Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Menu van de Week Recept van de dag
Groente-shot
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Lekker eten met minder zout
Een praktisch boek voor iedereen die minder... Bestel nu € 9,95
Populair
Gezond eten met de Schijf van Vijf
Geheel vernieuwd! Iedereen weet dat gezond... Bestel nu € 9,95
Ga naar

Tip

Afvallen zonder dieet

Het boek 'Alles over afvallen' legt uit hoe je op een gezonde manier blijvend kilo's kunt kwijtraken, zonder dat daar een dieet aan te pas komt. Inclusief calorietabel en recepten!

Bekijk het boek

Factsheet

Afvaldiëten onder de loep
 
Meer over factsheets

Dieet / Diëten

Een dieet staat meestal voor een methode waarmee je kunt afvallen. Er zijn ook andere diëten, zoals een zoutarm dieet. Het wonderdieet om af te vallen bestaat niet. 

Van veel soorten diëten kun je inderdaad afvallen, maar dat is vaak tijdelijk en bovendien is er kans dat je door dat dieet te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt.

Als je wilt afvallen, kun je dat het beste op een verantwoorde manier doen, door de 3 fases van het Voedingscentrum te volgen.

Omschrijving

Een dieet is een methode waarmee je kunt afvallen. Voorbeelden van diëten zijn:

Het wonderdieet zit hier niet tussen. De verschillende diëten kunnen weliswaar (tijdelijk) gewichtsverlies opleveren, toch is er op elk dieet wel iets aan te merken. Het ene bevat te weinig calorieën, het andere bevat te weinig van één of meer voedingsstoffen.

Verantwoord afvallen

Op een verantwoorde manier afvallen kan met  Gezond afvallen in 3 fases.

Persoonlijk advies

Persoonlijk dieetadvies kun je inwinnen bij een diëtist. Vind een diëtist bij jou in de buurt.

Gezondheidseffecten

Met een dieet kun je afvallen en daarmee overgewicht verminderen. Tegelijkertijd neemt dan het risico op chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten af.

Veiligheid

Als een dieet minder dan 1200 kilocalorieën per dag levert, kun je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen, zoals vezels, eiwitten, vitamines en mineralen.

Na overleg met een diëtist kan het in individuele gevallen nodig blijken om toch een dieet met minder calorieën te volgen. Dan is het wel belangrijk om dit aan te vullen met een multivitaminepreparaat dat één keer de  aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van alle vitamines en mineralen bevat.

Daarnaast is het belangrijk dat het dieet voldoende groente en fruit bevat: daar zitten meer onmisbare stoffen in dan alleen vitamines en mineralen.