Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu van de Week Recept van de dag
Traditioneel Brits recept met lamsvlees
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar

Je blijft op gewicht als er balans is tussen de hoeveelheid energie uit je eten en drinken en de hoeveelheid energie die je lichaam verbruikt. Eet je meer dan je verbruikt, dan slaat je lichaam de niet gebruikte energie op in de vorm van vet. Dan kom je aan.

Als je niet meer eet dan je nodig hebt kom je ook niet aan. Je blijft dan op gewicht. Dat noemen we de energiebalans.

Regelmatig wegen

Regelmatig wegen is de eenvoudigste manier om te controleren of je gewicht goed blijft. Het is voldoende om 1 keer per week tot 1 keer per maand op de weegschaal te gaan staan. Steeds op hetzelfde tijdstip van de dag. Als je gewicht stijgt, corrigeer dan door minder of anders te gaan eten en wat meer te bewegen.

Stoppen met jojoën

Wie gewicht is kwijtgeraakt door te lijnen, loopt het risico om te jojoën. Je gaat weer gewoon eten en langzaam komen de kilo’s er weer aan. De oplossing: je eetgedrag blijvend aanpassen. Je lichaam heeft namelijk ook echt minder voedsel nodig als je bent afgevallen. Het kost bijvoorbeeld minder energie om je lichaam warm te houden en in beweging te krijgen. Je lichaam heeft dus ook minder voedsel nodig om in balans te blijven.

Koekjes, snoep en snacks

Wees niet te streng voor jezelf. Je mag echt af en toe wel een snoepje, koekje of een handje chips. Als het maar niet te veel en te vaak is. Uiteindelijk draait het erom wat je over een langere periode eet.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.