Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar
 

Zelf jam maken: hoe doe je dat? Bramenjam, aardbeienjam, bosbessenjam, abrikozenjam, kersenjam… zelf jam maken is leuk om te doen en makkelijk. En je hoeft al dat lekkere fruit niet weg te gooien. Hoe ga je te werk?

Onze tips voor de beginnende jam-maker:

  1. Zoek rijp fruit uit. Fruit dat al beschimmeld is of juist onrijp, kun je er beter niet bij doen.
  2. Gebruik een grote, hoge pan, tegen het spetteren.
  3. Geleisuiker helpt om de jam dikker te krijgen. Citroensap helpt ook.
  4. Gebruik potjes van glas die goed hersluitbaar zijn. Bijvoorbeeld potten met schroefdeksel of weckpotten.
  5. Maak de potten en eventuele deksels van tevoren goed schoon met heet sodawater. Gebruik 1 eetlepel soda op 1 liter water. Spoel alles na met schoon, heet water. Laat de potten en deksels omgekeerd op een schone theedoek uitlekken. Goed uitkoken kan ook: kook ze minstens 5 minuten. Of was ze op minimaal 60°C in de vaatwasser.
  6. Kook het fruit tot het zacht is. Laat zacht fruit (zoals bessen en aardbeien) een minuut borrelend koken.

Pectine en geleisuiker

Jam is dik door de pectine die in vruchten voorkomt. Pectine komt vrij als het fruit wordt gekookt. Niet alle fruitsoorten zijn rijk aan pectine. Aardbeien, frambozen en perziken bevatten weinig pectine. Om toch een dikke jam te krijgen, kan je geleisuiker gebruiken. Geleisuiker bestaat uit suiker en appelpectine. Het is heel handig in gebruik. Gebruik voor 1 kilogram schoongemaakt fruit 1 kilogram geleisuiker. Je kunt ook geleisuiker speciaal kopen, daar zit minder suiker in.

Tip: je kunt ook pectine-arm fruit combineren met pectinerijk fruit zoals bessen of appel. Dan wordt je jam vanzelf wat dikker.

Mixen

Je kunt ook verschillende fruitsoorten gebruiken, zoals aardbeien en bessen of peren en vijgen. Kruiden of specerijen kunnen het ook spannender maken, zoals kaneel of gember.

Recepten voor jam met minder suiker

Jam is niet alleen lekker op brood, maar ook door de yoghurt, in een fruitsalade of op de pannenkoek. Bekijk deze recepten met minder suiker:

Jam bewaren

Als je jam bestaat uit 40% fruit en 60% suiker, is het onbeperkt houdbaar. Suiker werkt namelijk als een conserveermiddel. Als je minder suiker toevoegt, is het minder lang houdbaar. Jam met minder suiker, zoals de recepten hierboven, is in gesloten potten op een koele, donkere plaats 3 tot 6 maanden houdbaar. De jam kun je ook in kleine porties invriezen.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.