Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Menu van de Week Recept van de dag
Nu nog seizoensgroente
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar

Eet gevarieerd

Gevarieerd eten is nodig om je lichaam gezond te houden. Eet je steeds hetzelfde, dan is het lastig om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. Voedingsstoffen zijn bijvoorbeeld vitamines en mineralen.

De Schijf van Vijf is een handig hulpmiddel om gevarieerd te eten. Je kunt variëren door elke dag te eten uit alle vakken van de Schijf van Vijf. Om goed te variëren hoeft je menu er niet elke dag compleet anders uit te zien. Kijk voor gevarieerde recepten op onze receptensite

Variatie binnen de vakken

Ook kun je variëren binnen de 5 vakken. Variatie is vooral belangrijk als het gaat om groente en fruit. Kies verspreid over de week voor verschillende soorten. Maar het is ook goed om af te wisselen tussen vlees, vis en vleesvervangers. Melk en melkproducten kun je afwisselen met sojadranken die voldoende calcium en vitamine B12 bevatten.

Om je te helpen gezonde producten te kiezen, is er de keuzetabel.

Naar de keuzetabel

Genoeg vitamines en mineralen

Door gezond en gevarieerd te eten, hebben de meeste mensen geen extra vitamines of mineralen nodig. Voor een paar groepen zoals peuters, zwangeren en ouderen, gelden speciale adviezen om extra vitamines te nemen in de vorm van een dagelijkse tablet of druppeltjes. 

Dat kan ook gelden voor als je helemaal geen producten van dieren zoals vlees, zuivel en eieren eet. Lees meer over gevarieerd vegetarisch eten.

Minder zout

Iedereen heeft zout nodig. Zout regelt onder andere de hoeveelheid vocht in je lichaam. Te veel zout verhoogt het risico op een hoge bloeddruk. Lees waar je op kan letten om minder zout te eten