Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Helpt calorieën tellen bij afvallen?

Als je af wilt vallen is het belangrijk om minder energie binnen te krijgen dan je verbruikt. Het tellen van calorieën kan je hierbij helpen. Maar let niet alleen op calorieën tellen, zorg er ook voor dat je gezond eet. Een gezond voedingspatroon is belangrijk om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen.

Inzicht krijgen

Voordat je begint met afvallen is het goed om inzicht te krijgen in je voedingspatroon. Wat eet je precies en hoeveel calorieën krijg je hiermee binnen? Wat zijn verbeterpunten? Ook tijdens het afvallen kan het tellen van calorieën je helpen om niet te veel te eten. Probeer als je bezig bent met afvallen uit te gaan van 1.800 kilocalorieën per dag voor mannen en 1.500 voor vrouwen.

Meer dan calorieën

Let niet alleen op de calorieën als je wilt afvallen. Juist door het aanleren van een gezond voedingspatroon is de kans groter dat je je streefgewicht behaalt en behoudt. Zo leveren bijvoorbeeld 1 appel, 1 volkoren boterham met halvarine en 30+ kaas en een glas halfvolle melk ongeveer evenveel calorieën (totaal 310 calorieën) als 1 gevulde koek en een 1 longdrinkglas frisdrank (totaal 297 calorieën).

Het eerste voorbeeld bestaat alleen uit Schijf van Vijf-producten. De tweede optie bevat ongezondere keuzes, toch leveren beide opties ongeveer evenveel calorieën. Maar de gezonde optie levert wel 5 keer meer vezels dan de ongezonde optie. En vezelrijk eten verzadigt beter waardoor je minder snel weer trek krijgt. Alleen calorieën tellen geeft je dus onvoldoende informatie over hoe gezond je eet.

Calorieën tellen met Mijn Eetmeter

Wil je weten hoeveel calorieën je voeding bevat en in hoeverre je voeding voldoet aan de Schijf van Vijf? Vul dan Mijn Eetmeter in. Deze tool kan je helpen om op gezonde manier minder te eten.

Calorieën tellen met de Caloriechecker

Met de Caloriechecker zie je hoeveel calorieën er in een product zitten én hoeveel vet, verzadigd vet, eiwit, koolhydraten en vezels.