Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Lekker met snijbonen
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Dieetvoeding

Dieetvoeding is een speciale voeding die helpt bij het afvallen. Ook maaltijdvervangers vallen eronder.

Dieetvoedingen zijn verantwoorde keuzes bij het afvallen wanneer er voldoende groente en fruit bij wordt gegeten.

Omschrijving

Er zijn speciale dieetvoedingen die weinig energie leveren. Ze zijn er in allerlei vormen, zoals poeders, shakes en repen. Daarbij wordt verschil gemaakt tussen laagenergetische dieetvoedingen en zeer laagenergetische dieetvoedingen. In de wet is geregeld waaraan deze voedingen moeten voldoen.  

Laagenergetische dieetvoedingen/maaltijdvervangers

Laagenergetische voedingen zijn bedoeld om gewone eetmomenten, zoals het ontbijt, te vervangen. Ze moeten tussen de 800 en 1.200 calorieën per dag leveren en ten minste de per dag aanbevolen hoeveelheden vitamines en mineralen. Verder zijn wettelijke eisen gesteld aan de hoeveelheid eiwit, vetvette, linolzuur en vezel

Onder de laagenergetische dieetvoedingen vallen de zogenoemde maaltijdvervangers. Op de verpakking daarvan moet staan: ‘Maaltijdvervangend product voor gewichtsbeheersing’. Dit houdt in dat deze maaltijdvervangers per maaltijd voorzien in 30% van de aanbevolen hoeveelheid vitamines en mineralen en tussen de 200 en 400 calorieën leveren.  

Zeer laagenergetische dieetvoedingen

Zeer laagenergetische dieetvoedingen zijn bedoeld ter vervanging van de gehele voeding. Op de verpakking staat: ‘De dagelijkse voeding volledig vervangend product voor gewichtsbeheersing’. Ook moet de verpakking aangeven dat het product zonder medische begeleiding niet langer dan 3 weken mag worden gebruikt. Deze dieetvoedingen moeten per dag tussen de 450 en 800 calorieën leveren en ten minste de per dag aanbevolen hoeveelheden vitamines en mineralen bevatten. Verder zijn eisen gesteld aan de hoeveelheid eiwit, vet, linolzuur en vezel.

Gezondheidseffecten

Er zijn aanwijzingen dat het vervangen van één hoofdmaaltijd door een maaltijdvervanger/laagenergetische dieetvoeding helpt bij het voorkomen van gewichtsstijging en het behouden van gewichtsverlies. Zeer laagenergetische dieetvoedingen zijn een verantwoorde keuze wanneer iemand in korte tijd veel moet afvallen, bijvoorbeeld voor een operatie.

Groente en fruit

Een nadeel van dieetvoedingen is dat ze geen groente of fruit bevatten. Weliswaar voorzien ze in vitamines en mineralen, maar niet in andere stoffen die groente en fruit zo gezond maken. Wie een maaltijdvervanger kiest, kan het beste per dag 1 tot 2 maaltijden vervangen. Hij of zij kan daarnaast het beste een ‘gewone’ warme maaltijd eten die niet te veel calorieën levert, met veel groente. En tussendoor fruit. Omdat groente weinig calorieën bevat, kan ze ook bij zeer laagenergetische dieetvoeding gegeten worden.

In combinatie met groente en fruit zijn dieetvoedingen een verantwoorde keuze als afvallen en op gewicht blijven met gewone voeding moeilijk is. 

Gewichtsbeheersingsprogramma

Na het stoppen met een dieetvoeding raken veel mensen gemakkelijk terug op hun oude gewicht. Het is eenvoudiger om op gewicht te blijven als dieetvoedingen worden gebruikt binnen een gewichtsbeheersingsprogramma. Iemand wordt daarbij ook door een psycholoog en eventueel een arts begeleid op het gebied van voeding en beweging. 

Tip

Afvallen zonder dieetvoeding

Het boek 'Alles over afvallen' legt uit hoe je op een gezonde manier blijvend kilo's kunt kwijtraken, zonder dat daar een dieet aan te pas komt. Inclusief menusuggesties, 40 recepten en uitgebreide calorietabel.

Bekijk het boek