Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Welke vetten zijn ongezond?

Verzadigd vet

Hoe minder verzadigd vet je eet, hoe beter. Vaak kun je op het etiket van een product zien hoeveel verzadigd vet erin zit. Lees daarom het etiket als je boodschappen doet en vergelijk de hoeveelheid verzadigd vet.

Producten met veel verzadigd vet

Vet vlees, zoals:

  • Frikandel
  • Hamburgers
  • Salami
  • Shoarmavlees
  • Slavinken
  • Worst (alle soorten dus ook smeerworst en boterhamworst)
  • Roomboter en pakjes (harde) margarine
Volle zuivelproducten, zoals:
  • Volle melk
  • Volle yoghurt
  • Volvette 48+ kaas
  • Roomijs
Koek en andere extra’s, zoals:
  • Chocolade
  • Gebak
  • Hartige snacks (zoals een saucijzenbroodje)
  • Bladerdeegzoutjes (zoals een kaasvlinder)

Onverzadigd vet

Onverzadigd vet verlaagt het cholesterolgehalte in je bloed en verkleint daarmee het risico op hart- en vaatziekten. Onverzadigd vet levert ook essentiële vetzuren. Dat zijn vetzuren die het lichaam niet zelf kan maken, maar ze zijn wel nodig voor een goede gezondheid. Daarom moeten we ze via de voeding binnenkrijgen. Er zijn verschillende soorten onverzadigde vetzuren, zoals linolzuur (n-6 vetzuur) en visvetzuren (n-3 vetzuren). Visvetzuren hebben een positief effect op hart en bloedvaten. Daarom is het advies om een keer per week vis te eten, bij voorkeur vette vis, zoals makreel, zalm en haring.

Producten met veel onverzadigd vet

  • Noten en pinda's

Olie en ‘zacht’ vet, zoals:

  • Halvarine voor op brood
  • Vloeibare bak- en braadproducten
  • Plantaardige oliën

Vette vis zoals:

  • Makreel
  • Atlantische zalm
  • Haring
  • Sardines

Verzadigd vet vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Verzadigd vet kan namelijk het 'slechte' LDL-cholesterol in je bloed laten stijgen en daardoor kunnen je bloedvaten langzaam verstopt raken. Kies vooral producten met weinig verzadigd vet en vervang ze door producten met onverzadigd vet.