Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Voor de kruidige trek
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Paleo (oerdieet)

Het Paleodieet (oerdieet) is geen afvaldieet maar een manier van eten. Het is gebaseerd op de overtuiging dat onze voorouders vlees, vis, groente, fruit en noten aten.

Op lange termijn zou het Paleodieet te weinig van sommige voedingsstoffen kunnen leveren. Zo kan een tekort aan vezels en calcium ontstaan door het mijden van graanproducten en melk(producten). 

Omschrijving

Het Paleodieet (oerdieet, oerdis, OERsterk) is geen afvaldieet maar een manier van eten. Aanbevolen voedingsmiddelen zijn vooral vlees, vis, groente, fruit en noten. Zout, suiker, melk, peulvruchten, granen en groenten die tot de nachtschadefamilie behoren (aardappelen, tomaat, paprika)  moeten worden gemeden.

Aanhangers van het Paleodieet gaan ervan uit dat onze voorouders vroeger zo aten. De menselijke genen zouden daardoor perfect aan deze voedingsmiddelen aangepast zijn geraakt. Aan relatief moderne voedingsmiddelen zoals graanproducten en zuivel zou ons DNA juist nog niet zijn aangepast. Volgers van dit dieet geloven dan ook dat welvaartsziekten zoals kanker, diabetes type 2 en hart- en vaatziekten aan dergelijke producten te wijten zijn. 

In de wetenschap is er niet genoeg bekend over hoe onze voorouders daadwerkelijk aten. Daardoor kunnen de aanbevolen voedingsmiddelen ook niet genoeg worden onderbouwd. 

Gezondheidseffecten

Het Paleodieet beveelt het eten van veel rood vlees aan. Afhankelijk van de hoeveelheid vergroot dit de kans op darmkanker. Verder bestaat op lange termijn het risico op tekorten aan bepaalde voedingsstoffen, zoals vezels en calcium, door het mijden van graanproducten en (melk)producten.

Zo eten kinderen gezond buiten de deur
ook tijdens de herfstvakantie

Met deze tips blijft het gezonde eetritme van je kinderen tijdens de herfstvakantie in balans.