Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Welke koffie is gezond?

Koffie bestaat in vele soorten. In sommige soorten zit meer van het stofje cafestol. Cafestol verhoogt het LDL-cholesterol. Een teveel aan LDL-cholesterol in je bloed blijft plakken aan de binnenkant van je bloedvaten. Dat vergroot de kans op bijvoorbeeld een hartaanval of beroerte.

Adviezen voor koffiedrinkers

Hoe beter de koffie is gefilterd, hoe minder cafestol erin zit. Hieronder zie je in welke soorten koffie het cafestolgehalte het laagste is. Koffie gezet met een cafetière en kookkoffie staan niet in de Schijf van Vijf. Dat komt door het hoge cafestolgehalte.

We geven per koffiesoort een advies hoeveel je per dag kan drinken. Hierbij houden we ook rekening met cafeïne. Gezonde volwassenen kunnen ongeveer 400 milligram cafeïne per dag innemen zonder dat er negatieve effecten te verwachten zijn. Dat komt neer op ongeveer 4 kopjes koffie per dag. Voor kinderen, jongeren, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven gelden andere adviezen.

Koffie gezet met een papieren filter

  • Gehalte cafestol: laagst
  • Advies: maximaal +/- 4 kopjes per dag

Koffie gezet met een papieren filter: max 4 kopjes per dag

Koffie van koffiepads

  • Gehalte cafestol: laagst
  • Advies: maximaal +/- 4 kopjes per dag

Koffie van koffiepads: max 4 kopjes per dag

Oploskoffie

  • Gehalte cafestol: laagst
  • Advies: maximaal +/- 4 kopjes per dag

Koffie gezet met een percolator of mokapot

  • Gehalte cafestol: laagst
  • Advies: maximaal +/- 4 kopjes per dag

Koffie gezet met een percolator: max 4 kopjes per dag

Espresso

  • Gehalte cafestol: matig
  • Advies: maximaal 2-3 kopjes per dag

Espresso: max 2-3 kopjes per dag

Koffie van cups

  • Gehalte cafestol: matig
  • Advies: maximaal 2-3 kopjes per dag

Koffie van cups; max 2-3 kopjes per dag

Koffie gezet met een cafetière (doordruk-koffie)

  • Gehalte cafestol: hoog
  • Advies: maximaal 1 kopje per dag

Koffie gezet met een cafetière (doordruk-koffie): max 1 kopje per dag

Kookkoffie

  • Gehalte cafestol: hoogst
  • Advies: Drink deze koffie zo min mogelijk, kies voor één van de andere bereidingswijze van koffie.

Kookkoffie: drink liever niet

Koffieautomaat

Bekijk wat voor een soort automaat het is. Je kunt dit vragen bij diegene die de koffieautomaat vult of bij de leverancier. Kom je er niet achter? Dan kun je het best maximaal 2 tot 3 kopjes per dag hiervan drinken.

  • Automaat met vloeibaar koffieconcentraat of gevriesdroogd poeder: maximaal +/- 4 kopjes per dag
  • Automaat met een papieren filter: maximaal +/- 4 kopjes per dag
  • Automaat met een metalen of nylon filter: maximaal 2-3 kopjes per dag

Welke koffie is gezond?

In de onderstaande video legt Astrid Postma-Smeets, Expert Voeding en Gezondheid, eenvoudig uit welke koffie je het beste kunt drinken en waarom.