Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Gezond gewicht en bewegen voor kinderen van 4-13 jaar

In de basisschooltijd groeit en ontwikkelt je kind flink. Als je kind opgroeit met een gezond gewicht dan…

  • is bewegen makkelijker.
  • heeft hij later minder kans op overgewicht.

Heeft je kind een gezond gewicht?

Vul hieronder de BMI-meter in. Je ziet dan of je kind een goed gewicht heeft. Je krijgt direct een advies.
Geslacht
Man   Vrouw
Leeftijd
Lengte
 cm
Gewicht
 kg
Zwanger   Lacterend
Berekenen
Berekenen

Voor kinderen onder de 2 jaar heeft de BMI bereken geen zin. Voor meer informatie bekijk ‘Gezond gewicht voor baby's’.


Hoe zorg je voor een gezond gewicht bij je kind?

Voor een gezond gewicht zijn 3 dingen belangrijk:

  1. Gezond eten en drinken
  2. Genoeg beweging
  3. Genoeg slaap

Overgewicht bij kinderen kun je voorkomen door ze genoeg uit de Schijf van Vijf te laten eten en minder te geven van producten die niet in de Schijf van Vijf staan.

Gezond eten en drinken

Je voorkomt overgewicht bij kinderen door:

  • ze vooral gezond te laten eten volgens de Schijf van Vijf.
  • ze zo min mogelijk sap en frisdrank te geven.
  • ze zo min mogelijk koek, snoep en snacks te laten eten.

Niet alleen wat je geeft is belangrijk. Het is ook belangrijk dat je kind leert hoe je goed eet. Denk aan afspraken maken over snoep, aan tafel eten en genieten van eten.

Lees meer over gezond eten en drinken voor je kind.

Is je kind te zwaar?

Laat je kind gewoon gezond volgens de Schijf van Vijf. Zet je kind niet zelf op een dieet. Kinderen hebben namelijk alle voedingsstoffen (zoals vitamines en mineralen) nodig om goed te groeien. Vraag altijd advies aan de huisarts of schoolarts als je kind te zwaar is. Wat kun je doen als je kind te zwaar is?

Is je kind te licht?

Bekijk in de Schijf van vijf voor jou hoeveel eten jouw kind nodig heeft. Maak je je zorgen over het gewicht van je kind? Neem dan contact op met de huisarts, schoolarts of een diëtist. Je kunt je kind tussen de maaltijden door een extra boterham geven of wat extra fruit of magere/halfvolle yoghurt. Geef je kind niet te veel snoep of snacks. Dat is ook voor een te licht kind ongezond.

Genoeg beweging

Bewegen is goed, en meer bewegen is beter! Voorkom dat je kind veel stil zit. Voldoende beweging helpt je kind een gezond gewicht te houden. En het is ook nog eens goed voor sterke botten en spieren.

Elke dag heeft je kind minimaal 1 uur matig intensieve beweging nodig. Matig intensief is als je sneller gaat ademhalen, bijvoorbeeld door wandelen, fietsen, trampoline springen of paardrijden. Verder zijn er ook activiteiten die de botten en spieren sterker maken. Denk daarbij aan volleyballen, dansen, buiten spelen of fietsen. Dit soort activiteiten zijn goed om in elk geval elke week 3 keer te doen. Voor meer informatie over bewegen kijk je op de website van Kenniscentrum Sport.

Schermtijd

Veel stilzitten is voor niemand goed, dus ook niet voor kinderen. Spreek daarom af hoelang ze achter een scherm mogen zitten. Denk daarbij aan televisie, computer, telefoon of tablet. Elke dag 2 uur is het maximum. Minder kan ook! Als je veel televisie kijkt beweeg je minder. Ook je eet al gauw meer snacks achter de tv.

Per dag heeft je kind minimaal 1 uur matige tot intensieve beweging nodig. Maar meer bewegen is altijd beter!

Genoeg slaap

Mensen die te weinig slapen hebben meer kans op overgewicht. Waardoor dat precies komt, is nog niet helemaal duidelijk. Het kan komen doordat je meer honger voelt als je te weinig slaapt. Daardoor eet je misschien meer dan je nodig hebt. Ook zijn er meer eetmomenten op een dag als je langer wakker bent.

Kinderen van 4 jaar hebben elke dag ongeveer 12 uur slaap nodig. Daar kun je 1 uur van aftrekken of bij optellen: dat valt nog binnen normale grenzen. Hoe ouder je kind, hoe minder slaap hij nodig heeft. Zo heeft een kind van 8 nog ongeveer 10 uur nodig. Een kind van 13 heeft 9 uur slaap nodig.