Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Zijn smoothies gezond?

Smoothies staan niet in de Schijf van Vijf en tellen niet mee voor je dagelijkse portie fruit. Van smoothies raak je namelijk minder snel vol dan van los fruit, er zit vaak veel suiker in een smoothie en het is niet zeker dat de gezondheidseffecten van smoothies hetzelfde zijn als voor los fruit.

Vitamines en vezels in smoothies

In een smoothie zit veel vitamine C. Ook zitten er veel vezels in als je het hele stuk fruit gebruikt bij het maken van een smoothie. Vitamines en vezels krijg je ook genoeg binnen als je 2 porties fruit eet.

Minder snel vol van een smoothie

Gepureerd fruit is minder verzadigend dan een los stuk fruit. Je raakt er dus minder snel vol van. Zeker als je het drinkt raak je er minder snel vol van. Dit komt omdat je niet hoeft te kauwen en je een smoothie sneller wegdrinkt dan wanneer je dezelfde hoeveelheid fruit eet. Je kunt daarom beter fruit eten dan drinken. Een tip: maak je wel een smoothie? Pak een lepel erbij.

Hoeveel suiker zit in smoothies?

In een glas fruitsmoothie van 250 milliliter zit al gauw 7 suikerklontjes. Als je fruitsmoothies drinkt krijg je dus ongemerkt veel suiker, en dus calorieën, binnen.

In de onderstaande video legt Astrid, expert Voeding en Gezondheid bij het Voedingscentrum, uit hoe het komt dat je fruit beter kunt eten dan drinken.

Gezondheidseffecten

Er is onvoldoende onderzoek naar de gezondheidseffecten van gepureerd fruit. Het is dus niet duidelijk of het gezondheidseffect vergelijkbaar is met dat van vers fruit.

Kant-en-klaar of zelf smoothies maken?

In kant-en-klare smoothies uit de winkel zit vaak nog extra toegevoegd suiker. Zelf smoothies maken is meestal gezonder.

Hoe zit het met groentesmoothies?

Ook voor groente geldt: je kunt het beter eten dan drinken. Want ook van gepureerde groente zoals in een groente smoothie zit je minder snel vol. Als een groentesmoothie veel suiker bevat, krijg je ongemerkt veel calorieën binnen. Wanneer je wel een groentesmoothie maakt, pak dan een lepel erbij.

Ouderen en mensen met ondervoeding

Smoothies zijn wel een makkelijke manier om voedingsstoffen binnen te krijgen voor mensen die juist moeite hebben om genoeg te eten. Zo kunnen smoothies met zuivel goed zijn voor ouderen die moeite hebben met eten en mensen met ondervoeding.

Kun je wel zeggen dat één product gezond is?

Je kunt eigenlijk van één product niet zeggen of het gezond is. Het hangt er namelijk altijd van af hoeveel of hoe vaak je het eet of drinkt. We kunnen dus wel zeggen of een product past in een gezonde voeding. Lees meer.

Nieuw: Receptenapp van het Voedingscentrum
De nieuwe ‘Receptenapp Slim Koken’ biedt naast veel lekkere, gezonde en makkelijke recepten, ook hulp tijdens het koken, kopen en bewaren van je boodschappen.