Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Wat kan ik wel en niet eten tijdens mijn zwangerschap?

Tijdens je zwangerschap is het belangrijk om gezond en gevarieerd te blijven eten volgens de Schijf van Vijf. De meeste producten kun je gewoon blijven eten en drinken. Maar sommige producten kunnen schadelijk zijn voor jezelf of voor je baby. Op deze pagina lees je hier meer over.

Waar kun je in hoofdlijnen op letten?

Neem vanwege gevaar op besmetting met bacteriën (waaronder listeria) en de parasiet Toxoplasma gondii de volgende producten alleen als je ze goed verhit:

  • Rauw vlees of vleeswaren gemaakt van rauw vlees
  • Rauwe en gerookte vis
  • Rauw ei
  • Rauwe kiemgroente
  • Zachte kaas gemaakt van rauwe melk
  • Rauwe melk rechtstreeks van de boer

Neem vanwege mogelijk schadelijke stoffen deze producten niet:

  • Sommige soorten vis, zoals makreel, paling, sardine, tonijn, krab of garnalen. Bekijk welke soorten vis je wel kunt eten.
  • Lever
  • Alcohol
  • Kruidenpillen
  • Kalebaskalk (pimba)
  • Borstvoedingsthee met venkel anijs of kaneel, venkelthee, anijsthee of kaneelthee

Bij sommige producten adviseren we om er niet meer dan een bepaalde hoeveelheid van te nemen:

  • Beperk de inname van leverworst of leverpaté. Hierin zit veel vitamine A en dat is niet goed tijdens de zwangerschap. Maximaal 1 keer per week een boterham met een dun laagje smeerleverworst of paté kan geen kwaad.
  • Maximaal 2 kopjes koffie per dag, maximaal 200 mg cafeine per dag.
  • Maximaal 2 keer per week vette vis.
  • Maximaal 8 dropjes per dag. Neem bij een hoge bloeddruk geen drop en geen zoethoutthee of sterrenmix.
  • Sojaproducten. Neem maximaal 4 glaasjes of schaaltjes (van 150 ml) sojadrink/yoghurt per dag. Eet daarnaast maximaal twee maal per week andere sojaproducten zoals tofu, tempé of sojabonen.

Ik heb iets gegeten wat ik beter niet had moeten eten, hoe erg is dat?

Maak je niet gelijk ongerust als je één keer een product hebt gegeten of gedronken dat je beter niet had kunnen nemen. De kans op ernstige gevolgen is zeer klein voor jou of je kind. Zo zal een kleine hoeveelheid salami, makreel op een toastje of wat krabsalade waarschijnlijk niet meteen schadelijk zijn, maar neem het in het vervolg liever niet meer. Het is wel belangrijk om op verschijnselen te letten, denk aan koorts, lusteloosheid, huiduitslag, hoofdpijn, spierpijn, diarree en misselijkheid. Mocht je verschijnselen krijgen of twijfelen, ga dan naar de dokter.

Makkelijk per product zoeken wat je kunt eten

In de tool hieronder kun je simpel en snel opzoeken of je een product kunt eten. Zo niet, dan zie je wat je allemaal nog wél gewoon kan eten als je zwanger bent.

Wat kan ik eten?
Dit product kun je na openen 2 dagen bewaren. Dit geldt voor producten waar op het etiket staat 'verpakt onder beschermende atmosfeer'.

Of download de app ZwangerHap. Naast het opzoeken van welke producten je wel en niet kunt eten, kun je in de app ook volgen hoe de baby groeit in de buik.

Bekijk de tabel voor een handig overzicht

Tabel eten tijdens zwangerschap

Rauw vlees
(tartaar, carpaccio,
halfdoorbakken
biefstuk)
Neem dit alleen
als je het goed verhit.
Rauwe vleeswaren
(filet américain,
ossenworst,
theeworst,
boerenmetworst,
chorizo, rosbief,
rauwe ham,
salami, cervelaat)
Neem dit alleen
als je het goed
verhit.
Lever Neem geen lever. 
Dit bevat te veel
vitamine A.
Leversmeerworst
of leverpaté
Neem maximaal 
1 boterham met
leversmeerworst 
per week.

