Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Welke koffie is gezond?

Hoe beter koffie gefilterd is, hoe minder cafestol en hoe gezonder deze is. Koffie kan op verschillende manieren gezet worden. De meeste koffie staat in de Schijf van Vijf.

In sommige soorten zit meer van het stofje cafestol dan in andere soorten. Cafestol verhoogt het LDL-cholesterol. Een teveel aan LDL-cholesterol in je bloed blijft plakken aan de binnenkant van je bloedvaten. Dat vergroot de kans op bijvoorbeeld een hartaanval of beroerte.

De minste cafestol zit in koffie gezet met een papieren filter, koffie van koffiepads, koffie gezet met een percolator en in oploskoffie . In koffie gemaakt met cups, espresso en in koffie gemaakt met een mokkapot (ook wel moka of Italiaanse koffiepot genoemd) zit meer cafestol. In koffie van een cafetière (ook wel doordrukkoffie of French press genoemd) en zeker in kookkoffie (ook wel Turkse of Griekse koffie genoemd) zit de hoogste hoeveelheid cafestol. Koffie van een cafetière en kookkoffie staan dan ook niet in de Schijf van Vijf.

Hoeveel kopjes koffie mag ik per dag?

Hieronder staat per koffiesoort het advies hoeveel je er per dag het beste maximaal van kunt drinken. Hierbij houden we ook rekening met cafeïne. Gezonde volwassenen kunnen ongeveer 400 milligram cafeïne per dag innemen zonder dat er negatieve effecten te verwachten zijn. Dat komt neer op ongeveer 4 kopjes koffie per dag. Voor kinderen, jongeren, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven gelden andere adviezen.

Koffie gezet met een papieren filter

  • Gehalte cafestol: laagst
  • Advies: maximaal +/- 4 kopjes per dag

Koffie gezet met een papieren filter: max 4 kopjes per dag

Koffie van koffiepads

  • Gehalte cafestol: laagst
  • Advies: maximaal +/- 4 kopjes per dag

Een koffiepad, oftewel een ‘koffiekussentje’, is gemaakt van papier. Deze filter is dunner dan een normale papieren filter, maar even goed in het filteren van cafestol.

Koffie van koffiepads: max 4 kopjes per dag

Oploskoffie

  • Gehalte cafestol: laagst
  • Advies: maximaal +/- 4 kopjes per dag

Om oploskoffie te maken, wordt eerst ook koffie gezet met een papieren filter, maar dan natuurlijk op hele grote schaal. Vervolgens wordt de koffie zo gedroogd dat je oploskoffie overhoudt. Door er zelf weer water aan toe te voegen, maak je er weer koffie van.

Koffie gezet met een percolator

  • Gehalte cafestol: laagst
  • Advies: maximaal +/- 4 kopjes per dag

Bij een percolator wordt water onderin verwarmd waardoor het door een buisje opstijgt. Vervolgens sijpelt het water van bovenaf door een filter met grofgemalen koffiebonen. De koffie wordt onderin opgevangen. Hoe vaker het water rondgaat, hoe sterker de koffie wordt.

Koffie gezet met een percolator: max 4 kopjes per dag

Koffie gezet met een mokkapot, ook wel moka of Italiaanse koffiepot genoemd

  • Gehalte cafestol: matig
  • Advies: maximaal 2-3 kopjes per dag

Bij een Italiaanse koffiepot, mokkapot of moka wordt water onderin verwarmt waarna het door de druk door een metalen filter met gemalen koffiebonen geperst wordt. De koffie wordt bovenin opgevangen. De Italiaanse koffiepot, mokkapot of moka wordt ook wel percolator genoemd. De termen worden door elkaar gebruikt, maar een percolator heeft een iets andere werking (zie hierboven).

Espresso

  • Gehalte cafestol: matig
  • Advies: maximaal 2-3 kopjes per dag

Om espresso te maken, wordt met druk water door een metalen filter met gemalen koffiebonen geperst.

Espresso: max 2-3 kopjes per dag

Koffie van cups

  • Gehalte cafestol: matig
  • Advies: maximaal 2-3 kopjes per dag

Bij het maken van koffie met cups wordt met druk water door de cups met gemalen koffiebonen geperst.

Koffie van cups; max 2-3 kopjes per dag

Koffie gezet met een cafetière, ook wel French press of doordruk koffie genoemd

  • Gehalte cafestol: hoog
  • Advies: maximaal 1 kopje per dag

Bij het maken van koffie met een cafetière wordt heet water over gemalen koffiebonen geschonken. Daarna wordt de metalen filter naar beneden geduwd waardoor je aan de bovenkant de koffie overhoudt.

Koffie gezet met een cafetière (doordruk-koffie): max 1 kopje per dag

Kookkoffie, ook wel Turkse of Griekse koffie genoemd

  • Gehalte cafestol: hoogst
  • Advies: Het is het beste om deze soort koffie niet te drinken, maar de koffie op een andere manier te zetten.

Bij het maken van kookkoffie wordt water met gemalen koffiebonen gekookt in een pannetje.

Kookkoffie: drink liever niet

Koffieautomaat

Bekijk wat voor een soort automaat het is. Je kunt dit vragen bij diegene die de koffieautomaat vult of bij de leverancier. Kom je er niet achter? Dan kun je het best maximaal 2 tot 3 kopjes per dag hiervan drinken.

  • Automaat met vloeibaar koffieconcentraat of gevriesdroogd poeder: maximaal +/- 4 kopjes per dag
  • Automaat met een papieren filter: maximaal +/- 4 kopjes per dag
  • Automaat met een metalen of nylon filter: maximaal 2-3 kopjes per dag

Welke koffie is gezond?

In de onderstaande video legt Astrid Postma-Smeets, Expert Voeding en Gezondheid, eenvoudig uit welke koffie je het beste kunt drinken en waarom.