Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Lekker makkelijk
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
Veelgestelde vragen Je wilt een antwoord op deze vraag: Is de Schijf van Vijf voor iedereen?

De Schijf van Vijf is voor iedereen een gezonde basis. In de eerste plaats is de Schijf van Vijf gericht op de gemiddelde Nederlander. Als je eet volgens de Schijf van Vijf, dan neem je genoeg van alle producten die gezondheidswinst opleveren en krijg je de benodigde voedingsstoffen binnen. Er is in de Schijf van Vijf rekening gehouden met verschillen tussen mensen door een range te geven bij de aanbevolen hoeveelheden, zoals 2-3 porties zuivel. 

Iedereen maakt zijn eigen Schijf van Vijf

Iedereen kan de Schijf van Vijf invullen zoals hij of zij wilt. Daardoor is de Schijf van Vijf bijvoorbeeld ook geschikt voor mensen die geen typische Nederlandse producten eten. Zo past de groente okra net zo goed in de schijf van Vijf als de sperzieboon, de yoghurtdrank ayran net zo goed als karnemelk en bruin Turks brood net zo goed als een bruine boterham.

Bekijk de Schijf van Vijf voor jou 

De Schijf van Vijf met een aandoening

Wanneer je bijvoorbeeld diabetes type 2, een hart- en vaatziekte of een darmprobleem hebt, is de Schijf van Vijf een goede basis om gezond te eten. Maar het kan zijn dat je aanvullende of afwijkende adviezen krijgt van een diëtist. In dat geval is de diëtist altijd leidend. 

Bij een allergie voor één product of een paar producten kun je prima eten volgens de Schijf van Vijf. Je laat die producten dan gewoon weg. Soms is het ingewikkelder, bijvoorbeeld wanneer je gevoelig bent voor een hele groep producten. Denk aan lactose-intolerantie of coeliakie (glutenintolerantie). De Schijf van Vijf kan nog steeds dienen als basis, maar er zullen ook aanpassingen nodig zijn. Een diëtist kan hierbij helpen. 

Bekijk onze voedingsadviezen bij een aandoening

Ondervoeding 

Wanneer je te licht bent, dan gelden niet alle adviezen uit de Schijf van Vijf. Zo kun je als je aan moet komen beter kiezen voor volle melk en vet vlees in plaats van voor de magere varianten. Wanneer je weer op gewicht bent, dan kun je weer eten volgens de Schijf van Vijf. 

Lees meer over gezond aankomen 
Veelgestelde vragen

Eten veilig (ver)kopen op Koningsdag

Geef ziekmakers geen kans

Weer of geen weer, in Nederland gaan wij met Koningsdag de straat op! Waar moet je nu op letten als je op straat eten koopt of verkoopt?