Vis

 

Vis is heel gezond.
Eet als je zwanger
bent 2x per week vis:
1x magere en
1x vette vis. Verhit vis altijd goed.
Let op: sommige vissoorten
zoals makreel, sardines
of garnalen kun je beter
niet eten. Lees waarom.  
Gerookte kant-en-
klare vis uit de
koeling
(zoals gerookte
zalm), zowel
vacuümverpakt
als andere soort
verpakking
Neem dit alleen
als je het goed
verhit.
Rauwe schaal- en
schelpdieren)
Verhit schaal- en
schelpdieren
altijd goed.
Kijk in de ZwangerHap 
welke je wel of
niet kunt eten.
Zuivel
Zachte kaas
gemaakt van
rauwe melk. 
Op het het etiket
staat dan
‘au lait cru’. De
meeste zachte
kazen zijn gemaakt
van verhitte melk
Neem dit alleen
als je het goed
verhit.
Harde kaas
gemaakt van
rauwe melk
Harde kaas gemaakt
van rauwe melk kun
je veilig eten, daarin
groeien minder snel
bacteriën.
Rauwe melk.
Melk uit de
supermarkt is
gepasteuriseerd
of gesteriliseerd
en kan geen
kwaad.
Neem geen rauwe melk,
of alleen als je het
goed hebt verhit
Overig
Sojaproducten Neem niet te veel
sojaproducten.
Rauwe eieren Eet geen rauwe eieren.
Goed doorbakken kan wel.
Cafeïne houdende
dranken (koffie
of energiedrankjes)
Maximaal 2 kopjes
koffie per dag,
maximaal 200 mg
cafeïne per dag.
Venkelthee,
borstvoedingsthee
met venkel of anijs,
kaneelthee

Neem dit niet.
Bekijk waarom.

Drop Maximaal 8 dropjes per dag.
Neem geen drop bij
hoge bloeddruk   
Zoethoutthee
of sterrenmix
1 tot 2 glazen per dag.
Neem geen zoethoutthee
of sterrenmix bij
hoge bloeddruk
Kruidenpreparaten
of etherische oliën
van kruiden
Neem deze niet. 
Bekijk waarom.
Keukenkruiden:
venkel, salie,
dragon, anijs,
basilicum, pesto
en kaneel
Normaal gebruik, 
bij het op smaak
maken van gerechten,
met deze kruiden kan
geen kwaad
Pimba ofwel
kalebaskalk tegen
misselijkheid
Neem dit niet.
Zoetstoffen,
zoals aspartaam in
light frisdranken.
Stoffen met een
E-nummer zijn
veilig.
Kan genomen
worden. 

Veelgestelde vragen

Waarom kun je sommige producten beter niet nemen tijdens je zwangerschap?
Als je zwanger bent heb je een verminderde weerstand. Daardoor kun je sneller een voedselinfectie krijgen. De meeste voedselinfecties zijn alleen vervelend voor jezelf. Maar besmetting met de bacterie listeria of de parasiet Toxoplasma gondii kan een miskraam of vroeggeboorte veroorzaken. Toxoplasma gondii kan verder leiden tot ernstige schade aan de ogen en hersenen van de baby.De kans dat je besmet raakt is erg klein, maar de gevolgen kunnen dus ernstig zijn. In rauw vlees en rauwe vis en kaas van rauwe melk kunnen deze ziekmakers zitten. Daarom kun je die beter niet eten. Verder kunnen schadelijke stoffen zoals alcohol en zware metalen zoals kwik in sommige vissen en gifstoffen in planten en kruiden in grote hoeveelheden gevaarlijk zijn voor de baby in de buik.
sluiten
Hoe ga ik veilig om met mijn eten en drinken tijdens mijn zwangerschap?
Als je zwanger bent, ben je extra gevoelig voor voedselinfecties. Ook kan wat je eet of drinkt schadelijk zijn voor je kind. Lees deze tips om veilig te eten tijdens je zwangerschap. Gebruik daarvoor de tips van 5x veilig eten voor zwangeren.
sluiten
Kun je biefstuk half doorbakken eten als je zwanger bent?
Het advies is om vlees altijd goed te doorbakken. Op deze manier dood je toxoplasma of listeria. Wil je wel echt graag een keer biefstuk of varkenshaas rosé eten? Vries het vlees dan minimaal 4 dagen in bij -12 graden (of 3 dagen bij -20 graden) en let erop dat het geen ‘plakvlees’ of vlees dat is geïnjecteerd is. ‘Plakvlees’ kun je herkennen doordat op het etiket staat ‘samengesteld uit stukjes vlees’. Als het onduidelijk is of het gaat om plakvlees of vlees dat geïnjecteerd is, dan kun je beter kiezen voor goed doorbakken. Dit advies geldt voor vlees uit 1 stuk zoals biefstuk of varkenshaas. Bewerkt vlees zoals hamburger of een gehaktbal moet je altijd goed doorbakken.
sluiten
Kun je een kliekje de volgende dag ook koud opeten?
De meest veilige optie is om kliekjes door en door tot stomend heet te verhitten voordat je het opeet. Wil je een kliekje de volgende dag wel koud eten? Zorg er dan voor dat je na de bereiding het kliekje zo snel mogelijk terug koelt (binnen 2 uur onder de 10 °C en binnen 5 uur onder de 7 °C). Restjes of kliekjes kun je snel afkoelen door de pan in koud water te zetten en het gerecht regelmatig om te roeren. Zet het dan binnen 2 uur in de koelkast.
sluiten