Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Seizoenstopper
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Raw food

Raw food (rauwe voeding) is ongekookt en onbewerkt voedsel. Mensen die voornamelijk raw food eten, worden raw-foodisten genoemd. Vooral rauwe groente en fruit staan bij ze op het menu.

Het voordeel van groente en fruit weegt niet op tegen de vele nadelen van het raw-foodisme op lange termijn, zoals mogelijk ondergewicht en tekorten aan voedingsstoffen. Raw-foodisme is niet bedoeld als afvaldieet. 

Omschrijving

Raw-foodisten eten alleen voedsel dat niet wordt gekookt, gebakken, gestoomd of gebraden, oftewel: niet boven de 42°C verhit. De maaltijden bestaan voornamelijk uit rauwe groente, fruit, (gekiemde) zaden, noten en zeewier. Volgens de raw-foodisten heeft dit voedsel als voordeel dat het extra enzymen bevat voor de spijsvertering. Maar diezelfde enzymen worden bij een normaal voedingspatroon gemakkelijk door het eigen lichaam aangemaakt. 

Raw-foodisten willen elke blootstelling vermijden aan stoffen die bij de verhitting van voedsel kunnen ontstaan en schadelijk zouden kunnen zijn. Alleen van PAK’s is overigens wetenschappelijk aangetoond dat ze kankerverwekkend kunnen zijn. Voor bijvoorbeeld de stof acrylamide is in meerdere onderzoeken bij mensen geen verband gevonden tussen de inname ervan en het krijgen van kanker. 

Gezondheidseffecten

Raw-foodisten eten veel groente en fruit en weinig (rood) vlees. Deze voordelen wegen bij lange na niet op tegen de nadelen. Mogelijke nadelen van het eten van enkel en alleen raw food zijn onder andere:

  • ondergewicht, doordat raw-foodisten te weinig rauwe groente kunnen eten voor een volwaardige maaltijd.
  • tekorten aan voedingsstoffen, zoals ijzer, vitamine B2, vitamine B12 en calcium. 
  • tandbederf.
  • een ontregelde menstruele cyclus bij vrouwen. 
  • een groeiachterstand bij kinderen.
  • een voedselinfectie door ziektekiemen bij het eten van rauw dierlijk voedsel.
  • de hoge concentraties gifstoffen in sommige rauwe voedingsmiddelen. Zo bevatten rauwe peulvruchten lectinen en champignons agaritine. Deze gifstoffen worden door verhitting grotendeels afgebroken, waardoor het eten van bijvoorbeeld gekookte groente veilig is.

Slechtere opname voedingsstoffen

Rauwe groenten leveren niet méér voedingsstoffen dan gekookte groente. Integendeel, doordat koken de celwandstructuur openbreekt, kan het lichaam veel gekookte groente beter verteren en de voedingsstoffen gemakkelijker opnemen. Lycopenen kunnen bijvoorbeeld beter worden opgenomen uit tomaten uit blik en tomatenketchup dan uit verse tomaat. 

 

Gezond genieten met onze recepten

Waar heb jij zin in vandaag?

Wij stellen onze recepten met zorg samen. Zo hoef jij je niet druk te maken of je wel gezond bezig bent. In onze recepten werken we vooral met producten uit de Schijf van Vijf.