeveer 75% van de alcohol aanwezig in het gerecht. Flamberen is het in brand steken van een van te voren verwarmde sterk alcoholische drank, die over een bereid gerecht wordt gegoten.

Alcohol bij het bewaren

Bij bewaren in de koelkast of bij kamertemperatuur van gerechten of sauzen waarin alcohol is verwerkt neemt het alcoholgehalte met 10 tot 20% af.

Alcohol en zwangerschap

Als je zwanger bent, kun je beter helemaal geen alcohol drinken, ook geen half glaasje. Meer informatie over alcohol en zwangerschap èn een gratis online cursus over dit onderwerp vind je op www.alcoholvrijzwanger.nl.

sluiten
Moet mijn kind het bord leegeten?

Je kind hoeft het bordje niet leeg te eten. Als je kinderen namelijk dwingt tot het leegeten van hun bord kan dat het interne hongergevoel verstoren. Kinderen gaan dan minder letten op verzadigingsprikkels. Dit zijn de prikkels die het gevoel geven dat je ‘vol’ raakt. Doordat kinderen leren dat alles op moet, zou het op latere leeftijd kunnen leiden tot overgewicht.

Als je kinderen namelijk dwingt tot het leegeten van hun bord kan dat het interne hongergevoel verstoren.

Maak je geen zorgen als je kind een keer of een poosje wat minder eet. Blijf gewoon proberen. En bedenk dat een kind dat groeit en levendig is, genoeg binnen krijgt. Ben je er toch niet gerust op, bespreek je zorgen dan op het consultatiebureau of met de huisarts.
sluiten
Waarom adviseren jullie ook voor kinderen magere of light-varianten van zuivel en vlees?

Als je je kind halfvolle of magere melkproducten en mager vlees (zoals kip of mager gehakt) geeft, dan krijgt hij minder verzadigd vet binnen. Volle melkproducten (zoals volle melk, volle yoghurt, roomboter en 48+kaas) en vet vlees (speklap, gehakt, worst) bevatten vooral verzadigd vet. Dat is niet goed voor de gezondheid. Ook bij jonge kinderen verhoogt verzadigd vet het LDL-cholesterol van het bloed. Een te hoog LDL-cholesterol is niet goed voor de bloedvaten.

Jonge kinderen zijn volop in de groei en hebben vetten nodig. Vet is een bron van energie, vitamine A, vitamine D, vitamine E en onmisbare vetzuren. Onverzadigd vet verlaagt het LDL-cholesterol van het bloed. Geef ze vooral beleg en andere producten met onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten zitten bijvoorbeeld in margarine, olijfolie, notenpasta, 100% pindakaas, vis en avocado.

Wat zijn light-producten en zijn ze gezond?

sluiten