Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Menu van de Week Recept van de dag
Bonen in de hoofdrol
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Lekker eten met minder zout
Een praktisch boek voor iedereen die minder... Bestel nu € 9,95
Populair
Gezond eten met de Schijf van Vijf
Geheel vernieuwd! Iedereen weet dat gezond... Bestel nu € 9,95
Ga naar

Tip

Gezond eten met de Schijf van Vijf

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheden vind je terug in het boek 'Gezond eten met de Schijf van Vijf'. De Schijf helpt je daarnaast om de gezonde keuzes te maken. 

Bekijk het boek

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)

De Gezondheidsraad geeft per voedingsstof aanbevelingen voor de hoeveelheid die gezonde mensen dagelijks nodig hebben.      

Deze voedingsnormen worden meestal aangeduid als de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH).

Eten volgens de Schijf van Vijf zorgt ervoor dat je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan voedingsstoffen binnenkrijgt. 

Omschrijving

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) is een maat om aan te geven hoeveel van een voedingsstof gezonde mensen dagelijks nodig hebben. Deze voedingsnormen worden vastgesteld door De Gezondheidsraad voor bijna alle vitamines en mineralen.  

De ADH bestaat voor verschillende bevolkingsgroepen. De behoefte van mannen, vrouwen en kinderen aan voedingsstoffen is namelijk anders. Ook van persoon tot persoon kan de behoefte flink uiteenlopen. Dat heeft te maken met verschillen in gewicht en in stofwisseling, samenhangend met erfelijke factoren. Daarom is er een ruime marge ingebouwd. 

Bepalen van de ADH

Elke voedingsstof draagt bij aan een proces in je lichaam. Denk bijvoorbeeld aan het onderhoud van het lichaam en het vrijmaken van energie uit voedingsstoffen. Aan de hand van deze processen wordt de gemiddelde behoefte bepaald. De algemene dagelijkse hoeveelheid (ADH) volgt weer uit gemiddelde behoefte.  

De ADH is de hoeveelheid van een voedingsstof die voldoende is om de behoefte van vrijwel een hele bevolkingsgroep te dekken. 97,5% van de bevolkingsgroep krijgt met deze waarde voldoende van de voedingsstof binnen. De ADH gaat uit van een statistisch normale verdeling en bereken je als [de gemiddelde behoefte + 2 x de standaardafwijking].   

ADH in verschillende landen

ADH’s kunnen verschillen tussen landen en autoriteiten op het gebied van voeding. Dat komt door:

  • verschillen in voedingsgewoonten
  • verschillende interpretaties van gegevens 
  • gebruik van andere marges of andere waarden over de opname van vitamines en mineralen   

Europa streeft naar eenduidige aanbevelingen.   

Etiket

Op het etiket van levensmiddelen en voedingssupplementen staat vaak hoeveel de vitamines en mineralen van het product bijdragen aan de ADH. Dit worden etiketterings-ADH’s genoemd. Ze zijn internationaal Europees vastgesteld als dagelijkse referentie-innames en kunnen afwijken van de Nederlandse ADH’s. Leeftijd en geslacht worden namelijk niet meegenomen en de waarden zijn op een andere manier afgeleid. Verschillen tussen landen worden wel meegenomen.

Voedingsadvies

Wil je weten hoeveel je mag eten per dag aan bijvoorbeeld fruit, groente, brood en vlees volgens de Schijf van Vijf? Kijk bij Hoeveel mag ik per dag eten?

Of vul hieronder meteen De Schijf van Vijf voor jou in. 

Let op: de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden bij 'De Schijf van Vijf voor jou' gaan over voedingsmiddelen. De ADH zoals omschreven op deze pagina gaat over voedingsstoffen. Je krijgt genoeg van alle voedingsstoffen binnen als je eet volgens de Schijf van Vijf. 

De Schijf van Vijf voor jou:

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheden

Ik ben een: Mijn leeftijd is