Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Op een gezonde manier afvallen met langdurig... Bestel nu € 12,95
Ga naar
 

Zijn fruitsuikers beter dan toegevoegde suikers?

In fruit zitten fruitsuikers (glucose en fructose). Toegevoegde suikers zijn suikers die fabrikanten toevoegen aan producten, of die je zelf toevoegt, bijvoorbeeld suiker of honing in je thee of yoghurt.

Net zoals bij fruit, bestaan deze suikers uit de bestanddelen glucose, fructose of een mengsel hiervan. Ook toegevoegde suikers zijn van natuurlijke oorsprong. Kristalsuiker bijvoorbeeld is afkomstig uit suikerbieten of suikerriet.

Hoe wordt suiker door het lichaam gebruikt?

Alle soorten suiker, dus ook fruitsuikers, worden door het lichaam op dezelfde manier verwerkt. Suiker wordt door het lichaam omgezet in glucose, dat wordt gebruikt voor de energievoorziening. Alle suikers bevatten ongeveer evenveel calorieën. In vloeibare suikers zoals honing of fruitstroop zitten net iets minder calorieën omdat het ook water bevat.

Eet 2 porties fruit

In fruit zitten suikers, maar ook belangrijke voedingsstoffen, zoals vezels en vitamine C. Fruit is goed voor de gezondheid en hangt samen met een lager risico op hart- en vaatziekten. Daarnaast hangt het eten van fruit samen met een lager risico op diabetes type 2, darmkanker en longkanker. Fruit is dus gezonder dan zoete snacks die wel suikers, maar verder weinig nuttige voedingsstoffen bevatten. Daarom ook is het advies om 2 porties fruit (200 gram) per dag te eten.

Vernieuwd dieetboek 'Gezond afvallen'

Het dieetboek ‘Gezond afvallen’ staat vol caloriearme recepten, kennis over afvallen en dagmenu’s.