Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Op een gezonde manier afvallen met langdurig... Bestel nu € 12,95
Ga naar
 

Welke koffie kan ik het beste drinken?

Koffie bestaat in vele soorten. In sommige soorten zit meer van het stofje cafestol. Cafestol verhoogt het LDL-cholesterol. Een teveel aan LDL-cholesterol in je bloed blijft plakken aan de binnenkant van je bloedvaten. Dat vergroot de kans op bijvoorbeeld een hartaanval of beroerte.

langer leven dankzij koffie?

Adviezen voor koffiedrinkers

Hoe beter de koffie is gefilterd, hoe minder cafestol erin zit. In de tabel hieronder zie je in welke soorten koffie het cafestol gehalte het laagste is en hoeveel je het best van elk soort per dag kunt drinken. Vanwege het hoge cafestolgehalte staan koffie gezet met een cafetière en kookkoffie niet in de Schijf van Vijf.


Zelf zetten Gehalte cafestol Maximaal per dag
Koffie gezet met een papieren filter

Laagst +/- 4 kopjes*
Koffie van koffiepads

Laagst +/- 4 kopjes*
Oploskoffie Laagst +/- 4 kopjes*
Koffie gezet met een percolator

Laagst +/- 4 kopjes*
Espresso

Matig 2-3 kopjes
Koffie van cups

Matig 2-3 kopjes
Koffie gezet met een cafetière (doordruk-koffie)

Hoog
1 kopje
Kookkoffie


Hoogst Drink deze koffie zo min mogelijk, kies voor één van de andere bereidingswijze van koffie.
Koffieautomaat
Vraag na bij diegene die de koffieautomaat vult of direct bij de leverancier wat voor een soort automaat het is. Wanneer je er niet achter komt, kun je het best maximaal 2 tot 3 kopjes per dag hiervan drinken.
Automaat met vloeibaar koffieconcentraat of gevriesdroogd poeder Laagst +/- 4 kopjes*
Automaat met een papieren filter Laagst +/- 4 kopjes*
Automaat met een metalen of nylon filter Matig 2-3 kopjes

* Gezonde volwassenen kunnen ongeveer 400 milligram cafeïne per dag innemen zonder dat er negatieve effecten te verwachten zijn. Dat komt neer op ongeveer 4 kopjes koffie per dag. Voor kinderen, jongeren, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven gelden andere adviezen.
Vernieuwd dieetboek 'Gezond afvallen'

Het dieetboek ‘Gezond afvallen’ staat vol caloriearme recepten, kennis over afvallen en dagmenu’s.