Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Coq à l'orange
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar

Gezond eten

Vul de Schijf van Vijf in op jouw manier

 

Wat is gezond eten volgens de Schijf van Vijf?

Als je gezond eet volgens de Schijf van Vijf, dan neem je producten die volgens de laatste wetenschappelijke inzichten goed zijn voor je lichaam. Ze verkleinen bijvoorbeeld de kans op hart- en vaatziekten en kanker. Je krijgt de voedingsstoffen binnen die je nodig hebt. Bovendien helpt de Schijf van Vijf je om duurzamer te eten.
 
Onze expert Astrid Postma-Smeets vertelt meer over gezond eten. De hoofdboodschap: geniet, varieer en kies elke dag uit elk vak van de Schijf van Vijf.
 
 

Kleine stapjes

Wil je gezonder eten? Met kleine stapjes bereik je het meest. Bedenk ook dat elke stap in de goede richting goed is voor je gezondheid. Het hoeft niet meteen perfect.

Duurzaam met Schijf van Vijf

Niet meer eten dan je nodig hebt, minder vlees en vaker kiezen voor (seizoens)groente, noten en peulvruchten: daarmee kun je jouw milieudruk met wel een derde verlagen. En je kunt nog meer doen.
 
 
 
 
 

Hoeveel en wat kun je eten?

Hoe ziet jouw Schijf van Vijf eruit? Vul je geslacht en leeftijd in en ontdek hoeveel jij kunt eten. Zie met de 10 voorbeeldmenu's hoe je elke dag weer wat anders op tafel tovert.

 

Tips per vak om gezonder te eten

Volop groente en fruit

Elke dag minimaal 250 gram groente en 2 porties fruit: eet je veel groente en fruit, dan verlagen ze het risico op hart- en vaatziekten, darmkanker en diabetes type 2.

Zachte en vloeibare vetten

Onverzadigd vet is goed voor je bloedvaten. Denk aan olie en halvarine.

Vooral volkoren

Volkorenbrood, volkoren pasta, zilvervliesrijst, volkoren couscous: eet je er genoeg van, dan verklein je het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker.

Dorstlessers zonder suiker

Je lichaam heeft elke dag vocht nodig, maar extra suiker? Nou nee. Daarom staan in de Schijf van Vijf dranken zonder calorieën: water, koffie en thee.

Meer plantaardig, minder vlees

Dat is goed voor jou én voor het milieu. Je kunt variëren met vis, peulvruchten, vlees, noten en ei. Geen vlees kan ook. En neem niet meer zuivel dan nodig.

Niet te veel en niet te vaak

Buiten de Schijf van Vijf staan producten met te veel zout, suiker of verzadigd vet, of weinig vezel. Maar je kunt prima af en toe iets buiten de Schijf van Vijf nemen. Onze vuistregels geven houvast.
 
 

Handige extra's

Gezonde recepten

Onze recepten maken gezonder eten makkelijk. We werken vooral met producten uit de Schijf van Vijf.

Weten wat je eet

Wil jij weten in hoeverre je eet volgens de Schijf van Vijf? Of hoeveel voedingstoffen je binnenkrijgt? Ontdek het met Mijn Eetmeter.

Kookboek Schijf van Vijf

Genieten is volgens ons onmisbaar als je gezond wil eten. Dit boek staat daarom vol lekkere recepten.