Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Voor de kruidige trek
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Ornish-dieet

Het Ornish-dieet is niet bedoeld als afvaldieet, maar als dieet dat goed zou zijn voor je hart. Het bestaat uit 4 onderdelen: voeding, fitness, stressmanagement en liefde en aandacht.

Bij voeding is het uitgangspunt dat een voedingsmiddel van zichzelf niet goed of slecht is, maar dat sommige producten betere keuzes zijn dan anderen. Vandaar dat iemand kan kiezen uit 5 groepen voedingsmiddelen. De betere keuzes bevatten relatief weinig vetten en veel koolhydraten.

Omschrijving

Het Ornish-dieet heet officieel The Ornish Spectrum. Dit door dr. Ornish ontworpen dieet is niet bedoeld als afvaldieet, maar als dieet dat goed zou zijn voor je hart. Het bestaat uit 4 onderdelen: voeding, fitness, stressmanagement en liefde en aandacht. Bij voeding is het uitgangspunt dat een voedingsmiddel van zichzelf niet goed of slecht is, maar dat sommige producten betere keuzes zijn dan anderen. Vandaar dat iemand kan kiezen uit 5 groepen voedingsmiddelen, het ‘spectrum aan keuzes’.

De 5 groepen binnen het Ornish-dieet

Hieronder staan de 5 groepen omschreven. Groep 1 bevat volgens dit dieet de gezondste producten en groep 5 de minst gezonde. Er zijn geen ‘verboden’ voedingsmiddelen. Af en toe mag iets uit groep 5 worden gegeten, zolang er maar veel uit groep 1 en 2 wordt gekozen. De betere keuzes bevatten relatief weinig vetten en veel koolhydraten.

Groep 1 bestaat uit fruit, groente, volkorengranen, peulvruchten, sojaproducten, magere zuivel, het wit van een ei en onverzadigde vetten die omega 3-vetzuren bevatten.

Groep 2 bestaat uit voornamelijk plantaardige producten die wat meer vet bevatten, zoals avocado’s, zaden en noten. Ook vallen de oliën in deze groep, maar daarvan wordt aangeraden maar kleine hoeveelheden te gebruiken, omdat ze veel calorieën bevatten. Verder zitten in groep 2 voedingsmiddelen in blik of pot zonder toegevoegd suiker of zout, en cafeïnevrije dranken.

Groep 3 bestaat uit sommige vissoorten, koolhydraatrijke producten zoals (wit)brood en witte rijst, suiker en siropen in kleine hoeveelheden, oliën met meer verzadigd vet, halfvolle zuivel en margarines.

Groep 4 bestaat uit producten met meer (dierlijk) vet zoals gevogelte, andere vissoorten, volle zuivel, koek en gebak.

Groep 5 bestaat uit producten die veel verzadigd vet en transvet bevatten, zoals rood vlees, eigeel, gefrituurde kip en vis, orgaanvlees, boter, slagroom en kokos- en palmolie. 

Specifieke adviezen

Verder worden er bij het Ornish-dieet enkele specifieke adviezen gegeven. Bijvoorbeeld:

  • Vetten mogen maximaal 10% van de hoeveelheid calorieën per dag leveren. Bij voorkeur zijn dit plantaardige vetten uit granen, groenten, peulvruchten, fruit en soja. 
  • Iemand mag maximaal 10 milligram cholesterol per dag.
  • Iemand mag maximaal 24 gram suiker per dag.
  • Cafeïnehoudende dranken worden afgeraden, omdat cafeïne een effect heeft op het centrale zenuwstelsel. Daardoor zou het de lichaam-geestverbinding verstoren. Groene thee mag wel, want die bevat polyfenolen en catechines. 
  • Een multivitaminesupplement met vitamine B12 maar zonder ijzer wordt aangeraden, net als een visoliesupplement.

Gezondheidseffecten

Wat de bescherming van het hart betreft zijn er wat aanwijzingen dat dit dieet een gunstig effect heeft op bijvoorbeeld het LDL-cholesterol. Maar het is de vraag wat de exacte rol van het dieet daarbij is.

Verder is het zo dat als iemand maar maximaal 10% van de dagelijkse hoeveelheid calorieën uit vet haalt, dat als risico heeft dat diegene te weinig vetoplosbare vitamines binnenkrijgt. Weinig dierlijke producten eten heeft als risico dat iemand bijvoorbeeld te weinig vitamine B12 binnenkrijgt.

Het Ornish-dieet kan een manier zijn om een gezond gewicht te bereiken. Uiteindelijk gaat het erom de gezondheidswinst die dit oplevert vast te houden met een gezond, gevarieerd en volwaardig eetpatroon. 

Zo eten kinderen gezond buiten de deur
ook tijdens de herfstvakantie

Met deze tips blijft het gezonde eetritme van je kinderen tijdens de herfstvakantie in balans.