Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek
Terug naar Hoe blijf ik op gewicht? Helpt calorieën tellen bij afvallen? Hoe motiveer ik mezelf om af te vallen? Welk ijsje kun je kiezen als je minder calorieën wilt eten? Elk pondje gaat door het mondje. Klopt dat? Waarom is buikvet slechter dan vet op je heupen of billen? Hoe zwaar mag ik zijn? Hoeveel calorieën verbrand ik? Hoe ontstaat overgewicht? Kun je gezond dik zijn? Bestaan zware botten? Bestaan negatieve calorieën echt? Kom je aan van eten na 8 uur 's avonds? Helpt het om grapefruitsap of citroensap te drinken? Kun je dik worden van te weinig eten? Is diëten ongezond? Kan ik afvallen met populaire diëten? Wat is een goed dieet om af te vallen? Mag ik afvallen met een gezond gewicht? Hoe vaak per dag moet ik eten als ik wil afvallen Kan ik afvallen met smoothies of pillen? Hoe kan ik snel en gemakkelijk afvallen? Hoe krijg ik een platte buik of slanke bovenbenen? Ik eet heel weinig eten maar val niet af Gaat het afvallen beter als ik veel water drink? Hoe kan ik afvallen, als ik niet kan sporten? Word je dik als je elke week friet eet? Moet ik meer eten als ik meer beweeg? Ik heb overgewicht, hoeveel moet ik dan bewegen? Wat helpt beter bij het afvallen, minder eten of meer bewegen? Bevat magere vruchtenyoghurt minder calorieën dan volle yoghurt? Bevat mager gehakt weinig vet? Bevatten noten meer vet dan jonge kaas? Is hard bak- en braadvet minder gezond dan vloeibaar vet uit een knijpfles? Is rundvlees altijd minder vet dan varkensvlees? Eet je meer van grotere porties? Hoe zorg ik ervoor dat ik niet aankom als ik stop met roken? Waar kan ik op letten als ik gezond wil eten in een restaurant? Wat zijn de beste eettips voor hardlopers? Hoe kan ik minder snoepen? Wat is een gecombineerde leefstijlinterventie? Hoe kan ik gezond aankomen? Kun je afvallen na je 70ste? Wat zijn de grootste fabels over afvallen? Hoe blijf ik op gewicht? Heb je extra eiwit (proteïne) nodig als je sport? Moet je meer zout eten als je intensief sport? Als je vaak sport, heb je dan extra vitamines of sportsupplementen nodig? Is vegetarisch eten ongezond als je veel sport? Ik sport veel, maar ik val niet af Is een eiwitshake gezond en nodig als je sport? Hoe kan ik 5 tot 10 kilo afvallen Ik wil meer dan 20 kilo afvallen; wat kan ik doen? Wanneer heb ik als tiener een gezond gewicht?
Afvallen en gewicht

Wat is energiebalans?

Eten en drinken geeft je lichaam energie, bijvoorbeeld om je warm te houden, om eten te verteren en om te bewegen. Vergelijk je lichaam maar met een oplaadbare batterij. De batterij laadt op door voeding. Hij loopt weer leeg door de energie uit je eten te gebruiken.

Er gaat dus energie je lichaam in, en er gaat energie uit. Als je over langere tijd net zoveel energie binnenkrijgt als je verbruikt, dan kom je niet aan. Dat noem je de energiebalans.

Energie uit balans

Als je meer energie binnenkrijgt dan je lichaam verbruikt, dan blijft er energie ‘over’. Dit teveel aan energie slaat je lichaam op als vet. Als je lange tijd achter elkaar meer energie binnenkrijgt dan je verbruikt, dan neemt je gewicht toe. Krijg je juist minder energie binnen dan je verbruikt, dan val je af.

3 tips om een goede energiebalans te behouden

  1. Eet niet meer dan je nodig hebt. Dat bereik je door voldoende te eten uit de Schijf van Vijf en niet te veel te eten van producten die buiten de Schijf van Vijf staan. Drink ook zo min mogelijk energierijke dranken zoals frisdrank, vruchtensap en zuivel met toegevoegd suiker. Kies vooral voor water en thee en koffie zonder suiker.

    Vul de Schijf van Vijf voor jou in voor een advies op maat en bekijk hoe je om kunt gaan met producten buiten de Schijf van Vijf

  2. Beweeg voldoende. Hoe meer je beweegt, hoe meer energie je verbruikt. Beweeg jij genoeg?

  3. Weeg jezelf. Niet iedereen verbruikt dezelfde hoeveelheid energie. Zo verbruiken mannen meer dan vrouwen en jongeren meer dan ouderen. Daarmee is rekening gehouden in de adviezen onder tip 1. Maar hoeveel calorieën iemand nodig heeft, hangt van meer af dan leeftijd en geslacht. Bijvoorbeeld mensen die veel bewegen of heel lang zijn verbruiken meer dan mensen die niet veel bewegen en klein zijn.

    Je kunt kijken of jij in balans bent door jezelf 1 keer per week op een vast moment te wegen. Iedereen schommelt ongeveer 1 kilo in lichaamsgewicht. Ben je 2 of 3 kilo aangekomen? Kijk dan of je wat minder kunt eten van de producten buiten de Schijf van Vijf of wat meer kunt bewegen. Soms kom je maar heel langzaam aan, bijvoorbeeld 1 kilo per jaar. Na een aantal jaar is dat wél veel.

In balans tijdens de coronacrisis

In deze coronatijden kan gezond eten en genoeg bewegen een uitdaging zijn. Daarvoor hebben we deze tips op een rij gezet.