Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Allergie of voedselintolerantie bij mijn baby

De verzamelnaam voor allergie en intolerantie is voedselovergevoeligheid. Hoe weet je of je kind of baby een voedselovergevoeligheid heeft? En kun je het voorkomen? Wat als je kind een overgevoeligheid heeft? 

Een voedselovergevoeligheid kan een allergie zijn, zoals een koemelkallergie of een notenallergie. Het kan ook een intolerantie zijn, bijvoorbeeld een lactose-intolerantie of een glutenintolerantie. Meer weten over het verschil tussen een allergie en een intolerantie? Lees dan meer over voedselovergevoeligheid.



Hoe weet je of je kind een voedselovergevoeligheid heeft?

Als je kind na het eten van bepaald voedsel klachten heeft, kan het zijn dat hij of zij een voedselovergevoeligheid heeft. Tekenen van voedselovergevoeligheid zijn bijvoorbeeld: overgeven, diarree, verstopping, eczeem, darmkrampen, veel huilen en onrust en niet willen eten of drinken.
Als je een voedselovergevoeligheid vermoedt, ga dan altijd naar de huisarts of consultatiebureau. Het is belangrijk om uit te laten zoeken wat er aan de hand is. Ga niet zelf experimenteren met andere voeding. De klachten kunnen ook een andere oorzaak hebben dan voedselovergevoeligheid. Bijvoorbeeld het krijgen van tanden, een inenting op het consultatiebureau of een verkoudheid.

De kans op voedselovergevoeligheid

4 tot 8% van de kinderen tot 3 jaar heeft een voedselallergie. De kans is groter als een ouder of een broertje of zusje een allergie heeft, zoals hooikoorts, astma of een voedselallergie.

Kun je voedselovergevoeligheid bij je kind voorkomen?

Je kunt de kans op een voedselovergevoeligheid kleiner maken door in de eerste 6 maanden borstvoeding te geven. Je hoeft tijdens het geven van borstvoeding geen speciaal dieet te volgen, tenzij de arts dit aangeeft.

Begin verder tussen de 4 en 6 maanden met oefenhapjes. Dus niet vóór 4 maanden en niet ná 6 maanden, maar ergens ertussenin. Lees meer over oefenhapjes.

Door je baby op tijd producten zoals pinda en ei te geven wordt de kans op een allergie voor deze producten kleiner. Je baby mag vanaf 4 maanden pindakaas of fijngemaakt gebakken roerei. Heeft je baby ernstig eczeem of een voedselallergie? Dan is het extra belangrijk om vroeg te starten met verschillende soorten voeding, zoals kippenei en pindakaas en deze daarna minimaal één keer per week te geven. Overleg wel eerst met de behandelend arts van je kind.

Tip: Pindakaas zonder toegevoegd zout en suiker en gebakken roerei kun je mengen met wat fijngemaakt fruit of gekookte groente.

Mijn kind heeft een voedselovergevoeligheid

Als je kind een voedselallergie heeft en al andere voedingsmiddelen krijgt dan alleen borstvoeding of flesvoeding, dan zal de arts je waarschijnlijk doorverwijzen naar een diëtist. De diëtist leert je hoe bepaalde voedingsmiddelen kunnen worden vermeden, zonder dat je kind een tekort aan voedingsstoffen krijgt.
Kan ik mijn jonge kind al noten en pinda’s geven?

Noten en pinda’s bevatten veel goede voedingsstoffen. Ook voor jonge kinderen is een kleine hoeveelheid elke dag prima. Denk aan pindakaas of 100% notenpasta zonder zout of suiker.

Wat ook kan: maal of hak de noten fijn en strooi ze in de yoghurt of over de warme maaltijd.

Pinda-allergie voorkomen bij baby's

Al jong beginnen met het geven van noten of pinda’s heeft voordelen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen met een hoger risico op een noten- of pinda-allergie, later minder vaak een allergie hiervoor ontwikkelen als ze al jong noten en pinda’s krijgen.

Je baby mag vanaf 4 maanden pindakaas zonder toegevoegd zout en suiker. Heeft je baby ernstig eczeem of een voedselallergie? Dan is het extra belangrijk om vroeg te starten met verschillende soorten voeding. Als je baby hapjes krijgt, dan is het goed om hem minimaal één keer per week pinda’s te geven in de vorm van pindakaas zonder toegevoegd zout en suiker. Overleg wel eerst met de behandelend arts van je kind.

Tip: Pindakaas zonder toegevoegd zout en suiker en gebakken roerei kun je mengen met wat fijngemaakt fruit of gekookte groente.

Vermoedens van allergie? Ga naar de huisarts.

