Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Met ansjovis en olijven
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Sonja Bakker

De Sonja Bakker-methode is een bekende dieetvorm. Het dieet gaat uit van 3 hoofdmaaltijden met strikte menuvoorschriften en een beperkt aantal caloriearme tussendoortjes. 

De methode kan gewichtsverlies opleveren, al zijn er wel wat bezwaren. Zo bevatten de menu’s veel minder brood en soms minder zuivel en fruit dan goed is. Verder is de speciale Sonja Bakker-methode voor kinderen tegenstrijdig met de erkende aanpak voor kinderen met overgewicht. Kinderen in de groei mogen niet zomaar op dieet worden gezet.

Omschrijving

Gewichtsconsulente Sonja Bakker beschrijft in verschillende van haar boeken een methode om af te vallen. Deze gaat uit van strikte menuvoorschriften, die een aantal weken moeten worden gevolgd. Het dieet omvat altijd 3 hoofdmaaltijden en een beperkt aantal caloriearme tussendoortjes.

Kanttekeningen

Er zijn kanttekeningen te plaatsen bij de adviezen uit de boeken van Sonja Bakker. Zo wordt aangeraden om, ongeacht wat iemand verder drinkt, elke dag 2 liter water te drinken. Dit is niet noodzakelijk. Een volwassene heeft per dag 1,5 tot 2 liter drinken nodig. Dat kan water zijn, maar ook thee, vruchtensap of een andere drank.

Daarnaast werkt Sonja Bakker veel met dure merkproducten, terwijl goedkopere alternatieven vrijwel altijd ook prima zijn. Zo zijn alle magere zuivelproducten zonder toegevoegde suiker goed en niet alleen het met naam genoemde merkproduct.

Ten slotte staan er verspreid door de boeken voedingskundige weetjes en tips die niet gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek, zoals ‘van witte wijn krijg je cellulitis’, ‘fruit reinigt je lichaam’ en ‘koffie onttrekt vocht aan het lichaam’. Ook op gespannen voet met de wetenschap staat het advies dat je beter een appelbol met bladerdeeg (570 kcal) kunt eten dan 2 oliebollen (samen 320 kcal).

Lange termijn

Net als bij veel andere diëten bestaat bij de Sonja Bakker-methode het risico om op termijn weer terug te vallen op het oude gewicht. Bijvoorbeeld de genoemde dure merkartikelen kunnen mensen ervan weerhouden om het dieet langdurig te volgen, ook omdat ze geen alternatieven krijgen aangeboden. 

Het boek 'Bereik en behoud je ideale gewicht' bevat tips en adviezen om toch vol te blijven houden. Maar volgens de wetenschappelijke literatuur is er meer nodig voor gedragsverandering. Het is dus de vraag of de informatie in het boek genoeg inzicht geeft om het eetpatroon structureel aan te passen en zo het risico op terugval te verkleinen. 

Gezondheidseffecten

De Sonja Bakker-menu’s kunnen gewichtsverlies opleveren. Het dieet sluit ook aan bij een aantal voedingsadviezen uit de  Schijf van Vijf, zoals gevarieerd eten, veel groente en weinig verzadigd vet. 

De menu’s bevatten alleen veel minder brood en soms minder zuivel en fruit dan door het Voedingscentrum wordt aangeraden. Op sommige dagen van de week mogen vrouwen in plaats van brood slechts een paar beschuiten of crackers eten. Daardoor kan een tekort aan belangrijke voedingsstoffen ontstaan, zoals vezels.

Kinderen en tieners

Het tweede boek van Sonja Bakker, 'Bereik je ideale gewicht voor kinderen én tieners', is gericht op kinderen en tieners. In het boek staan dagmenu’s voor verschillende leeftijdscategorieën, die ook strikt moeten worden opgevolgd. Deze dagmenu’s zijn opgebouwd uit 3 hoofdmaaltijden en 3 keer iets tussendoor.

De menu’s vormen geen gezond eetpatroon voor kinderen. Ze bevatten veel te weinig brood, weinig groente en veel melk(producten). Verder is het een algemeen geaccepteerd uitgangspunt voor de aanpak van overgewicht bij kinderen, dat kinderen in de groei niet zomaar op een dieet moeten worden gezet. 

Het belangrijkste voor kinderen en tieners die wat te dik zijn, is:
een evenwichtige, volwaardige voeding.
weinig snoep.
weinig snacks.
weinig frisdranken.
meer bewegen.

Het gewicht zal dan geleidelijk weer gaan passen bij de lengte. 

Kinderen met ernstige gewichtsproblemen hebben professionele begeleiding nodig, bijvoorbeeld via de huisarts.

 

Tip

Afvallen zonder dieet

Het boek 'Alles over afvallen' legt uit hoe je op een gezonde manier blijvend kilo's kunt kwijtraken, zonder dat daar een dieet aan te pas komt. Inclusief menusuggesties, 40 recepten en uitgebreide calorietabel.

Bekijk het boek