Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar
 

Wat kan ik eten bij een hoge bloeddruk?

Wil jij een lagere bloeddruk? Door je leefstijl aan te passen is er al veel winst te halen. Niet roken, zoveel mogelijk ontspannen en regelmatig bewegen helpt al veel, maar ook gezonde voeding draagt een steentje bij een goede bloeddruk.

Het kan zijn dat je medicijnen krijgt voor je hoge bloeddruk. Ook dan is gezond eten en een gezonde leefstijl onderdeel van je behandelplan. De arts is leidend in de behandeling.

Bekijk hieronder de voedingsadviezen bij een hoge bloeddruk.

De Schijf van Vijf als basis

Als je eet volgens de Schijf van Vijf zorg je goed voor jezelf, ook als je een hoge bloeddruk hebt. In de Schijf van Vijf staan voedingsmiddelen die goed zijn voor hart en bloedvaten, zoals groente, fruit, volkorenproducten, peulvruchten, noten en vis. In de Schijf van Vijf staan verder producten met veel vezels, niet te veel verzadigd vet en niet te veel zout.

Handige pagina's om te bekijken:

Gezond gewicht

Als je te zwaar bent, dan helpt afvallen om je bloeddruk te verlagen. Vooral als je een grote buikomvang hebt. Met onze BMI-meter bereken je of je een gezond gewicht hebt. Of bekijk gelijk onze pagina’s over afvallen. Als je overgewicht hebt, dan kan 5 tot 15% afvallen al een verbetering opleveren in je bloeddruk.

Speciale aandachtspunten bij hoge bloeddruk

1. Minder zout eten

Minder zout eten verlaagt je bloeddruk. Je let op zout door bijvoorbeeld kant-en-klaarmaaltijden, eten uit pakjes en zakje en zoute snacks zoveel mogelijk te laten staan. In verse, onbewerkte producten zit geen zout. En het zout dat je zelf over het eten strooit kun je vervangen door (verse) kruiden. Bekijk al onze tips om minder zout te eten.

2. Niet te veel drop en zoethoutthee

In drop en zoethoutthee zit de bloeddruk verhogende stof glycyrrhizine. Een paar dropjes of een kop zoethoutthee kan geen kwaad.

3. Geen alcohol

Alcohol verhoogt de bloeddruk vanaf 2 glazen per dag. Het advies is om geen alcohol te drinken, of als je toch wilt drinken niet meer dan 1 glas op een dag te drinken.

4. Genoeg bewegen

Elke week minimaal 2,5 uur bewegen verlaagt je bloeddruk en vermindert het risico op hart- en vaatziekten, terwijl veel stil zitten het risico juist verhoogt. Stevig wandelen, fietsen, stofzuigen, tuinieren: het telt allemaal mee.

5. Niet roken

Niet roken en stoppen met roken vermindert het risico op hart- en vaatziekten.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.