Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Op een gezonde manier afvallen met langdurig... Bestel nu € 12,95
Ga naar
 

Zijn koolhydraten slecht voor je?

Koolhydraten zijn niet ongezond, slecht of gevaarlijk. Ze zijn juist een belangrijke energiebron voor het lichaam.

Koolhydraten heb je in allerlei vormen die voorkomen in allerlei voedingsmiddelen. Ze dragen allemaal bij aan onze gezondheid, op verschillende manieren.

Koolhydraten leveren energie

Koolhydraten geven je energie om te denken, praten, bewegen, enzovoorts. Vooral voor de hersenen en rode bloedcellen zijn ze belangrijk. De hersenen kunnen zelfs niet zonder glucose, een soort koolhydraat. Als je te weinig koolhydraten binnenkrijgt, dan gebruikt het lichaam spiereiwit als energiebron. Aan volwassenen adviseert de Gezondheidsraad om 40 tot 70% van alle calorieën uit koolhydraten te halen. Voor kinderen gelden iets andere getallen.

Maken koolhydraten dik?

Van koolhydraten word je niet dik, als je verder normaal eet. Als je meer koolhydraten eet dan je verbrandt, dan kun je inderdaad aankomen in gewicht. Maar koolhydraten zelf zijn niet de dikmakers.

Waar zitten koolhydraten in?

Koolhydraten zitten vooral in graanproducten zoals brood en pasta, maar ook in aardappelen en rijst. Je kunt het beste kiezen voor de onbewerkte of volkorenvarianten zoals bijvoorbeeld volkorenbrood of zilvervliesrijst in plaats van de bewerkte aardappelproducten, witbrood en witte rijst. Dan krijg je namelijk ook extra vezels en andere voedingsstoffen binnen. Er is bovendien minder bewerking voor nodig, waardoor minder eten verspild wordt en minder energie wordt verbruikt bij de productie.

Verteerbare koolhydraten

Verteerbare koolhydraten, zoals zetmeel en suikers, zitten vooral in graanproducten zoals brood, pasta, couscous, rijst en koek, en ook in aardappelen en peulvruchten. Het spijsverteringskanaal breekt ze af en neemt ze op in de vorm van enkelvoudige suikers, zoals glucose, fructose en galactose.

Suikers

Ook suikers in snoep en frisdrank zijn koolhydraten. Toch kun je snoep, koek en frisdrank beter laten staan. Zij leveren wel energie, maar weinig andere nuttige voedingsstoffen. Je hebt ze niet nodig, je eet en drinkt er makkelijk te veel van, waardoor ze bijdragen aan overgewicht. Tips om minder suiker te eten.

Onverteerbare koolhydraten

Onverteerbare koolhydraten zitten in vezels die bijdragen aan een goede darmwerking. Deze passeren de dunne darm en komen in de dikke darm terecht. Een deel wordt daar afgebroken. Een ander deel verlaat het lichaam onveranderd. Deze vezels houden veel water vast.

Vezels

Wie veel voedingsvezels eet, verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Ook verminderen vezels het risico op diabetes type 2 en darmkanker. Het advies is om dagelijks 30 tot 40 gram vezels te eten. Die haal je uit groente, fruit en volkorenproducten.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.