Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Herfstig recept
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
Veelgestelde vragen Je wilt een antwoord op deze vraag: Wat zijn peulvruchten en hoe maak ik ze klaar?
Peulvruchten verlagen je LDL-cholesterol, wat helpt om je bloedvaten gezond te houden. Verder bevatten ze eiwit, veel vezels, ijzer en andere nuttige voedingsstoffen. Daarom geldt het advies om peulvruchten elke week te eten.

Wat zijn peulvruchten?

Voor dit advies verstaan we onder peulvruchten: bruine, witte en zwarte bonen, kapucijners, kievitsbonen (borlotti), limabonen, linzen, kikkererwten, kidneybonen en sojabonen.

Uitzonderingen

Wat plantkundig peulvruchten zijn, rekenen we niet altijd tot de peulvruchten. Dat komt omdat in studies die naar gezondheidseffecten kijken bepaalde soorten peulvruchten mee worden gerekend bij groente of noten. Daarom worden ‘groene’ bonen zoals sperziebonen, snijbonen, doperwten en peultjes gerekend tot de groenten. Pinda’s zijn officieel peulvruchten maar rekenen we tot de noten.

Peulvruchten uit pot, blik of gedroogd

Peulvruchten liggen voor het overgrote deel in de winkel in glas en blik. Ook zijn ze in mindere mate gedroogd te krijgen. Beide soorten zijn even gezond. 

Let bij peulvruchten in blik wel op het zoutgehalte. Peulvruchten in blik zijn een gezonde keuze als ze minder dan 200 milligram natrium per 100 gram bevatten. Kijk hiervoor op het etiket. Spoel peulvruchten in blik af om zoveel mogelijk zout kwijt te raken.

Hoe maak je peulvruchten klaar?

Peulvruchten uit glas en blik hoef je alleen op te warmen volgens de bereidingswijze op het etiket.

Gedroogde peulvruchten moet je lang koken voordat ze gaar zijn. Het gaat sneller wanneer je ze eerst weekt of een snelkookpan gebruikt. Hoe lang je ze moet koken verschilt per soort. Weken scheelt al gauw zo’n 10 tot 20 minuten. Peulvruchten week je in driemaal hun gewicht in water. Je kunt ze vervolgens in hun weekwater koken.

Recepten met bonen en peulvruchten

Kikkererwten door de pompoensoep, linzen door de salade, bruine bonen in de wrap. Koken met peulvruchten is vaak eenvoudig en altijd lekker. Bekijk recepten met:

Nieuw kookboek: Vandaag vegetarisch

'Vandaag vegetarisch' inspireert om eten op een nieuwe manier te benaderen. Steeds meer mensen eten minder of geen vlees. In dit kookboek vind je recepten op basis van peulvruchten, soja, ei, noten en vleesvervangers.