Vermoed je dat jouw baby, dreumes of peuter een allergie heeft voor pinda’s of noten? Of denk je dat jouw kind een hoger risico loopt op een allergie? Neem dan contact op met de huisarts of het consultatiebureau. Daar kunnen ze uitzoeken of je kind echt allergisch is en hoe erg de allergie is. Als je een sterk vermoeden hebt dat je kind klachten krijgt na het eten van pinda’s of noten, is het beter om je kind geen noten of pinda’s te geven tot uitgezocht is wat er aan de hand is. Hoe kun je een voedselallergie herkennen bij je kind?\

Meer weten over voedselallergieën bij baby’s
Meer weten over voedselallergieën bij dreumesen en peuters

Notenpasta of gemalen noten

Geef kinderen onder de 4 jaar geen hele pinda’s of noten. Bij jonge kinderen zijn het gebit en de mondspieren nog niet volledig ontwikkeld. In hele noten kunnen ze zich verslikken. Ook oudere kinderen kunnen zich nog verslikken. Eet zoveel mogelijk rustig aan tafel en blijf er altijd bij als je ze hele noten geeft. Ben je onzeker, geef dan gemalen noten of notenpasta.

sluiten
Is pindakaas gezond?
100% pindakaas of notenpasta zonder toegevoegd suiker en zout valt in de Schijf van Vijf. Deze soorten zijn dus gezond broodbeleg, ook voor je kind. Aan veel potten pindakaas en notenpasta is zout en suiker toegevoegd. Dat is een minder gezonde keuze.
 
In pindakaas zit over het algemeen voornamelijk gemalen pinda’s. Pinda’s zijn eigenlijk geen noten, maar peulvruchten. Toch worden pinda’s vanwege hun eigenschappen en samenstelling tot noten gerekend. Aan pindakaas wordt vaak olie, zout en/of suiker toegevoegd. Maar er zijn ook soorten pindakaas verkrijgbaar zonder toegevoegd zout en suiker. Die zijn beter voor je gezondheid.
 

Noten en pinda’s beschermen tegen hartziekten

Het eten van ongezouten noten waaronder pinda’s verlaagt het LDL-cholesterol en verkleint de kans op hartziekten. Deze effecten komen waarschijnlijk doordat er veel onverzadigd vet in noten zit. LDL-cholesterol is niet goed voor de bloedvaten. Lees meer over cholesterol.

Notenpasta’s en notenspreads

Er zijn ook andere notensmeersels op de markt, bijvoorbeeld van hazelnoten of amandelen. Vaak vind je die in de wat grotere supermarkten, of speciaalzaken. Die kun je prima gebruiken als afwisseling voor pindakaas. De 100% notenspreads zonder toegevoegd suiker en zout zijn de gezondste keuze. Op het etiket kun je zien of er zout of suiker aan is toegevoegd. Kijk hiervoor bij de ingrediënten.

Welk broodbeleg staat in de Schijf van Vijf, en wat niet? Zoek het op in onze handige zoektool 'Staat dit in de Schijf?'

Waarom heet het eigenlijk pindakaas?

Nederland is het enige land ter wereld waar het woord ‘kaas’ wordt gebruikt om een spread gemaakt van pinda’s aan te duiden. Toen peanut butter in 1948 in Nederland op de markt kwam, mocht het geen boter heten. Dat was namelijk een beschermde term: alleen roomboter mocht zo heten. Dit om verwarring met margarine te voorkomen. Het werd ‘kaas’ omdat het leek op leverkaas, een product waar ook geen echte kaas in zit.

Pinda-allergie

Een pinda-allergie kan heel vervelend zijn. Vaak begint het op jonge leeftijd, maar het kan ook op latere leeftijd ontstaan. Een pinda-allergie kan zelfs levensbedreigend zijn. Als je vermoedt dat je een pinda-allergie hebt of dat je kind die een heeft, ga dan niet zelf proberen te experimenteren met andere voeding. Dat kan gevaarlijk zijn. Ga liever naar de huisarts. Deze kan jou of je kind doorsturen. 

Kun je wel zeggen dat één product gezond is?

Je kunt eigenlijk van één product niet zeggen of het gezond is. Het hangt er namelijk altijd van af hoeveel of hoe vaak je het eet of drinkt. We kunnen dus wel zeggen of een product past in een gezonde voeding. Lees meer.
sluiten
Nieuw: Receptenapp van het Voedingscentrum
De nieuwe ‘Receptenapp Slim Koken’ biedt naast veel lekkere, gezonde en makkelijke recepten, ook hulp tijdens het koken, kopen en bewaren van je boodschappen.